fbpx

Podcasty ako “hudba” budúcnosti

Reklamné a komunikačné kanály sa pomaly ale isto rozšírili aj na Slovensko, aj keď sú stále v plienkach. Niektoré zdroje si zvykli využívať ich, niekto ich využíva len občas, a na opačnej strane ich čoraz viac ľudí počúva. Dôvod je jasný. Šetria čas a pritom dávajú človeku možnosť získať množstvo informácií bez nutnej pozornosti alebo robením dvoch vecí naraz.

Tento formát je obľúbený najmä v západných krajinách a v Amerike. U nás ešte nemá významný podiel asi v žiadnej content (obsahovej) stratégii. Videl som prípadovú štúdiu, kde firma presunula budget zo sociálnych sietí a Google Ads práve do podcastov a dokázala zlepšiť zisk z reklám o + 45 %. Pritom išlo o content a nie o priamy predaj služieb. A to je fascinujúce. Podcasty však nie sú pre každého. Ak máte e-shop, najmä menší, nebude to cesta pre vás. Ak riešite financie, novinky a podobne, tak je to skutočne relevantná vec. Poďte smelo do toho.

Podcast poskytuje voľnosť a rozmanitosť využitia. Či ide o recenzie, rozhovory, zdieľanie noviniek so svetom, poskytovanie edukácie alebo šírenie dobrej nálady a vtipu. Využitie je na vás, na vašom biznise a na ľuďoch, ktorí vás majú čas počúvať.Tá najväčšia pridaná hodnota pre vás je vytváranie dôveryhodného vzťahu medzi vami a vašimi zákazníkmi.

Tá najväčšia pridaná hodnota pre vás je vytváranie dôveryhodného vzťahu medzi vami a vašimi zákazníkmi.

Cieľová skupina podcastov

Dlhú dobu som hľadal cieľovú skupinu, ktorá počúva podcasty. V našej krajine nebol snáď žiaden prieskum či definícia tejto skupiny (ak ste nejaký našli prosím pošlite mi ho). V zahraničí som nejaké našiel, no pre nás sú skôr irelevantné, ak robíme podcasty pre náš trh. A tu je opäť super príležitosť toho, že celé to je iba v plienkach. Pretože ak prinesiete kvalitný obsah, ľudia ho budú chcieť počúvať a naučíte ich počúvať podcasty, aj keď predtým žiadne nepočúvali.

Obsah by mal byť kvalitný, no mal by byť pre ľudí aj žiadaný. Taký základ vám dá poznatok z vašich sociálnych sietí, teda na aký typ príspevku ľudia najviac reagovali, čo sa im najviac páčilo a čo komentovali, prípadne sledovanosť videa – o aké videá išlo, čo na nich bolo. O porovnaní s videom budem písať v ďalšom odseku, ale keď robíte videá, riaďte sa najmä týmito výsledkami, keďže ide o veľmi príbuzný formát a je možné, že budú podobné aj výsledky.

Ak by som ale predsa mal definovať cieľovú skupinu na základe nejakých subjektívnych názorov, tak by vyzerala asi takto: ľudia v produktívnom veku okolo 30-40 rokov, väčšia miera žien (60/40), nemajú čas, radi počúvajú novinky, radi sa vzdelávajú a sú v obraze, majú prehľad o správach a o politike, používatelia Spotify, majú priemerný alebo vyšší životný štandard, žijú v mestách a majú iPhone :). To ale vychádzam z toho, čo som vnímal u mojich známych, a čo si myslím.

Video vs. podcast

Obľúbený, milovaný, trendy formát vo forme videa by som rád porovnal s podcastom, nakoľko sa často líši iba obrazom. Dokonca sú video formáty, ktoré sú automaticky konvertované do podcastov. Má to však isté úskalia. Ak si myslíte to, čo väčšina ľudí – že video je reklamný formát budúcnosti, ja si myslím, že tou budúcnosťou je práve podcast.

Prvým významným dôvodom, prečo si myslím, že je to budúcnosť, je šetrenie času a jednoduchosť. Ak si chcete pozrieť nejaké video, recenziu a podobne, musíte si na to nájsť čas, udržať pozornosť. Lepšie sa video pozerá na veľkej obrazovke ako na telefóne, čo sa opäť stáva nepraktickejším. A presne toto je výhoda podcastu. Mať ho v telefóne, počúvať ho v aute počas jazdy, popri práci..

Pre malé a stredné firmy je to veľmi atraktívny formát aj pre produkčný budget. Video produkcia vás, aj keď to robíte veľmi low cost, bude stáť nemalé peniaze. Podcast je na produkciu minimálne 10-násobne lacnejšou variantou. Stačí vám kvalitnejší mikrofón, odstránenie šumu a ide sa na to. Čo sa týka post produkcie, video je skoro nemožné natočiť bez zostrihania. Naopak, podcast aj ja sám počujem, že nie je zostrihaný, a vôbec mi to nevadí.

Ak chcete robiť video a využiť audio obsah do podcastu, nie vždy to môže byť šťastné riešenie. Musíte mať obsah, ktorý je viac vhodný na hovorené slovo ako na video. Málokedy sa nájde úplný konsenzus medzi týmito dvoma formátmi. Ja by som odporúčal robiť video so svojím unikátnym obsahom, kde môžete využiť vizuálnu stránku formátu, a podcast využite na hovorené slovo a neobmedzujte poslucháčov tým, že budú musieť mať dobrú predstavivosť.

Natívny obsah

Natívny znamená prirodzený. Natívna reklama je napríklad forma reklamy, ktorá je natoľko skrytá, že ju ako reklamu vôbec nevnímate. Nejde však o jasný PR článok, natívny je skôr produkt umiestnený vo filme a podobne. Čo sa týka moderných formátov, tak podcast mne osobne príde ako jeden z najnatívnejšich formátov, ktoré môžeme dnes mať – aj vďaka pridanej hodnote a absolútnej slobode toho, či si poslucháč podcastov pustí.

Reklamné podoby, ktoré dostať do podcastu, sú tiež rozmanité a záleží na vašej kreativite, ako to využijete. Nepatrí sem napríklad priama reklama, vyzývanie zákazníkov k nákupu a podobne. Samozrejme je možné “umiestniť” sem produkty, edukovať ľudí o službách, spraviť atraktívny rozhovor či využiť influencera aj na takýto obsah, nielen na Instagram.

Čo produkovať do podcastov

V prvom rade sa treba poriadne zamyslieť, čo viete do sveta týmto audio formátom priniesť. Čo vo vašom biznise môže byť dostatočne zaujímavé, aby vás ľudia počúvali? Čo môže vzbudiť záujem? Určite to nemusí byť to, čo si myslíte. Radšej sa opýtajte ľudí – najlepšie takých, ktorí istým spôsobom korešpondujú s vašou cieľovou skupinou. Pýtať sa fanúšikov je málo využívaná metóda, ale pritom veľmi účinná, či už v odľahčenej konverzácii so zákazníkom alebo jednootázkovým formulárom.

Keď budete vedieť, o čom nahrávať, neznamená to, že máte vyhraté. Budete ešte potrebovať témy a inšpiráciu, ktorá by mala byť čo najviac obsiahla, nastaviť si redakčný kalendár, aby to malo dostatočnú kontinuitu a samozrejme čas a odhodlanie neprestať.Takto by ste mali mať šancu s týmto formátom uspieť.

Takto by ste mali mať šancu s týmto formátom uspieť.

Kam môžete podcast zavesiť

U nás sú používané najmä tri druhy platforiem, kam ľudia a firmy uploadujú svoje podcasty. Je na vás, či si zvolíte jednu, alebo budete využívať všetky.

Apple podcasty

Sú na slovensku najvyužívanejšie podcasty a nájdete tam najviac slovenského obsahu. Je to tak aj preto, že Apple s týmto išiel von prvý a premietol tento formát už v roku 2004 na iPode. Dnes postcasty nájdete v iPhone, iPade, Macu aj Apple Watch.

Paradoxne, najviac využívaný systém je pre toho, čo chce nahrať do Apple Podcastov vlastné podcasty, najzložitejší. Musíte mať svoje Apple ID, ďalej prejdete na web Applu Podcast Connect: https://itunesconnect.apple.com/login?module=PodcastsConnect, kde sa vytvára profil a neskôr tu nájdete analytiku a správu vašich podcastov. Potom nájdete veľké + na obrazovke, kde nahráte XML RSS feed vášho podcastu. Potom ho musíte overiť. Ak niečo chýba, v nastavení dostanete výzvu na zmenu. Potom ho môžete odoslať cez tlačidlo a čakáte na schválenie a zaradenie podcastu. Do 3 dní, ak bude všetko v poriadku, by vás ľudia mali počuť.

Spotify

Druhý najobľúbenejší zdroj počúvania podcastov na Slovensku. Spotify Premium si zaplatilo mnoho ľudí najmä kvôli počúvaniu hudby a preto je prirodzené, že ľudia majú ľahkú cestu k podcastom, ktorá je kompatibilná aj na Adnroid či iOs.

Spotify a Apple podcasty by mali byť podľa mňa minimom. Na rozdiel od Applu je tu vloženie podcastu jednoduché – na stránke https://podcasters.spotify.com/. Výhodou je, že do pár minút je podcast počúvateľný pre širokú verejnosť. Je to významný bod najmä pre tých, čo budú hovoriť o aktuálnych novinkách.

Google podcasty

Prvú trojicu uzatvára Google, ktorý sa opäť iba doťahuje na svojich konkurentov. Svoje podcasty sem môžete dostať veľmi jednoducho, bez akejkoľvek registrácie a podobne. Google si totižto automaticky sťahuje RSS XLM feedy. Jediný háčik je, že táto stránka musí byť zaindexovaná a automaticky si ho zoberie.

V prípade, že neviete, ako indexovať stránku, musíte to spraviť cez tool Google Search Console. Je to pomerne zložitejší proces, aj preto sú u nás Google podcasty menej využívané.

Ďalej sú iné zdroje pre podcasty, ktoré tvoria necelé 1 % využívania oproti vyššie uvedeným. Obľúbeným formátom je ešte šírenie podcastu cez RSS. Jednak ho potrebujete k nahratiu a ďalej ho podľa mňa spoločnosti zbytočne využívajú a šíria toto RSS-ko. To ale fanúšik musí byť naozaj skalný :).

Ja by som mimo e-shopov (niekde by som zvážil aj to) určite minimálne rozmýšľal, či ho zaradiť do marketingového mixu. Je to čoraz relevantnejší zdroj a predbehnete ním konkurenciu a udáte trend. Toto je skutočná príležitosť.

Napísať komentár

Ahoj som Filip

Som rád že si prišiel na moju stránku. Píšem blog pre malých a stredných podnikateľov, aby dostali nestranný názor o svete marketingu.
Ak máš nejakú otázku, alebo sa potrebuješ poradiť kľudne mi napíš.

Odporúčam ti tieto články: