fbpx

Zamestnať marketéra alebo využiť agentúru?

Veľmi ťažká otázka, s ktorou sa musí vysporiadať každá rastúca firma. Stoja tu proti sebe dva faktory, ktoré majú svoje výhody aj nevýhody. Mám platiť zamestnanca, ktorý nevie všetko, alebo platiť drahé služby agentúre? Je veľmi ťažké rozhodnúť sa, presne tak ako je veľmi ťažké nájsť dobrého a univerzálneho marketéra či spoľahlivú agentúru, ktorá má férovú cenu. Alebo si mám objednať freelancera?

Táto téma je momentálne aktuálna aj pre mňa, keďže som si po dlhšom čase začal hľadať prácu. Už som aj zamestnaný, ako marketér vo firme. Nie v agentúre J Zamestnal som sa v personálnej agentúre ManpowerGroup Slovensko, ktorá má na Slovensku cez 130 zamestnancov a je dostatočne veľká na to, aby mala vlastný marketingový tím a ešte k tomu využívala aj služby agentúry. To je presne ten ideálny stav. Ale o tom neskôr. Teraz si hlavne porovnajme prácu zamestnanca – marketingového špecialistu, a prácu digitálnej agentúry.

Na začiatku je veľmi ťažké rozhodnúť sa. Každá malá firma sa najprv väčšinou rozhodne pre agentúru a postupom času, svojím rastom, zamestná vlastného zamestnanca, ktorý ma prácu tejto agentúry nahradiť. To však býva častým zlomom, v ktorom začnete pochybovať o oboch alternatívach, keďže každá vám prinesie niečo iné. Kde teda začať?

Určenie si priorít

  • Cena – samozrejme jeden z najdôležitejších faktorov pri výbere nielen kvality, ale aj efektivity. Čo sa oplatí cenovo viac je veľmi jednoduché vypočítať. Stačí vám zohľadniť počet aktivít. Napríklad, ak chcete robiť jednu vec, napríklad nastavenie Google Ads reklám (samozrejme v malej skupine), tak sa vám viac oplatí agentúra. Takto by marketér plne nevyužil svoju pracovnú dobu, v podstate by sa „nudil“ a vám by utekali peniaze. Keď toho však potrebujete veľmi veľa, oplatí sa vám agentúra. Ak sa rozprávame o tom, čo je finančne efektívne, zamestnanec je akýmsi stredom. Nezabúdajte však, že keď budete mať agentúru, potrebujete niekoho, komu bude agentúra reportovať, s kým bude komunikovať a podobne.
  • Využitie marketingu a očakávaný rast – ak nepotrebujete rýchlo expandovať a vaše ciele nie sú rýchlo vytvoriť veľký obrat, ale ak chcete dlhodobejšiu stratégiu, choďte do marketéra – pokojne aj do juniora. Ak potrebujete obrovský marketingový výkon rýchlo, musíte si zohnať kvalitného človeka so skúsenosťou, prípadne agentúru. Ale pozor pri výbere. Ak si neviete vybrať agentúru, tu je článok, ako na to.
  • Trpezlivosť – ak má váš biznis „čas“, určite si aj vy nájdite čas na vlastného zamestnanca. Bude sa vedieť adaptovať, prispôsobiť vášmu biznisu a pochopiť ho. Musíte však nájsť toho pravého, resp. šikovného.

Ak by som to mal hlúpo zhrnúť, môžete si vybrať, či je vašou prioritou komplexnosť marketingového mixu (aj keď robota nemusí byť spravená kvalitne) na strane agentúry, alebo lojalita a možnosť formovania na strane zamestnanca.

Marketér špecialista vs. agentúra – kto vám čo prinesie?

Odpoveď sa hľadá ťažko, najmä preto, že zamestnanec môže byť dobrý a zlý, takisto ako agentúra. Berme to ale teraz tak, že pracujeme buď s dokonalým zamestnancom, alebo s dokonalou agentúrou (aj keď to nie je príliš realistické).

Výhody zamestnanca

Najväčšia výhoda je, že kope za váš tím, čo agentúra nerobí. Zamestnanca si môžete formovať, smerovať ho k želaným aktivitám a v podstate si ho vycvičiť. Máte ho nonstop k dispozícii a viete s ním pracovať veľakrát efektívnejšie. Pomer času a peňazí sa tak oplatí takisto viac.

Ďalšou veľkou výhodou je, že zamestnanec, na rozdiel od agentúry, vám bude prinášať dobré nápady, nie nápady, na ktorých zarába agentúra. Bude prichádzať s reálnymi vecami, ktoré môžu pomôcť vášmu biznisu.

Ak je všetko dokonalé (aj zamestnanec aj agentúra), určite by som išiel do vlastného zamestnanca a agentúru by som zapojil neskôr, ak vôbec.

Nevýhody zamestnanca

Nevýhodou je väčšinou vedomosť. Jeden zamestnanec je predsa len oklieštený tým, čo vie robiť, a samozrejme ho niečo baví viac a niečo menej. Ja to tak mám napríklad s eventami a offlinom všeobecne. Je to pre mňa také trápenie. Viem to akceptovať, ale všetko iba do určitej miery.

Výhody agentúry

Výhodou agentúr je, že majú veľa ľudí špecializovaných na jednotlivé aktivity. Napríklad, pri reklame na obyčajnom Facebooku môžu pracovať až 3-4 rôzni ľudia. A ako sa hovorí, viac hláv, viac rozumu. To tu platí, teda ak predpokladáme, že agentúra je dokonalou. Ďalšia výhoda je, že ak chcete implementovať novú aktivitu, agentúra vie zareagovať veľmi rýchlo, na rozdiel od zamestnanca, ktorý sa to napríklad musí naučiť.

Nevýhody agentúry

Z vlastných skúseností viem, že agentúra vám chce predať komplet všetko. Ich nezaujíma, čo sa vášmu biznisu hodí a čo nie. Proste to berú ako predaj, chcú zarobiť. To je prvá nevýhoda.

Druhá, a vážnejšia, je to, že agentúra sa snaží robiť čo najmenej za čo najviac peňazí. Používajú napríklad rôznych botov na tvorbu reklám a dnes sa už stáva, že to nenastavujú ľudia. Potom sa môžete stretnúť s tým, že si myslíte, že reklamný text písal „Maďar“ a reklamy sú nastavené neefektívne. Ak sa do problematiky nerozumiete, agentúra vás bude milovať, lebo vám bude chcieť predať každú hlúposť. Dajte si na agentúry veľký pozor ak nie ste znalí toho, o čom hovoria.

Nie je marketér ako marketér

Junior, senior, skúsenosť s technickými vecami… Každý má v sebe niečo iné a my si musíme ujasniť, koho vlastne potrebujeme – či niekoho na komunikáciu internú, či externú. Niekoho na výkonnostné kampane, alebo niekoho, kto bude skôr analyzovať. Každý má skúsenosti s niečím iným. Najčastejšie sa môžete stretnúť s marketérom, ktorý sa na niektorú časť špecializuje. Napríklad taký copywriter, ktorý sa venuje vetám, textom a podobne a je v tom veľmi dobrý, nemusí byť dobrý v nastavovaní reklamnej kampane na Facebooku.

Žiaľ, nikto nevie všetko a preto treba mať tieto priority. Keď si zoberiem sám seba, považujem sa v marketingu za dosť komplexného človeka, aj čo sa technických častí týka, ale aj tých iných. Nevýhodou tohoto modelu však je, že neviem všetko robiť dokonale. Ak sa mám porovnať s niekým, kto robí iba sociálne siete, vie to asi robiť lepšie ako ja, aj keď ja to nemusím robiť zle.

Záleží aj na tom, ako je človek šikovný, či má talent a prípadne či je v danej oblasti vzdelaný. Ak vyberáte zamestnanca, určite si pripravte odborné otázky typu „Čo by ste robili v tejto situácii“, prípadne otázky typu „Vysvetlite, čo je to funnel v Google Analytics a ako ho vytvoríte“ (ak hľadáte marketéra zameraného na analýzu). Veľmi obľúbené je ešte zadávanie vzorového zadania, kde uvidíte, ako daný človek v marketingu rozmýšľa.

Marketér v tandeme s agentúrou

Toto je ideálny cieľ a spojenie. Marketér dostane dostatok času, aby stihol všetko a stáva sa pre agentúru komunikačnou osobou a osobou, ktorá ma prehľad nad všetkými činnosťami. Najväčšou nevýhodou agentúry je, že sa nás väčšinou snaží nejako ošuškať tým, že 60 % bounce rate (miera odchodu zo stránky) je normálna, lepšia nebude a podobne. Marketér, ktorý tomu rozumie, vie skontrolovať jednak činnosti, minuté financie i efektivitu a vyhodnotiť činnosť agentúry, aby na nás hlúpo a neprofesionálne nezarábala.

Ak napríklad nemáte prístup do svojich reklám, do nastavení a podobne, túto agentúru ihneď zrušte. Vy ako klient musíte mať dokonalý prehľad nielen o výsledkoch, ale aj o nastaveniach reklám. Ak nájdete vhodného marketéra, ktorý dohliadne na činnosť agentúry, budú mať plodné spoločné nápady a spolupráca bude fungovať, je to ten najlepší stav.

Napísať komentár

Ahoj som Filip

Som rád že si prišiel na moju stránku. Píšem blog pre malých a stredných podnikateľov, aby dostali nestranný názor o svete marketingu.
Ak máš nejakú otázku, alebo sa potrebuješ poradiť kľudne mi napíš.

Odporúčam ti tieto články: