fbpx

Bude pre vás Facebook pre firemný profil naďalej relevantný?

Rok 2021 môže odštartovať novú kapitolu sociálnych médií a ukázať ich silu. Ľudia začínajú chápať riziká a negatíva Facebooku, ktorý dnes už nie je až tak nenahraditeľným zdrojom „sociálneho života“ ľudí, ako to bolo pred časom. Alternatív na komunikáciu, udržiavanie kontaktov či samotné budovanie firemných profilov je už pomerne dosť, a nepotrebovali sme na to ani žiadnu revolučnú novú sieť od Googlu, ktorá však tiež môže čoskoro prísť.

V prvom rade je dobré pozrieť sa na Facebook kriticky a svojimi očami. Nemyslím teraz samotné hodnotenie, či vám vadia zdieľané príspevky, zobrazované reklamy či nekontrolovateľné šírenie množstva pochybných informácií. Jedno je jasné. Facebook sa stáva pre našu spoločnosť čoraz nebezpečnejším. Polarizuje spoločnosť, vytvára konflikty, podnecuje agresivitu a podporuje šírenie hoaxov. Mark Zuckerberg si to musí veľmi dobre uvedomovať, pretože toto nie je lokálny problém, čo môže mať na Facebook významné následky. Ich boj so šírením tejto negatívnej stránky sociálnych sietí je veľmi chabo pokrytý, a je vidieť, že táto ich defenzíva prakticky úplne absentuje.

Takýto nejaký je momentálny stav Facebooku, ale ako to poňať na všetky tie naše firemné účty, reklamné účty a plánovanie do budúcna?

Cieľová skupina určí vaše smerovanie

Alfou a omegou je cieľová skupina a jej momentálny postoj k sociálnym sieťam. Ak to mám odľahčiť, tak ak predávate lacný alkoholický nápoj, vaša persóna sedí v spotených trenkách za počítačom a háda sa o každej maličkosti na facebookovom profile Topiek a podobne, tak v tejto nie dobrej situácii nakoniec asi vyťažíte viac, ako kedykoľvek predtým.

Nechcem tým povedať, že by sme mali ľudí deliť podľa inteligencie a podobne. To vôbec. Skôr by som sa zameral na ich správanie, na ich využívanie času na sociálnych sieťach, pomeru medzi sociálnymi sieťami a najmä tieto pomery v časovom vývoji. Ich aktivita je tiež veľmi dôležitá, nakoľko sú špecifické skupiny, ktoré využívajú na 95 % iba Messenger, a na nástenku a k písaniu komentárov sa ani nedostanú.

Ako zistiť, že sa Facebook stáva menej relevantným zdrojom, je pomerne jednoduché. Dnes ešte užívatelia na Facebooku pribúdajú, a nezaznamenávame žiaden ich pokles. Ak si teda zoberiete dáta z minulosti, možno aj spred 2 rokov a porovnáte ich teraz, tak dostanete odpoveď. Nemerajte iba konverzie, dôležité teraz budú aj reakcie, dosah a podobné čiastkové ciele.

Ľudia si zvykli, budú hľadať alternatívu

Čo je pre nás, inzerentov a majiteľov firemných profilov výhodou, je, že väčšina týchto ľudí sa nám nestratí, aj keď Facebook prestanú využívať. Jednak nepredpokladám, že sa odtiaľ hneď odstránia, skôr ho viac-menej prestanú používať. Ale to nutkanie držať v ruke telefón, „využiť“ svoj voľný čas a podobne, tu už zostane. Závislosť tohto druhu je asi u každého druhého (ak to číslo nie je ešte vyššie), a to bude nabádať k hľadaniu alternatív.
Väčšinou pravdepodobne pôjde o siete, kde je už človek zaregistrovaný, možno trošku aktívny, a tá aktivita sa zvýši. Boom môže určite zažiť Instagram, ale netreba zabúdať ani na LinkedIn či Pinterest. Ja osobne očakávam aj nejakú novú platformu.

Bude to Clubhouse? To, žiaľ, neviem, nakoľko táto úplne nová sociálna sieť síce začína naberať na obrátkach, ale je opäť založená na niečom inom. Ak ste názov Clubhouse ešte nepočuli, tak ide o novšiu platformu, ktorá je založená na hlase a hlasovom obsahu – podobne ako podcast. Tak, ako Instagram vznikol na zdieľanie fotiek a TikTok na zdieľanie videa, tak tu sa jednoducho porozprávate – ako pri telefonáte. Nenájdete tu žiadny text, žiadne fotky. Veľkou výhodou tejto sociálnej siete je práve to, že pri jej používaní sa nemusíte pozerať do telefónu na screen. Uvidíme, aký veľký bude jej úspech. Každopádne je zaujímavé dnes o nej vedieť a čakať, čo príde.

Na LinkedIn si dajte ale pozor. Jeho veľmi podobná platforma s Facebookom ho pomaly, ale isto začína kopírovať. Nemyslím teraz, že LinkedIn kopíruje Facebook, skôr to robia užívatelia s obsahom. Kvalitu samotného obsahu mnoho ľudí nerieši, a tým smerom sa to aj uberá. Čo je však výhoda je to, že na LinkedIne sa ľudia snažia tváriť profesionálnejšie, čo je vidno v komentároch. 😊

Každopádne, nech sa situácia vyvinie akokoľvek, s ľuďmi v online svete môžete stále rátať – no na iných platformách.

Chystá sa revolúcia? Trendy to môžu uľahčiť

Na druhej strane, v pomyselnom boji proti Facebooku a jeho trendom tu stoja ešte vládne organizácie, ktoré sa budú tento rok snažiť o obmedzovanie a hľadanie riešenia pre tieto situácie. Tu ide čisto o boj proti extrémizmu, kde Facebook vystupuje ako dokonalý komunikačný a informačný zdroj pre šírenie a mobilizovanie priaznivcov proti opatreniam, proti politickým stranám a podobne. Na jednej strane by sa dalo oháňať nejakou slobodou slova, ale aj to asi má určité hranice. Každopádne je to veľmi nebezpečný nástroj na vytvorenie akéhokoľvek konfliktu, ktorý môže byť koreňom vážneho problému v skutočnom svete.

Na základe tohto môžeme očakávať, že toto vládne zužovanie bude so sebou niesť nejaké obmedzenia, alebo nutnosť zmeny nejakých možností na Facebooku.

Poľsko a Maďarsko sa rozhodli so sociálnymi sieťami bojovať trošku iným štýlom, ako by som očakával. Už vyvinuli iniciatívu na obmedzenie právomocí sociálnych sietí. V podstate ide o to, že Facebook by mohol zmazať príspevok/profil iba pri porušení zákona, čo je ale pre mňa krok späť. Takto nastanú ešte väčšie obštrukcie, ako nutnosť súdneho rozhodnutia či orgánu, čo predĺži čas existencie napríklad veľmi nebezpečnej informácie, ktorá nebude pravdivá.

Apple má na ruke Čierneho Petra

Apple ako skutočne silný hráč na trhu onlinu (aj keď v úzadí, ale predsa) dokázal vytiahnuť Čierneho Petra z rukávu. Neviem síce, ako sa osobne postaviť k tejto správe, pretože je to pre mňa na jednej strane dobré ako pre užívateľa iPhonu, ale na druhej zlé ako pre marketéra. Každopádne, Apple ide stavať svoj operačný systém na väčšom súkromí – konkrétne neumožní zbieranie dát cez IDFA, čo je špecifické číslo pre užívateľa po nainštalovaní aplikácie. V praxi to bude vyzerať asi tak, že vám vyskočí pop-up okno, ktoré vás pri používaní inej aplikácie upozorní, že vás páve sleduje Facebook. Dokonca mu to budete môcť obmedziť či sledovanie úplne zastaviť. Ak by mal teda ešte niekto pochybnosti o odpočúvaní telefónom, tak možno teraz skončí táto zbytočná paranoja.

Čo to  ale znamená pre marketing na Facebooku? No jednoducho tie kvalitné cieľové skupiny, podľa ktorých sa cielia reklamy na Facebooku, možno už nebudú fungovať tak, ako predtým, budú obmedzené, viac anonymné a podobne. Môže to byť teda významným krokom k tomu, že primárny zdroj Facebooku, a teda reklamy, sa zmenší, a môžu nastať otrasy.

Žiadna panika, ale byť pripravený

Nechcel som vyvolať paniku, ak ste ju po prečítaní pocítili. Skôr som len chcel povedať, aby ste boli vo svete sociálnych sietí po dlhom čase pripravení na niečo dynamické. Už čoskoro sa môžu karty opätovne zamiešať a rozdať nanovo. Môže to celé ovplyvniť vaše dlhodobé plánovanie, najmä ak napríklad váš primárny alebo významný zdroj leadov je prostredníctvom Facebooku.

Celé to znamená to, že ak ste ostatné siete zanedbávali, prípadne ste sa orientovali čisto na Facebook, je čas prehodnotiť stratégiu a pripraviť si ciele v rôznych scenároch. To platí, či už z týchto premien a tejto doby viete vyťažiť na Facebooku ešte viac, alebo vám to pomaly upadá.

Nezabúdajte, že sa teraz nemáte bezhlavo púšťať do všetkých sociálnych sietí, ak neviete spraviť kvalitný obsah, ktorý bude kontinuálny. Zároveň sa ale nefixujte na jeden zdroj. Môžete oňho prísť, v najhoršom prípade zo dňa na deň.

Facebook bude v najbližšom období čeliť obrovským výzvam, a ja budem s nadšením sledovať, ako sa to celé vyvinie, a kam sa tým v  marketingovom svete posunieme.

Napísať komentár

Ahoj som Filip

Som rád že si prišiel na moju stránku. Píšem blog pre malých a stredných podnikateľov, aby dostali nestranný názor o svete marketingu.
Ak máš nejakú otázku, alebo sa potrebuješ poradiť kľudne mi napíš.

Odporúčam ti tieto články: