fbpx

Marketingový slovník, aby sme sa chápali

Najprv som nerozumel ja. Teraz mi nerozumejú ostatní. Máte slabú marketingovú slovnú ONÚ? Odborné a anglické slová je niekedy veľmi ťažké nahradiť ich pochopiteľným synonymom. Nahrádzanie týchto slov je momentálne mojou najväčšou nočnou morou a niekedy to skutočne neviem. Preto som sa rozhodol spísať slovník tých najpoužívanejších slov, s ktorými sa stretávam. 

AdBlock

Program, ktorý si nainštalujete do prehliadača a blokuje vám reklamy – na YouTube, vo vyhľadávaní Google, ale aj reklamné bannery. Je strašiakom marketérov (minimálne pri istých cieľových skupinách).


ADMA

Je skratka pre Asociáciu digitálnych marketingových agentúr, ktorá združuje vybrané agentúry, organizuje eventy a súťaže.


Affiliate marketing

Tento pojem sa mi vysvetľuje ťažko, tak snáď pochopíte 🙂 Ide o spôsob predaja prostredníctvom sprostredkovateľa. Ide o formu online reklamy, kde prevádzkovateľ affiliate webu za finančnú odmenu privedie návštevníka na partnerský web, kde daný človek nakúpi alebo vykoná cielenú činnosť. Sú to bežné stránky, blogy a podobne. Dobrým príkladom na vysvetlenie je napríklad porovnávač cien.  


ATL a BTL

Je rozdelenie marketingových zdrojov. Above the Line (ATL) sú masové komunikačné kanály, ako napríklad televízia, rádio, noviny, časopisy, billboardy. Cieľom ATL je budovanie povedomia značky a využívajú ich väčšinou veľké značky s veľkým rozpočtom. Na druhej strane, Below The Line sú chápané ako doplnok k ATL kampaniam. Patrí sem PR, guerilla marketing či direct marketing. Laicky povedané, sú to tie všetky doplnky k veľkým kampaniam.


AIDA

Toto je snáď najznámejší marketingový model. Pod touto skratkou sa skrývajú anglické slová Attention, Interest, Desire, Action. Nebudem písať do detailov, čo to predstavuje, to je na celý ďalší článok. V skratke to znamená určitý systém, kde zákazník ide cestou pozornosti až k samotnej kúpe.


A/B test

Testy máme my, marketéri, skutočne radi. Teda aspoň tí, ktorí to robia správne. Ak tvrdíme, že takýto obrázok bude lepšie fungovať, bez testu je to len domnienka. Na to, aby sme to naisto vedeli, použijeme A/B test, kde použijeme rôzne variácie kreatívy a podľa merateľných výsledkov zistíme, čo funguje najlepšie.


BCG Matica

Matica rozdeľuje biznis na 4 rôzne kategórie, vzájomne ich porovnáva a na základe nich sa stanovuje marketingová stratégia. Kategórie sú:

  1. Otáznik, kde patrí nový výrobok, ktorý si vyžaduje investíciu a má šancu na úspech. Akú, to nevieme. 
  2. Hviezda je veľmi obľúbený produkt s vysokým ziskom. Nie však dlhodobo udržateľný na trhu. 
  3. Dojná krava – asi najobľúbenejšia biznisová záležitosť. Nie je nutná veľká investícia a nosia vysoký zisk. 
  4. Pes je výrobok, ktorý už nie je trendy, nikto ho nekupuje, no stále sa dá predať.

Benchmark

Asi pozná každý. Ak niekto nie, tak to sem pre istotu dávam. Je to štandard, priemer, alebo čokoľvek podobné, s čím môžeme porovnávať produkt či službu.


Blueprint

Je skôr grafický výraz. Znamená to obrys tvaru, výsekovú formu, kam sa napasuje grafika. 


Bounce rate

Nie obľúbený výraz 🙂 Najmä keď sú čísla vysoké. Je to výraz z analytiky stránok a znamená mieru okamžitého odchodu zo stránky. Čím väčšie percento, tým viac ľudí ihneď odchádza zo stránky. Bounce rate je jeden z najdôležitejších ukazovateľov efektivity reklám (relevantnosti) a kvality stránky.


Brand awarness

Koľko ľudí z mojej cieľovej skupiny pozná moju značku? Málo? Mali by ste urobiť lepší brand awarness, alebo povedomie o vašej značke.


Content

Pre tých, čo nevedia po anglicky. Je to obsah. V marketingu je contentom text, obrázky či video. Všetko, čo vytvára obsah reklamy, stránky, čokoľvek.


Cieľová skupina

Je skupina, ktorá je charakteristická pre záujem o produkt alebo službu. O cieľovú skupinu sa zaujímame pre vytvorenie relevantných reklám, aby reklamu dostali len ľudia s reálnym záujmom, prípadne potrebami.


Crosspromotion

Tvorba reklamy pre spotrebiteľov podobného produktu. Asi nepochopiteľná veta, čo? Tak skúsim takýto príklad. Keď ma chceš podporiť, ako vďaku som vyrobil nejaké produkty. Napríklad taký debilník. Teraz, keď ti ho dám, opýtam sa ťa, čo hovoríš na ten papier, čo je v ňom. Píše sa ti naň určite dobre, čo? Použil som kvalitný papier Fedrigoni. To je crosspromotion. 


CPA (Cost Per Action)

Pri tvorbe online reklám si môžete zvoliť viacero stratégií ponúkania cien za reklamu. Jednou z nich je, že platíte za konverziu, prípadne inú akciu. Je alternatívou PPC reklám.


CPT (Cost Per Thousand)

Podobne ako v predošlom prípade, toto je stratégia, kde platíte za pozretia, respektíve platíte za každých 1000 pozretí reklamy.


CTR (Click Through Rate)

Zjednodušene povedané, miera prekliku z reklamy. Je to jedna z najdôležitejších metrík, ktorá ukazuje, či je reklama relevantná a dobrá. Je to percentuálne vyjadrenie, koľko ľudí reklamu videlo, vs. koľko sa na ňu prekliklo. Pri bannerových reklamách sa priemerne CTR pohybuje do 5 % (lepšie reklamy aj viac), a pri reklamách vo vyhľadávaní je to 20-30 % (záleží od druhu biznisu). V extrémnych prípadoch sa dajú spraviť aj lepšie výsledky.


CMS (Content Management System)

Je rozhranie pre správu a úpravu obsahu webových stránok. Je to napríklad WordPress, Typo3, Silverlight, Drupal, Joomla a podobné CMS-ká. 


CRM (Customer Relationship Management)

Naopak, od CMS, kde upravujete obsah, CRM poskytuje rozhranie pre správu zákazníkov, klientov, dodávateľov a podobne. Môžete tu robiť follow up zákazníkov, zaznamenávať biznisové príležitosti a podobne.  


CR – conversion rate – konverzný pomer.

Pozri slovo Konverzia nižšie.


CSR

Nie úplne marketingový výraz, aj keď sa s marketingom často spája. Je pomocník nanjmä pri komunikačnej stratégii firiem. CSR je spoločenská zodpovednosť firiem – to, ako šetria prírodu, ako pomáhajú, akú prinášajú pridanú hodnotu.


CTA – Skratka slova Call to Action.

Teda niečo na vykonanie akcie, najčastejšie CTA býva tlačidlo, kde je nejaký krátky text, ako napríklad “zistiť viac” a podobne. Vďaka CTA tlačidlám zvyšujete mieru prekliknutia z reklám. CTA môže byť aj zakomponovaný aj v texte, ktorý poúča, ako vykonať želanú akciu.


Direct marketing

Môžeme ho nazvať aj ako priamy marketing. Najčastejšie ho poznáme ako newsletter, resp. direct mail. Tiež sem radíme aj posielanie SMS.


E-commerce

Je vlastne stránkou, ktorá je klasickým, akýmkoľvek eshopom.


Edge rank

Som úprimne rád, že som si spomenul aj na toto slovíčko, aj keď ho nepoužívam často. Je to však veľmi aktuálna a obľúbená problematika. Edge rank nájdeme na sociálnych sieťach, a je to hodnotiaci systém pre zobrazovanie noviniek. Dáte príspevok na sociálnu sieť a kto ho uvidí na nástenke? Ten, u koho máte vysoký edge rank. Ten sa skladá z faktorov ako čas, kedy bol publikovaný, váha príspevku a predpokladanie záujmu. Najdôležitejšie je ale to, aký má sledovateľ vzťah k vám (pozerá si vaše fotky, píšete si správy a podobne). 


FMCG

Známy to výraz 🙂 Sem spadá každý rýchloobratový tovar. Je to v podstate opak udržateľných produktov. 


Font

V preklade písmo. Typ písma je veľmi dôležitý pre vizuálne ladené reklamy, ale aj webstránky, printové materiály a identifikáciu značky.


Frekvencia (reklám)

Na toto slovo žiaľ mnoho marketérov zabúda. Frekvencia je ľahko vysvetliteľná. Ide o počet zobrazení reklamy, pre jednu unikátnu osobu. Ak mám frekvenciu 6, znamená to, že jednej osobe sa moja reklama zobrazila 6 krát.


GRP – Gross Rating Point

Je kumulovaný zásah na celú populáciu, do ktorej spadá úplne každý a počíta sa aj opakovaný zásah. GRP má vždy svoje časové obdobie, pri ktorom sa určuje komunikačná sila kampane. GRP počítame rovnicou reach x priemerná frekvencia. 


Guerilla marketing

Je šokujúca forma komunikácie, ktorú proste nečakáte. Je veľakrát veľmi odvážna a dá sa povedať, že kontroverzná. Jej cieľom je, aby bola vytvorená reklama tak šokujúca, aby sa šírila medzi ľudmi sama – dokonca aby sa dostala do médií. A to úplne zadarmo.


Impresia

Číselné vyjadrenie počtu zobrazení príspevku, banneru, reklamy. To je impresia.


Konverzia

Veľmi, veľmi dôležitá vec. Konverzia je určitá cieľová akcia. Každý má iný druh konverzie. Pre niekoho je to prihlásenie do newslettra, pre iného objednávka a niekto má ako konverziu vyplnenie formulára či telefonický kontakt. Pre webstránku je dôležité merať konverzie a samozrejme aj konverzný pomer. Ten predstavuje percentuálne vyjadrený počet návštevníkov vs. tých, čo vykonali konverziu.


KPI

Poznáme, čo? Myslíte si teda, že KPI = cieľ? Nemáte pravdu. Cieľ je konkrétna hodnota KPI. Táto skratka znamená ukazovateľ výkonnosti.


Krivky

Bohužiaľ, nejde o tie krivky, ktoré vám napadli ako prvé – a to ženské. Ide o menej obľúbenú vec. Rozprávame sa o texte. Pri vytváraní tlačových materiálov robíme text v nejakom písme. Pri exporte do tlačovej podoby je potrebné text previesť do kriviek. Znamená to, že už nebudú textom, ale vektorovým objektom, ktorý už nie je možné textovo modifikovať a meniť. Je to potrebné, pretože určite to poznáte. Nie každý má ten váš font a pri otvorení napríklad pdf sa font nahrádza dostupným v počítači a vzniká rozbitie dokumentu, tlačového súboru či prezentácie.  


Landing page

Predstavte si nejakú reklamu, dajme tomu na Facebooku. Lákavý text vás prinúti kliknúť na obrázok a navštíviť stránku, aby ste zistili viac. To, kam vás Facebook presmeruje, to je landing page. Čiže vstupná stránka z reklamy.


Lead

Je to zanechanie kontaktu, najčastejšie vyplnením nejakého formulára, prípadne priamym telefonickým či emailovým kontaktom. Lead by som mohol preložiť ako kontaktné údaje potencionálneho klienta. Kampaň, kde mám za cieľ určitý počet leadov, teda znamená určitý počet kontaktov. 


Microsite

Malá webstránka, ktorá bola vytvorená za účelom kampane a slúži iba pre túto jedinú vec. Sú to častokrát dočasné stránky na súťaže, prípadne ak sa to nehodí, na hlavnú stránku spoločnosti.


MLM

Alebo multi level marketing. Je to nie príliš spoločensky obľúbený systém predaja produktov. Často ho poznáme pod pojmom pyramídovej hry. Je to aj preto, že na trhu tento spôsob marketingu využíva drvivá väčšina podvodných spoločností. Predajcovia hľadajú ďalších predajcov a každý berie províziu. Čím vyššie v tomto systéme ste, tým viac zarobíte. Ak si myslíte, že ide o rýchlu formu zbohatnutia, ste na omyle. Najznámejším MLM biznisom, ktorý nie je podvodom, je u nás napr. Oriflame, Avon či Herbalife.


Natívna reklama

Je reklama, ktorá nevyzerá ako reklama. Predstavte si nejakú stránku, ideálne spravodajskú. Všade plno reklamných bannerov. Už ich vlastne ani nevnímate. A po dočítaní článku nájdete ďalšie odporúčané články a medzi nimi sa doslova schováva článok, ktorý je reklamou – ale vyzerá ako ďalší článok na portály. Táto reklama je natívna. 


Newsletter

Toto slovo možno dôverne poznáte a máte ho v zuboch. Ide o všetky tie “otravujúce” emaily, ktorých máte každé ráno plný inbox v emailovej schránke. Ide totiž o marketingový komunikačný kanál prostredníctvom emailov. 


Obrazová sieť (Google Ads)

Ide o bannerovú formu reklám, ktorá je šírená prostredníctvom partnerov na rôznych weboch. Ide teda o reklamy, ktoré vidíte na stránkach, ktoré navštevujete – sú v podstate obrazovou sieťou v Google Ads reklamách. 


Obsahová sieť (Google Ads)

Pravdepodobne sa s touto sieťou stretávate denne. Je to vyhľadávanie slov v sieti Google. Ak si teda zadáte hľadanú frázu do Googlu, prvé výsledky sú väčšinou reklamou. Táto reklama vo vyhľadávaní je práve obsahovou sieťou v Google Ads reklamách.


OOH – out of home

Túto frázu asi pozná menej ľudí. OOH je offline reklamou, ktorá je umiestnená na billboardoch, v hromadných dopravách a podobne. Ide o veľmi masovo orientovanú reklamu.


Open rate

Toto je výraz, ktorý patrí k mailingu, alebo posielaniu mailov. Open rate predstavuje percentuálny pomer ľudí, ktorí otvorili mail či newsletter. Open rate záleží od vašej cieľovej skupiny a veľkosti. V niektorých prípadoch majú ľudia open rate pod 10%, no niekedy sa viete dostať aj nad 60%.


Persona

Je to fiktívna osoba, ktorá reprezentuje cieľovú skupinu. Persona má svoje meno, vek, pohlavie, vzdelanie, vlastne celý životopis. Keď robíte kampaň, robíte ju ako keby pre tohoto jedného jediného fiktívneho človeka.


Podprahová reklama

Veľa ľudí má spojené podprahové reklamy s nejakým sexuálnym podtónom. Nemusí to tak byť vždy, teda absolútne nie je. Podprahová reklama má za úlohu odovzdať určité informácie do ľudského podvedomia, bez toho, aby o tom človek vedel. V tej chvíli, kedy vidí túto reklamu, si to neuvedomuje, no potom si to môže vybaviť v ten správny čas. 


Positioning

Má za úlohu odlíšenie značky od svojej konkurencie. Je to stanovenie pozície značky, postavenie do určitej roviny a zaujatie jasného postoja a stratégie komunikácie. 


PPC (pay per click)

V doslovnom preklade je to platba za klik. PPC označujeme všetky reklamy, ktoré platíme za prekliknutie z reklamy. Najčastejšie PPC reklamy sú v sieti Google Ads, ale poznáme ich aj na Facebooku, Etargete a iných poskytovateľoch. PPC reklamy sú ako bannerové, tak aj textové.


Print data

Sú to dáta, ktoré sú pripravené do tlače. Súbor obsahuje text v krivkách, spadávku a orezové značky, prípadne definovanie farieb.


Reach

Dosah príspevku alebo reklamy. Číslo predstavuje počet ľudí, koľkým sa zobrazí takýto príspevok. Poznáme organický reach, platený a virálny.


Remarketing / retargeting

Ide o formu marketingu, ktorá je zameraná na existujúcich zákazníkov, návštevníkov stránok. Väčšinou sa používa pri návštevníkoch stránky, ktorí nevykonali nákup, alebo nedokončili iný cieľ. Vtedy vás remarketing naháňa po celom internete a pripomína vám, aký produkt ste si pozerali. V lepšom prípade naň dostanete zľavu.


RGB / CMYK / HEX / Pantone / RAL

Sú systémy farieb. Každý systém sa používa na iné využitie alebo definovanie farieb. Keď počujete tieto výrazy, ide jednoducho o presné definovanie farieb.


ROI – return on investments

Ide o návratnosť investície z reklám. Je to pomer zarobených peňazí k peniazom investovaným. Vyjadruje teda, koľko sme dokázali zarobiť, a či sme to robili efektívne.


SEO

Skratka pre slovné spojenie Search Engine Optimzation. Toto slovo často vysvetľujem ako faktor, ktorý ovplyvňuje to, ako vysoko sa zobrazí vaša stránka na Google. Pravdou je, že je to aj pre iné vyhľadávače, čo je ale na Slovensku bezpredmetné. Vďaka SEO aktivitám posúvame našu stránku vo vyhľadávačoch a stáva sa viac navštevovanou. Platí teda rovnica: Lepšie SEO = Väčšia návštevnosť = viac predaja – a to všetko bez nejakých platených kreditov na reklamy.


Spádavka

Keď som začínal s grafikou vždy mi písali z tlačiarní, že to nemá spadávku. Chytal som si čelo, že čo to vlastne chcú a načo, prečo. Ono je to vlastne podstatná vec, keď posielate veci do tlače. Spadávka znamená, že ak robíte leták A5, tak musí byť z každej strany väčší o 3mm. Pri vyrezaní do formátu po tlači totiž vzniká určitá odchýlka. Vďaka spadávka eliminujete biele plochy, ktoré by vznikali pri tejto chybe.


SWOT

Analýza, ktorá nám pomáha tvoriť marketingovú stratégiu. Pri SWOT analýze nájdeme vo firme silné stránky, slabé stránky, príležitosti a ohrozenia. Táto téma je veľmi široká, na celý článok – ak nie aj dva, tri. Takže zatiaľ takto.


Top of the mind

Tenisky … Adidas. To je môj top of the mind. Znamená to značku, na ktorú si ako na prvú spomeniete pri nejakej oblasti. Je to asi taký pomyselný vrchol povedomia značky. Môžete si skúsiť, aký brand je váš top of the mind. Skúste to: sladený nápoj, šperky, auto,..


UI – user interface

Je to užívateľské rozhranie. Je to presne to, ako vaša Facebook stránka, webová stránka, mobilná aplikácia a pod. vyzerá, ako sú jednotlivé elementy navrhnuté, a najmä ako interagujú medzi sebou a užívateľom.


UX – user experiences

Uživateľská skúsenosť. Je to to, čo užívateľ zažíva pri návšteve webu, aplikácie, e-shopu. UX väčšinou rieši praktickosť a to, ako jednoducho človek dokáže nájsť informácie a obsah, objednať si všetko bez problémov, či inú funkcionalitu. Ideálne vytvorené UX je také, kde si okrem tejto pragmatickosti človek vytvorí vzťah iba vďaka rozhraniu a funkčnosti celého systému.


Virálny marketing

Správne vysvetlenie tohoto výrazu, aj keď sa často zamieňa, je, že je to dobrovoľne šíriteľný obsah. Čiže sú to tie priblblé videá, čo každý zdieľa na svojej sociálnej sieti.


Vlog

Je blog premenený do videa. Obsahom sa zhoduje s osobným alebo iným blogom, akurát je natočený na kameru. Drvivá väčšina vlogov je v štýle “day with me”, alebo čo som v tento deň prežil, alebo čo som zažil, keď som išiel tam a tam.


WOM marketing

Šušušu. Určite to poznáte. Známy sa vás spýta, či ste počuli o tomto a tomto. Super nový produkt. Presne to je WOM. Jednoducho sa šíri rečami. A úplne prirodzene.


Ak by ste mali nejaký ďalší výraz, s ktorým sa stretávate a nerozumiete mu, napíšte mi ho prosím, doplníme. Ďakujem 🙂

Post a Comment

Ahoj som Filip

Som rád že si prišiel na moju stránku. Píšem blog pre malých a stredných podnikateľov, aby dostali nestranný názor o svete marketingu.
Ak máš nejakú otázku, alebo sa potrebuješ poradiť kľudne mi napíš.

Odporúčam ti tieto články: