fbpx

Ako si napíšem kvalitný článok na firemný blog?

Mnoho ľudí začalo tvrdiť, že content marketing (resp. blogová sekcia) nemá na firemnom webe zmysel. Opierajú sa o výsledky, pravdou je ale opak. Kvalitné a dobré články majú v marketingovom mixe obrovský význam. Ich nenahraditeľnou úlohou je budovanie dobrej SEO optimalizácie a v druhom rade ide o prinesenie pridanej hodnoty zákazníkovi.

Prečo má dobrý blog stále zmysel?

Tých dôvodov je hneď niekoľko. Prvým, ktorý sme spomínali už vyššie, je SEO. Google má veľmi rád zmeny na stránke – vďaka nim chodí Google bot, ktorý indexuje vaše stránky na váš web.

Ľudskou rečou – Google robot prehliada stránky vášho webu. Keď uvidí, že pribudla nová podstránka alebo bola spravená zmena, premietne ju do Google vyhľadávania. To znamená, že po príchode bota sa vaša nová stránka zobrazí automaticky v Google vyhľadávaniach.

A prečo to teda má zmysel? Google posiela tohoto bota na stránky s určitou intenzitou. Tá intenzita sa ráta algoritmom podľa toho, či bot nájde na stránke zmenu. Ak ich nachádza často, hneď tam chodí častejšie. Ak vám však charakter vášho firemného blogu umožňuje pridať nový blog napríklad iba raz za mesiac, odporúčame vám novú stránku indexovať manuálne cez Google Search Console.

Ďalším dôvodom „pre“ sú kvalitné články, v ktorých čitateľ nájde kvalitný obsah. Ak napríklad na svojej stránke budete mať nejaké užitočné recenzie či návody na použitie predávaného produktu, šanca, že zákazník si objedná produkt priamo u vás a nie u konkurencie, je veľmi vysoká. Čitateľ/zákazník jednoducho ocení pridanú hodnotu, ktorú ste mu poskytli.

Ako však na svoj blog napísať naozaj kvalitný článok? Spísali sme pre vás zopár rád, ktoré sa vám naozaj môžu zísť.

Cieľová skupina

Začať by sa to malo vždy určením cieľovej skupiny. Musíme jednoducho vedieť, pre koho píšeme – či ide o technicky zameraného človeka, alebo o niekoho, kto je nespokojný so systémom, či píšeme pre mužov alebo pre ženy, v akej vekovej kategórii sa nachádzajú a podobne. Ak vám teraz napadne, že chcete písať pre každého, ihneď na to zabudnite. To skutočne nejde.

Ak už vieme, pre koho píšeme a vychádza to z nejakých cieľov (rozšírenie povedomia, predaj produktu alebo podobne), musíme sa čo najlepšie vžiť do role čitateľa. Je dôležité použiť slangové slová a žargón cieľovej skupiny a takisto vybrať tému, ktorá je pre túto skupinu atraktívna.

Titulok – nadpis

Jedna z najdôležitejších častí celého článku. Názov musí byť jednak stručný, ale zato poriadne výstižný, aby zaujal potencionálneho čitateľa, ale aj dokonale obsiahol tému, o ktorej článok je.

Urobiť takýto nadpis sa môže zdať náročné, ale tu sú overené tipy:

  • Vyvolajte záujem, ale neprezraďte riešenie.
  • V nadpise použite radšej hovorový, než odborný výraz.
  • Nadpis nemôže zavádzať a evokovať niečo, čo čitateľ v článku nenájde.
  • Používajte čísla a otázky – ľuďom sa čítajú ľahko a preto ich milujú.
  • Vyhnite sa nič nehovoriacim prázdnym slovám – jednoducho ich vymažte.
  • Použite emóciu alebo dej – (napr. „Tieto slová sú pre web nevhodné“ – namiesto toho použiť: „Týmto slovám sa na webe určite vyhnite“).
  • Skvele fungujú aj nadpisy zložené z dvoch viet, kde tou prvou je otázka navodzujúca pocit, že problémom čitateľa rozumiete (napr. „Máte pocit, že nič nestíhate?“ alebo „Hľadáte vysávač, ktorý vám ušetrí polovicu času?“).

Kľúčové slová

Kľúčové slovo stačí v článku použiť iba zopárkrát. Väčší význam má, ak sa použije v nadpise či podnadpise. Získa tak väčšiu váhu. Ak ku kľúčovému slovu existujú synonymá, treba ich naplno využiť. Stále sa však držte hlavnej zásady: hlavné kľúčové slovo by malo byť v nadpise/podnadpise.

Okrem kľúčových slov je v článku dobré využiť aj slová, ktoré označujú priamo vami predávaný produkt či službu (samozrejme, ak je to možné). Tieto slová následne prelinkujte na interné odkazy na vašom webe.

Štruktúra článku

Svoje myšlienky si roztrieďte a upracte. Pri písaní článku vám môže pomôcť, ak si najskôr k danej téme napíšete podnadpisy (čo všetko chcete v článku obsiahnuť), a pod ne si napíšete nejaké dôležité vety či myšlienky, ktoré chcete v tomto článku mať.

Podnadpisy potom usporiadajte podľa nejakého logického sledu (či už chronologicky alebo významovo) a rozvite vety, ktoré pod nimi máte napísané. Úskalia danej témy však rozvíjajte postupne, neodhaľte všetko dôležité a zaujímavé hneď na začiatku.

Úvod (perex)

Úvod musí ihneď bez zbytočných detailov povedať, čo sa človek v článku dozvie. Ak má článok zaujímavý príbeh, treba čitateľa navnadiť, aby v jeho čítaní pokračoval ďalej. Zaujať môžeme aj nejakým zaujímavým faktom na úvod, štatistikou (napr. každý druhý človek používa toto) alebo silnou či podnetnou otázkou. Pri otázke je teda len na vás, či ju použijete v nadpise (ako sme spomínali už vyššie), alebo v úvode. Nezabudnite na ňu však v článku odpovedať.

Telo článku

  • Vety deľte na kratšie a jednoduchšie (používajte veľa bodiek). Text tak bude opticky pekne „predýchaný“ a čitateľovi sa bude čítať ľahšie.
  • V hlavných myšlienkach používajte bold – zvýraznite ním kľúčový moment v článku.
  • Priemerný rozsah by mal byť 1800 až 5400 znakov – môžu to byť pokojne aj 4 normostrany, samozrejme to však závisí od obsahu a od pútavosti témy či jej spracovania.
  • Text štylizujte pre cieľovú skupinu (používanie ich žargónu, terminológie a skratiek).
  • Je dobré využiť takéto odrážky, ak to charakter článku umožňuje.
  • Používanie textových mostíkov – prinútia čitateľa pokračovať ďalej (napr. „Takže o čo vlastne ide?“ alebo „Poďme si ukázať, ako to funguje v praxi“ a podobne).
  • Dôveryhodnosť článku – ak ste využili nejaké zahraničné zdroje alebo čokoľvek, čo vám pri písaní článku pomohlo, podeľte sa o ne.
  • Píšte v prvej osobe, je to osobnejšie.
  • Prihovárajte sa k čitateľovi – v článku mu však vykajte. Jedinou výnimkou môžu byť prípady, kedy je vašou cieľovou skupinou vyslovene mládež, alebo ak predávate napr. nejaké oblečenie či produkty so žartovnými nápismi a chcete navodiť uvoľnenú atmosféru.
  • Používajte pozitívne tvrdenia namiesto negatívnych – nepíšte negatívne, píšte pozitívne.
  • Používajte príklady z praxe.
  • Nezabúdajte text členiť na odseky. Jeden odsek by pritom nemal mať viac ako 5-6 riadkov, inak váš článok čitateľa odradí a zavrie ho ihneď po jeho otvorení.

Záver

Krátke zhrnutie celého článku s dôležitou myšlienkou, ktorú by si mal čitateľ odniesť. V závere by bolo vhodné, aby sa čitateľ zamyslel nad problematikou a pozastavil sa nad tým, čo si práve prečítal. Ak ide o službu, je vhodné vyzvať ho k nejakej akcii.

Vyzvanie k akcii

Vyzvaní k akcii môže byť viacero. Môžete odkazovať na iný článok či na priamy predaj služby, prípadne čitateľa vyzvať na kontaktovanie. Niekedy stačí úplne jednoducho: „Myslíte si, že vaša firma túto službu potrebuje? Napíšte nám a dostanete bezplatnú konzultáciu“.

Zopár rád na záver

  • Nakoniec si po sebe text nezabudnite prečítať, či je dobre čitateľný – ak nie, skúste nejaké vety preformulovať či úplne odstrániť.
  • Je veľmi dôležité mať istý content plan, teda publikovať články, ktoré nejakým spôsobom súvisia s vaším zameraním. Ak ste napríklad predajcom elektroniky, určite len kvôli čítanosti nepíšte články o osobnom rozvoji – na profesionalite by vám to určite nepridalo. Témy si jednoducho vyberajte tak, aby zaujali, no aby boli „k veci“.
  • Každý článok by mal byť konzistentný, nesnažte sa teda v jednom článku obsiahnuť väčšie množstvo tém. Držte sa nejakej hlavnej línie a príliš od nej neodbiehajte.
  • Pozor (naozaj veľký pozor) na gramatické chyby. Ak viete, že gramatika nie je vašou silnou stránkou, text si dajte skontrolovať. Text plný chýb o vás vytvára veľmi zlý dojem a mohol by vám uškodiť.
  • Ak aktuálne nemáte rozpočet na copywritera, ktorý by pre vás články tvoril alebo aspoň opravoval, s blogovaním radšej počkajte. V tomto prípade platí, že žiaden článok je lepší ako zlý článok.
  • Máte firemný Facebook? Ak áno, nezabudnite na ňom svoje publikované články zdieľať.
  • Skvelé je článok spestriť nejakými tematickými (a kvalitnými) fotografiami.

Checklist

Trúfate si na napísanie článku na váš blog? Veríme, že naše vyššie uvedené rady vám pomohli a ak viete, o čom písať a s gramatikou si tykáte, tak to zvládnete. Prikladáme vám aj checklist, vďaka ktorému vám to pôjde ešte ľahšie.

Kliknutím na obrázok si stiahnete A4 pdf pre vytlačenie.

Tento blog som písal v spolupráci s Henrietou. Kto to vlastne je? 🙂 Toto o sebe napísala: Moje meno je Henrieta Balázsová a písaniu sa venujem prakticky už od detstva. Teší ma, že svoju najväčšiu záľubu som dokázala pretaviť do svojej profesie a dnes môžem povedať, že robím to, čo milujem najviac. Okrem písania sa však venujem aj spravovaniu sociálnych sietí – Facebooku i Instagramu, kde vymýšľam content, ktorý osloví a zaujme cieľovú skupinu konkrétneho klienta.

Post a Comment

Ahoj som Filip

Som rád že si prišiel na moju stránku. Píšem blog pre malých a stredných podnikateľov, aby dostali nestranný názor o svete marketingu.
Ak máš nejakú otázku, alebo sa potrebuješ poradiť kľudne mi napíš.

Odporúčam ti tieto články: