fbpx

Koronamarketing

Koronavírus dramaticky mení každého jedného z nás a to sme len na začiatku pandémie. Je jasné, že v budúcnosti nebude nič rovnaké ako dnes. Podnikateľom bude meniť zásadným spôsobom prostredie: niektorí skrachujú, niektorí budú mať najväčšie tržby a spotrebiteľ – na opačnom konci – je nútený meniť svoje nákupné správanie. Táto ťažká situácia, v ktorej sme sa ocitli, preverí flexibilitu a pripravenosť jednotlivých biznisov. Dokáže zruinovať aj veľké spoločnosti zopár malými chybami. Je čas ukázať podnikateľského ducha, spoločenskú zodpovednosť a je čas prispôsobiť svoju komunikáciu. Nebude to ľahké, ale môžeme to zvládnuť.

Keď bol u nás potvrdený prvý prípad vírusu, ešte som si nevedel ani predstaviť, čo to so sebou všetko prinesie. Prešlo pár dní a prišli vážne opatrenia. Vznikol veľký strach, nedôvera, zatvorenie kamenných prevádzok, barov… Ľudia zrazu začali kupovať bežný spotrebný tovar a potraviny namiesto vecí, ktoré kupovali predtým. Zmenilo sa úplne všetko. Ja som si najprv povedal, že mne to môže byť finančne jedno. Veď viem pracovať z domu. No nie je to úplne tak, keďže je tu riziko, že moji klienti skrachujú. Poprípadne budú škrtiť rozpočet. A to už sa dotkne aj mňa, nie som teda “neohroziteľný”.

Prognózy trvania tohto stavu obmedzenie sú pritom pre mnohých kritické. Ako teda ďalej?!

Prispôsobenie biznisu

Najväčší ekonomický dopad to bude mať na spoločnosti, ktorých sa opatrenia priamo týkajú, a v druhom rade na všetkých, s ktorými spolupracujú, prípadne na ich dodávateľov. Nie každý podnikateľ si vie upraviť svoj biznis model tak, aby prežil v týchto časoch. Väčšina by to ale mala dokázať. Treba k tomu kreativitu, odhodlanie a najdôležitejšiu vec – nevzdať sa.

Kamenné obchody to majú v podstate “jednoduché”. Ak majú eshop, tak predávajú cez neho. Ak nemajú, je to pre nich výzva zriadiť ho v čo možno najkratšom čase. Veľa ľudí si možno povie, že je to finančne náročné, ale nemusí byť. Eshop dnes spravíte cez rôzne jednoduché stránky (napr. Shoptet a pod.) a zaberie vám to jedine čas. Nemusíte byť pritom žiadny programátor. Tu však veľa firiem stojí pred otázkou či do toho ísť alebo nie. Je to veľmi podobná otázka, akú ste si isto dávali pred otvorením kamenného obchodu. 

Potom je tu skupina taxikárov, reštaurácií a iných služieb. Taxikári môžu rozvážať jedlo, nosiť zásielky, reštaurácie baliť jedlo so sebou (tzv. take away) a podobne. Sú to bežné veci, ktoré už teraz fungujú. Aspoň u tých, ktorí sa nebáli. Čo ale napríklad taká kaderníčka? Ona veľmi ťažko prispôsobí svoj biznis situácii. Pre nich to musí byť finančne najťažšie, ale ja by som na mieste takýchto podnikateľov investoval čas jednak do vzdelávania, jednak by som sa venoval inému druhu zárobku, aby som preklenul toto obdobie. 

Asi tá najlepšia rada je: nepanikárte! Pozerajte sa na to triezvo a počítajte s tým, že biznis musí ísť ďalej. Ak budete stagnovať, môžete veľa stratiť, naopak ak budete teraz aktívny, tak môžete získať viac, ako keby táto situácia nevznikla (nemyslím tým teraz peniaze).

Veci prechádzajú do onlinu a veľa ľudí pochopí, že tak vieme existovať, že si vlastne vieme uľahčiť život. Výborným nápadom sú napríklad online cvičenia a tanečné choregrafie, rôzne kurzy, veľa ľudí si nájde čas na písanie e-bookov, natáčanie videa a podobne. Myslím si, že toto obdobie dá onlinu ešte väčší zmysel ako doteraz.

Pridaná hodnota biznisu

Každý z nás robí niečo iné a množstvo vecí sa dá prispôsobiť tejto situácii tak, aby to súviselo s vašim podnikaním, a aby ste tým zároveň vedeli priniesť pomoc iným ľuďom. Hovorím o niečom ako o spoločenskej zodpovednosti, ktorú robíte aj bez tejto situácie s koronavírusom. Teraz ju však prispôsobte. Napríklad množstvo slovenských značiek s oblečením začalo šiť zadarmo rúška. Položte si otázku, čo viem priniesť ja? Ako viem pomôcť ľuďom? Ak máte pocit, že sa to nedá, napokon na niečo prídete. Napríklad tlačiareň DIW mi zadarmo pošle dezinfekčný gél. Nie je úžasné, ako málo stačí?!

Komunikácia opatrení

Na komunikácii pohorelo okamžite množstvo firiem. A dokonca dodnes stále strácajú tým, že neinformujú svojich klientov.
V prom rade bolo pekne vidno, kto myslí viac na svoje prežitie a peniaze, a kto to bral skutočne zodpovedne a prijal preventívne opatrenia skôr ako prišli nariadenia od vlády. Množstvo ľudí si ani nevšimlo, čo je v dnešnej situácii dôležité, a že nedali nijakú informáciu o svojom fungovaní či nefungovaní. V praxi to znamená, že neviem na ich sociálnych sieťach / stránke / v google mapách zistiť, či majú úplne zatvorené, či obchod ponúka nejaké služby, ak áno aké, od kedy do kedy a podobne. Ideálne je, ak tieto informácie dostanete všade, na stránky, aj na sociálne siete. Ak ako váš potenciálny zákazník o vás nenájdem akúkoľvek informáciu, mám pochybnosti o tom, či máte vôbec otvorené a budem hľadať ponuku od vašej konkurencie.

Komunikácia hrá kľúčovú úlohu, a nemenej dôležité je aj udržiavanie vzťahu so zákazníkom. Aby kúpil váš produkt napríklad cez internet, aj keď doteraz online nenakupoval. Veľa ľudí si momentálne v tejto situácií, kedy sa vyhýbame obchodom, objednáva, aj keď predtým uprednostňovali nákup v predajni. Tu si musíte dať pozor, pretože sa môžete ocitnúť vo väčšom konkurenčnom boji. Otvorím si stránku konkurencie a už porovnávam, aj keď som doteraz chodil do vášho kamenného obchodu.

Pekné príklady komunikácie nájdete u mnohých ecommerce obchodov, ktoré prispôsobili svoju komunikáciu a nenásilným, neprehnaným spôsobom pekne komunikujú aktuálnu tému. Určite si vo svojom inboxe nájdete veľa takýchto emailov.

Na čo si dať pozor v komunikácii

Nepopisujte katastrofické scenáre a nestrašte ľudí, a rovnako situáciu ani nezľahčujte. Musíte si nájsť zlatý stred, založený na realite. Ak budeme preháňať a strašiť ľudí, vytvárame negatívnu emóciu, ktorá sa nebude spájať iba s koronavírusom, ale pôjde v ruka v ruke so značkou. A nikto nechce negatívnu reklamu. Nikto nechce byť označený za tragéda.

Opačnou stranou mince je zľahčovanie situácie. Myslím, že pán Fellner z cestovnej kancelárie Bubo vytvoril dostatočný precedens na to, ako to nerobiť alebo ako utopiť za pár minút značku, ktorú budoval roky. A možno aj keď jeho cieľová skupina sú ľudia, čo túto situáciu berú s väčšou ľahkosťou, nebol to v žiadnom prípade dobrý nápad. Vlna hejtov, posmeškov, zrušenie zájazdov biznisu, ktorý je teraz kritický… Nepomohlo im to. Uvidíme v budúcnosti, keď bude po všetkom, či mu to ľudia vôbec odpustia.

Dajte si pozor aj na nemiestne žarty. Ľudia vo väčšine túto situáciu berú vážne, a tak k nej aj pristupujú a hľadajú zodpovedné značky. Musíte sa v tomto prípade prispôsobiť.

Ak chcete situácii pomôcť, prineste do svojej komunikácie, vizuálov, akcií atď., niečo iné ako koronavírus, pretože už je všetko presýtené touto tematikou. Samozrejme, ak dávate antibakteriálny gél ku každej objednávke, treba to využiť, pretože to teraz zaberie. Ale všetkého veľa škodí. Pripravte si aj iné témy. Ak nie teraz, tak do budúcna.

#pomahamesinavzajom

Podobných heštegov nájdete mnoho. Najznámejšia je iniciatíva od potravín Lidl, ktoré hľadajú množstvo zamestnancov, aby naplnili potreby spotrebiteľa. Mnoho lokálnych značiek pomáha, množstvo ľudí v týchto chvíľach robí produkty či služby pro bono. Pre to, aby sme sa mali všetci lepšie, aby sme prekonali toto ťažké obdobie.
Je to výborným signálom pre všetkých a aj našu spoločnosť, že sa vieme spojiť, že sa vieme podporiť, a že našu prácu neberieme ako tvrdý biznis, kde nepoznáme svojho “brata”.

Preto by som chcel poslednou vetou vyzvať, že ak máte možnosť, pomôžte. Vašou prácou, finančne, alebo akokoľvek inak, prosím, neváhajte a pomôžte. Pridajte ruku k dielu a budeme sa tu mať spolu lepšie. Zároveň pevne verím, že je tu veľa šikovných podnikateľov a dokážu prežiť toto obdobie a ak nie, tak verím, že niečo vymyslia neskôr.

Informovanosť ohľadom koronavírusu je veľká. Máme tu predsa momentálne 5 miliónov epidemiológov :-). Ale ak by ste potrebovali nejaký materiál do firmy, zamestnancom, do mailu a podobne pripravil som vám A4ku pre tlač. Kliknutím na obrázok sa vám otvorí a môžete si ju stiahnuť a vytlačiť.


Napísať komentár

Ahoj som Filip

Som rád že si prišiel na moju stránku. Píšem blog pre malých a stredných podnikateľov, aby dostali nestranný názor o svete marketingu.
Ak máš nejakú otázku, alebo sa potrebuješ poradiť kľudne mi napíš.

Odporúčam ti tieto články: