fbpx

Nový normál? Zodpovedné značky? Ale kdeže

Koronavírus so sebou priniesol kadečo. Rozdeľuje spoločnosť na viacero táborov, ktoré majú svoj názor. Niekto celú situáciu spochybňuje, niekto ju berie vážne. Ale ochorenie COVID-19 prinieslo aj pomenovanie “nový normál”, množstvo výhovoriek “lebo korona” či “lebo neistota trhu” a veľké zmeny v komunikácii značiek. Zmenila sa situácia v marketingu a v reklamách naozaj až tak veľmi, ako sa hovorí? Alebo je to iba nová výhovorka, ktorá sa nevymýšľa veľmi dlho?

Polarizácia spoločnosti, ale aj cieľových skupín

Isto ste si všimli rôznorodosť názorov rôznych ľudí. Na internete, ale aj na uliciach sa šíria názory rôzneho druhu. Jedným škodí rúško, iní si myslia, že je to všetko výmysel, niekto je dobrovoľne v karanténe, a iný sa potrebuje iba hádať a mať svoj vlastný názor, ako nebyť ovcou. Ale kto je tou ovcou? Jedni hovoria, že tí, čo koronavírusom žíjú, a tí zase tvrdia, že tí, čo to považujú za vymyslenú stratégiu mocností. Nechcem teraz prezentovať svoj názor, že čo je lepšie a čo horšie. Je to pre tento článok jedno. Dôležitejšie je, že ak máte zadefinovanú cieľovú skupinu, tak sa vám teraz môže rozdeliť na viacero táborov, čo môže byť problém.

Dnes je veľmi trendy, aby značka vyjadrovala svoj názor, a zaujala nejakú pozíciu či hodnotu. Dokonalým príkladom na túto tému je Footshop, ktorý dal kampaň s bozkávajúcim sa párom rovnakého pohlavia. Schválne si pozrite ich profil, koľko negatívnych reakcií sa im tam objavilo, a koľko mali reakcií, že tam ľudia už v živote nepôjdu. No stálo im to za to a druhou polovicou klientely si získali oveľa viac, ako mohli stratiť. To isté platí aj pri téme korony. Ak chcete vyjadriť názor na túto tému, môžete tým získať, ale aj stratiť. Je to risk a rozhodnutie by malo padnúť podľa vášho postavenia na trhu. Ak máte dostatočne podchytený marketing, tak si myslím, že si to môžete dovoliť. Ale opatrne 🙂 Aj keď by som bol potom zvedavý na výsledky vášho risku.

Prináša to aj hrozbu konfliktov ľudí, čo majú rozdielne názory. A najmä ak interakcia môže narážať na túto citlivú tému. Je síce virálne, ak sa cez komentáre začnú trolovať vaši fanúšikovia, no želanejší stav je, ak sa budú “ťapkať po ramene”.

Čo je to nový normál? Je tu niečo také?

Už počas prvej vlny vírusu sme počúvali o tom, ako budeme musieť zmeniť svoj životný štýl, ako budeme musieť žiť s opatreniami, a že sa všetko zmení. Očakávania boli obrovské, čakali sme, že pomaly v lete už budeme na autách aj lietať. Ale ja osobne som nepostrehol, že by sa niečo rapídne zmenilo, a to tu máme už druhú vlnu. 

Schválne, čo ste očakávali, že sa zmení, a čo sa skutočne zmenilo? Myslím si, že každý z vás mal väčšie očakávania. Problém nastal v tom, že v čase, keď väčšina z nás bola doma a zamýšľala sa nad tým, ako lepšie zdigitalizovať svoj biznis a urobiť skvelé inovácie a podobne, tak keď to iba trochu pominulo, priority sa okamžite zmenili. Nový normál v mojich očiach nenastal, nový normál mohol urobiť každý jeden so svojím biznisom, a momentálne by sa určite menej strachoval o svoju budúcnosť.

Máme novú a vynikajúcu výhovorku

Čo sa ale zmenilo, je úžasná výhovorka, “lebo korona”. Lebo som nemohol, lebo nemôžem, nedá sa.  Ale každý jeden podnikateľ má na výber, či sa bude vyhovárať, alebo zmení svoj uhol pohľadu. Samozrejme nejdem teraz tvrdiť, že korona nemá dopad na biznis okolo nás, samozrejme má a veľký. Ale ide o nastavenie v nie ideálnych podmienkach. Je to niečo, s čím ste určite nepočítali, aj keď ste mali počítať s nejakým krízovým scenárom. 

Ono tu potom panuje ešte jedna domnienka, a to, že silnejší prežije. Áno, súhlasím s tým, je to prirodzené. Ale v skutočnosti môže prežiť ten šikovnejší, a dokonca môže predbehnúť toho väčšieho. A nebude to tentokrát iba preto, že je skutočne šikovnejší, ale jemu tá korona pomôže.

Ďalšou vecou je, že je ľahšie sa sťažovať, ako hocičo iné. Ja osobne sa na koronu a toto celé obdobie nemôžem sťažovať. Neutrpel som ani finančne, ani duševne, ani nijako (aj keď som mohol). Netajím sa práve tým, že mi vlastne tá korona až tak nevadí (nemyslím tým teraz samotné ochorenie, skôr zmenené prostredie pre biznis). Čo je prekvapivé, keď som veľakrát niekomu zdieľal tento môj pocit a úsudok, stretol som sa väčšinou s pochopením. Ľudia mi povedali, že sa konečne s niekým môžu porozprávať, že to nie je také zlé. Že v tom našli dokonca výhody, alebo niekto sa má ešte lepšie ako predtým. Ale prečo sa o tomto ľudia hanbia hovoriť? Prečo sa ľudia hanbia za to, keď sú chorí? Keď nebudeme hovoriť aj o týchto veciach, neuvidíme, ako to všetko naozaj skutočne je.

Záplava konšpirácií

Neviem, či toto obdobie niečo zlomilo, alebo som to predtým iba nevidel, ale konšpiračné teórie nabrali na obrátkach tak veľmi, ako nikdy predtým. Nebudem sa k tomu veľmi vyjadrovať, lebo je to škoda mojej klávesnice. Iba ma udivuje jedna vec. Ľudia, čo sa boja 5G, čo si myslia, že človek nebol na Mesiaci, alebo že dvojičky si USA odpálili sami, či dokonca že nás chce niekto začipovať vakcínou, sa boja úplne bizarných vecí, ale keď im poviete o ochorení COVID-19, tak povedia, že neexistuje. Ale hlavne, že 5G nás bude ovládať…

Čo sa týka biznisu a konšpirácií, vyhol by som sa tomuto tak veľmi, ako nikdy predtým. Ak neveríte na bludy, tak samozrejme postavte svoju značku k tejto pandémii zodpovedne, čo sa týka opatrení či rúšok, a urobte nejaký aspoň malý krok nad zákon a podieľajte sa na bezpečnejšom svete. 

Ak však nedajbože veríte, že koronavírus neexistuje, a všetko je vymyslené a neviem aké, radšej nič o tomto nekomunikujte.

Druhá vlna je tu, neistota nás ale opúšťa

Ľudia si rýchlo zvykli, že sme vlastne neochoreli, tak už asi ani neochorieme, a všetko je v pohode. Ignorujeme opatrenia, rúška a iné veci, lebo cítime pocit bezpečia. Nechcem tu teraz kázať o zodpovednosti spoločnosti a podobne, na to tu máme iných ľudí. Jednu vec to však evokuje. Musíme sa pripraviť na to, že tu bude veľmi podobný scenár ako na jar, no s rozdielom, že sa ešte vieme pripraviť. 

Čím skôr o tom začnete uvažovať, tým lepšie, pretože času je málo. Ak sa teraz náhodou mýlim (bodaj by som sa), tak aspoň budete pripravení na nejakú pokojne aj inú krízu. Skúste sa zamyslieť nad nejakou absurdnosťou. Napríklad, že by na týždeň nešiel internet. Čo by ste robili s vaším podnikaním, ako by sa ho to dotklo? Ak by ste okamžite zmenili myslenie a začali v utorok rozdávať na ulici letáky, aby ste si dotiahli zákazníkov do obchodu, tak to je presne ten správny prístup. 

Tento blog som začal písať na konci augusta, takže možno to posolstvo som už ani tak nestihol, nakoľko opatrenia sú už asi za dverami… 

Česť všetkým zodpovedným značkám, ktoré pokračovali v opatreniach a cieľoch, ktoré si nastavili počas toho najhoršieho obdobia.

Zmena komunikácie a snaha o “originalitu”

Keď sa vrátim späť k novému normálu, tak možnože ľudia si myslia, že nový normál je vlastne zmena komunikácie a prepájanie aktuálnej situácie, samotnej korony, k textom a kreatívam. Povedzme si úprimne, že ten, kto to urobil prvý, bol originálny. Ale potom už pomaly nikto ďalší nebol. V konečnom dôsledku aj ten, čo bol prvý, z toho dnes vychádza ako autor niečoho, čo je už klišé.

Určite ste si to všimli aj vy. Všade, kam sa pozriete, je táto téma. V médiách, v reklamách, v komunikácii na sociálnych sieťach, každá značka s tým istým spôsobom pracuje. Na tom nie je nič zlé. Akurát, že niektoré značky sa príliš zapájať nemusia, lebo k tomu nemajú čo povedať. Potom sa zabúda komunikovať to dôležité, a stráca sa tá pridaná hodnota, ktorá by tam mala byť. 

Napríklad, predávam bicykle. Začnem komunikovať to, že koronu v prírode nechytíš, je to bezpečné chodiť na bike, dám nejaký korona sale, aby boli bicykle dostupnejšie. No proste totálne klišé. Ale keby spravím kvôli korone a väčšiemu potenciálu predaja inak komunikovanú kampaň, bude to originálne? Pravdepodobne áno, lebo konkurencia bude lákať ľudí na to, že koronu v prírode nedostanete. Ale vy si môžete spraviť perfektný blog o cestovaní na bicykloch po Slovensku. Nemusíte ani spomenúť koronu.

Preto sa nesnažte všade napchať túto tématiku, a stále sa o to opierať. Je to otrepané, neoriginálne, a každú jednu túto myšlienku viete vyjadriť inak. A tá správa, ktorú chcete povedať, zostane rovnaká.

Výzvy druhej vlny

Chcel som tu napísať zopár super tipov, ktoré by mohli pomôcť v druhej vlne pandémie preklenúť toto obdobie, či možno aj niečo z neho vyťažiť. Nebudem sa však už rozpisovať, každý sa musí zamyslieť nad svojím biznisom, nad svojím online marketingom, webom, salesom, predajňou či čímkoľvek. Spomeňte si, čo ste chceli spraviť počas prvej vlny, či ste to dotiahli do konca. Ak nie, dotiahnite to teraz a čím skôr. Ak áno, rozmýšľajte, či to stačí. Verím, že to zvládnete.

Želám všetkým veľa šťastia a najšikovnejším, nech rastú čo najviac.

Napísať komentár

Ahoj som Filip

Som rád že si prišiel na moju stránku. Píšem blog pre malých a stredných podnikateľov, aby dostali nestranný názor o svete marketingu.
Ak máš nejakú otázku, alebo sa potrebuješ poradiť kľudne mi napíš.

Odporúčam ti tieto články: