fbpx

Keď je marketing hrrrrr (HR)

HR marketing a pojem employer branding sa teraz skloňuje snáď na každom kroku. Kedysi u nás tento termín ani len neexistoval, alebo sa vôbec neriešil. Keď sa nad tým zamyslím, bude to asi dobou. Hľadanie uchádzača už dávno nie je len triedením životopisov a vyberaním z kopy. Dnes musíte uchádzača nalákať, nedotknúť sa ho tým, že si ho vlastne vyberáte, a tváriť sa, že to on si vyberá vás. Malé a stredné firmy to majú možno ešte ťažšie a najmä tie menej známe. Čo teda robiť, aby sme našli vhodných uchádzačov, a aby u nás chceli pracovať? 

V prvom rade musíte odhodiť vaše ego a netváriť sa, že ste v tomto “vzťahu” páni, aj keď v podstate ste a rozhodujete o tom, či u vás zamestnanec pracovať bude alebo nie. Berte to však naozaj s pokorou.

Tým, že ja sám robím v personálnej spoločnosti, stretávam sa s tým neustále. Marketing v spojení s HR je v skutočnosti veľmi náročný a môže priniesť mnoho vecí, na ktoré ani nemyslíte. Ja by som to tak hlúpo prirovnal k predaju tovaru – ak si predstavíte uchádzača ako dodávateľa pre tovar, ktorý zalistujete a predávate ho zákazníkovi. Viem, trošku krkolomné, ale je to tak. Niektorí to majú jednoduchšie a niekto veľmi zložité. Najsilnejšou premennou je cieľová skupina. Ak sa vo vašom biznise orientujete na jeden druh pracovnej pozície, prípadne na pracovné pozície veľmi príbuzné, tak je to tá jednoduchšia cesta. Ak ale máte každú pozíciu inú a ešte ani nie ste orientovaný na jeden smer, tak je to naozaj peklo.

Nájsť zamestnancov však nie je ani v dnešnej dobe problém. Je to iba vec prispôsobenia sa dobe, využitia moderných kanálov a najmä kanálov, kde sa vyskytuje cieľová skupina. Niekedy však získate zamestnancov bez toho, aby ste museli použiť jediné euro do reklamy, a inokedy vás to bude stáť naozaj veľa. Niekedy dokonca viete ušetriť, keď využijete personálnu agentúru, a máte to ešte aj oveľa jednoduchšie.

Aký je rozdiel medzi HR marketingom a employer brandingom?

Väčšinou nájdete rozdiel v tom, že HR marketing cielene odchytáva uchádzačov a employer branding je lákanie ľudí. Ja vidím najväčší rozdiel v čase. Employer branding si vyžaduje dlhodobú stratégiu, a naopak, pomocou HR marketingu môžete nájsť uchádzača už dnes večer. 

HR marketing

Jeho výhodou je krátka časová vyhľadateľnosť a hodí sa skôr na nižšie pozície. Zoberiete si cieľovú skupinu, napíšete text, spravíte pekný obrázok a zacielite reklamu na cieľovú skupinu, akú potrebujete, prípadne napíšete nejaký mailing a rozošlete ho, či budete posielať SMS a podobne. HR marketing je v podstate priame vyhľadávanie uchádzačov na pracovnú pozíciu. Narozdiel od employer brandingu, pri ktorom sa uchádzač nemusí hľadať, lebo on si vás nájde sám a túži u vás pracovať.

Employer branding

Mohli by sme ho voľne preložiť ako nalákanie budúcich zamestnancov. Kto má dobrý employer branding? Ak by som sa vás opýtal otázku, ktorá by neznala tak, že čo by ste chceli robiť, ale kto by mal byť váš zamestnávateľ, tak tá firma, ktorú by ste povedali, má pravdepodobne dobrý employer branding. Je to teda budovanie si mena, podobne ako brand building, ale za cieľovú skupinu máte zamestnancov. Väčšinou si tento branding nebudujete sľubmi a podobne, ale už priamo na vašich zamestnancoch, ktorí sú spokojní a majú mnoho výhod. Ale pozor. Nemyslite si, že tu ide iba o nejaké benefity. Je za tým oveľa viac práce. Je to aj kultúra spoločnosti, kvalita kávy či veci, ktoré by vám najskôr ani nenapadli. Je to dlhodobá stratégia, ktorá vám môže priniesť veľa ovocia. Najmä ak máte v pláne posúvať váš biznis a rásť.

Ťažko povedať, ktorá je lacnejšia a účinnejšia verzia. Vždy sa hodí niečo iné. Je to skôr otázkou času a priorít. Investícia je otázkou kreativity a potrieb. Nie je dobré opovrhovať ani jednou a ani druhou tematikou, pretože sa stávajú významnými pojmami v každej spoločnosti. 

Momentálna situácia trošku zmenila trh práce a uchádzač už nie je ten “pán”, ktorý si určuje podmienky a rozhoduje sa, že kam vôbec nastúpi. Nezamestnanosť stúpa a tým aj miera rýchlejšieho nájdenia zamestnanca. Ja predpokladám, že je to iba dočasné, a opäť sa vrátime do časov, kedy je skutočne náročné nájsť zamestnanca, nehovoriac o dobrom zamestnancovi.

Ako a na čo nalákať zamestnanca?

Viete, aká je najväčšia chyba lákania zamestnanca? To, že to robia neustále rovnako. Potom sa niet čo čudovať, že kandidátov je čoraz menej. 

Toto vábenie ale nie je vôbec jednoduché. Na jednej strane sa musíte tváriť, že ste dokonalý zamestnávateľ, no na druhej strane nemôžete sľúbiť nemožné – respektíve to, čo neviete splniť. Nikdy sa nehrajte na “pekných” – z prostého dôvodu. Chcete, aby všetci išli preč v skúšobnej dobe?

Čo sa týka textov, či už ide o pracovnú ponuku vo forme inzercie, reklamu či príspevok na sociálnych sieťach, zamerajte sa na to dôležité. Vynechajte všetky omáčky okolo a taktiež nenapíšte úplne všetko, čo sa týka benefitov, výhod alebo kultúry spoločnosti.

Ani z taktického hľadiska nie je dobré prezradiť hneď všetko. Nechajte si v rukáve svoje esá a vyťahujte ich postupne. Z dlhodobého hľadiska je to dobré. 🙂

Vizuál by mal obsahovať dva prvky. Prvý je, aby daného uchádzača zaujal (môže to byť aj trefným nadpisom), a na druhej strane by mal obsahovať identifikáciu vašej spoločnosti. Logo, farebnosť, pattern a podobne. 

Zamerajte sa však na to, aby to bolo iné. Aby sa to v tom množstve pracovných ponúk nestratilo. Čudovali by ste sa, ale naozaj to ide. 🙂 Inakosť, ale zároveň aj úprimnosť. Ak spojíte tieto dve veci, tak verím, že nájdete veľké množstvo vhodných kandidátov.

Keď si myslíte, že máte dobre vybudovaný employer branding, tak si pracovné ponuky dávajte aj na svoju webovú stránku. Ak sa uchádzač zaujíma o firmu, je mu príjemnejšie navštíviť web, ako hľadať ponuku na Profesii. A tiež na tej Profesii nájde aj konkurenčné ponuky. Čo je veľmi dobrý ťah je uviesť, že keď nemáte otvorenú nejakú pozíciu, tak vám môžu nechať životopis. Je to super, pretože veľa firiem trpí tým, že im šikovný zamestnanci ujdú iba preto, že zrovna nemajú spustený hiring. Takto môžete zvážiť ľudí, aj keď ich zrovna nehľadáte. 

Aké kanály využiť a je Profesia must?

Keď hľadáte človeka, ako prvé vám napadne Profesia. Ak si niekto hľadá prácu, najskôr hľadá na Profesii. Je to teda správny kanál na hľadanie zamestnancov. Na našom trhu má obrovský podiel a zaručene dostanete množstvo rôznych reakcií. 

Keď sa nad tým hlbšie nezamyslíme, tak by sme mohli dospieť k záveru, že asi ani nič viac nepotrebujeme. Ale je to skutočne tak? Teraz si predstavte, že ste na Profesii dostali 50 rôznych životopisov. Musíte si ich všetky pozorne pozrieť. Takých 40 je irelevantných, lebo ľudia nečítajú inzerát pozorne, prípadne posielajú svoje CV iba tak, lebo za vyskúšanie nič nedajú. Zostane vám 10 uchádzačov. Všetci si hľadajú prácu, niekto chce zmeniť, niekto klame, niekoho vyhodili a niekto sa na to vôbec nehodí. Je tu teda ťažká cesta výberu niekoho, kto hľadá prácu. Čo je výhoda, že títo ľudia nepotrebujú nejaké extra podmienky a akceptujú plat i nástup. 

Je tu ale aj zložitejšia cesta, ktorá prinesie kvalitnú úrodu. Reklamné formáty, priame oslovovanie a podobne. Aký následok to zanechá? Neoslovíte tým ľudí, čo si hľadajú prácu, ale prinútite ich o tom rozmýšľať. A títo ľudia sú často kvalitnejší i lepší. Kreativite sa medze nekladú a môžete ich osloviť či už na sociálnych sieťach, pomocou videa, PR článkom, priamo, alebo ich budete nejako headhuntovať. Záleži však koho hľadáte, aké máte podmienky a podobne. Nespoliehajte sa preto iba na Profesiu, ale skúste to riešiť aj kreatívnejším spôsobom.

Kandidát ocení kreativitu, ale iba keď mu je srdcu blízka

A ešte teda k tej kreativite. Je dobré byť kreatívny, aj keď väčšinou tá snaha dnes býva trošku klišé. Preto zabudnite na slová ako hľadá sa, poď pracovať, zarob ako XY a iné frázy, ktoré sú otrepané a splývajú vo vodách HR. Jedna vec je teda kreativita, ktorú je ťažké vysvetliť. Musíte na to jednoducho prísť sami, čo využiť, aby bol nápad originálny. Na druhej strane stojí otázka, ako kreativitu využiť, a to býva ešte väčším kameňom úrazu.

V prvom rade ide o samotnú kreatívu. Musí jednoducho zaujať na prvý pohľad. Môžete mať dokonalý obrázok či fotku a myslíte si, že máte vyhrané. No keď chcete do tímu nejakého IT človeka a chcete ho zaujať nejakým týpkom sediacim za počítačom, tak to ho naozaj veľmi neosloví. Musíte vypátrať, čo ma rád. V tomto prípade to môžu byť Hviezdne vojny, meme obrázky či podobné veci. Ďalšou vecou je, kde mu túto kreatívu premietnete. Billboard, PR článok? To určite nie. Však robí za PC. V tomto prípade by to mohlo byť napríklad nejaké IT fórum. To si určite všimne. A posledná vec je, ako s ním budete komunikovať. Spravte o krok viac a urobte to, čo je danému človeku príjemné. V tomto prípade by ste ho mali pozvať večer na pivo.

Chcel som tým povedať, že kreativita spočíva v tom, komu ju robíte, a musíte ju tomu plne prispôsobiť. Odosobnite sa, nezáleží na tom, či sa to páči vám. Zamyslite sa, či sa to páči človeku, ktorého chcete zamestnať.

Napísať komentár

Ahoj som Filip

Som rád že si prišiel na moju stránku. Píšem blog pre malých a stredných podnikateľov, aby dostali nestranný názor o svete marketingu.
Ak máš nejakú otázku, alebo sa potrebuješ poradiť kľudne mi napíš.

Odporúčam ti tieto články: