fbpx
inšpíracia v reklame

Ako sa v reklame inšpirovať a zároveň nekopírovať

Vidíte krásnu reklamu s nádhernou myšlienkou a potom si spomeniete, že niečo podobné ste už videli. Poviete si, že okopírovali nápad. Ja sám som hľadal pôvodcu myšlienky slovenských reklám v tých zahraničných. A možno som ich považoval za plagiátorov. Ale hovorí sa, že dnes nevieme priniesť už nič nové, iba vylepšiť to, čo už bolo, alebo to iným spôsobom prevziať. Možno to je naozaj pravda a niektoré veci zachytíme bez toho, aby sme si to uvedomili, a neskôr to bude naša kreatíva. Hranica medzi plagiátorom a človekom, ktorý sa inšpiroval, je však veľmi tenká. Ako sa teda iba jednoducho inšpirovať?

Ak si niekto myslí, že je prirodzene kreatívny, môže to tak byť. Tiež si to o sebe myslím a považujem to za moju najsilnejšiu stránku. Viem vymyslieť veľké množstvo nápadov za pomerne krátky čas, iba tak, bez nejakého trápenia. Ale uvedomujem si, že som kadečím ovplyvnený, a teda všeličo ma inšpirovalo. Či už som to chcel alebo nie. Nápady teda chrliť dokážem a dávajú zmysel, ale aby boli čím najlepšie, tak si musím cielene vyhľadávať vhodné zdroje.

O tom, prečo nie je dobré kopírovať, nebudem písať veľa. Okrem právnych záležitostí, v ktorých sa príliš nevyznám, a vlastne sa ani nechcem vyznať, je tu otázka etiky a svedomia. Samozrejme hovorím o preberaní reklamných textov, vizuálov vo forme preloženia, “prelepenia” loga a podobne. Takto by sme nehovorili o inšpirovaní, ale o sprostom kopírovaní niečoho, čo už existovalo, a iba sme to prebalili “do iných farieb”. 

Okrem toho sa môžeme stretnúť s časťami, ktoré podliehajú patentu, duševnému vlastníctvu a podobne. Tieto veci by mali zostať tabu. Takže sústreďme sa ďalej skôr na kreatívu, ideamaking a veci s tým spojené. 

Väčšine ľudí robí problém, ak vidia cudziu kreatívu – chcete sa ňou inšpirovať, a napokon ju skopírujete. Pri tvorení ju máte často pred sebou, alebo sa k nej vraciate. Ideálnou metódou je skúsiť na ňu zabudnúť. Vnímať ju, ale nemyslieť na jej obsah. Áno je to veľmi ťažké. Jednoduchšia je iná vec. Predstavte si, že idete písať text na nejakú kampaň. Je to verejná súťaž a môžete vidieť vypracované zadania iných. Ideálny spôsob, ako byť čo najkreatívnejší a priniesť niečo nové, niečo zo seba, je vôbec si ich nečítať a napísať vlastný text. Potom, keď ho budete mať, sa môžete ísť “inšpirovať”. Doplníte ho alebo upravíte o nápady, na ktoré ste v danej chvíli nedošli. Týmto spôsobom by to malo byť perfektné.

Musíte byť zberateľom

Ďalej sa budem snažiť písať už iba o správnej inšpirácii. Najlepším spôsobom, ako si zachovať dokonalú kreatívnu dušu plnú inšpirácie a múz, je stať sa zberateľom. Krásnych reklám, textov, kníh, obrázkov, vizuálov, pekných produktov, úspešných ľudí, dobrých case studies … čohokoľvek, čo je vášmu biznisu blízke. Ale to nie je všetko – napozerať si tieto veci, vedieť o nich a podobne. Je vysoko pravdepodobné, že na veľa z nich zabudnete, nespomeniete si a podobne. Je potrebné si ich ukladať. Zbierať do šuflíčka, či už fyzicky alebo elektronicky.

Tu je na vás, akým zberateľom sa stanete, pretože každému vyhovuje niečo iné. Niekto si rád ukladá fyzické materiály do šuflíčka, čiže pokojne si to vytlačte, lepte do nejakých zošitov, alebo to kolektujte elektronicky. To je trošku ťažšie, lebo platforiem na ukladanie je množstvo. Môžete si to dávať na nejaký drive, do foldra, poznámok, alebo iných softvérov. Ja osobne používam na všetky tieto veci Evernote. Zaznamenávam si tam všetky poznámky môjho života, ale aj nápady, to do listy a podobne. Je dôležité mať to tam upratané, aby ste všetko ľahko našli. Mám tam uložené videá, fotky, obrázky, kreatívy, poznámky, prílohy – naozaj všetko, čo potrebujem. A je úžasné, že Evernote mám v telefóne, tablete, počítači, čiže kedykoľvek je po ruke. 

Ešte jedna skúsenosť, ktorá sa mi osvedčila, je zaznamenať si všetko. Nájsť si tú chvíľu času na zapísanie poznámok, uloženie. Pretože neskôr si na to spomeniete a už to nebudete vedieť nikdy nájsť. Verte mi 🙂

Aké reklamy sledujte a kolektujte

Nie je dôležité iba byť týmto zberateľom, ale byť aj vhodným konzumentom informácií, inšpirácie. Ja som zistil, že keď sa budem snažiť všetko hľadať, neustále počúvať podcasty, online školenia a odborné informačné stránky, tak jeho toho na mňa priveľa a strácam sa v obsahu. Respektíve ľahko niečo prehliadnem.

Na druhej strane stoja médiá, ktoré vám moc nie sú prospešné. Myslím tým bulvárne plátky, konšpiračné chuťovky a iné veci. Samozrejme treba byť v obraze, čo sa deje vo svete. Aj to vám pomáha. Ale nie príliš. Radšej nahraďte čas, ktorý venujete prehliadaniu Topiek a podobných stránok (žiaľ aj Forbes už nie je to, čo býval – viď ich Facebook) niečím odborným a prečítajte si čo i len jeden článok, ktorý bude prospešný vášmu biznisu. To, že čítate tento blog je znamením, že ste na dobrej ceste, lebo sa už zaujímate o niečo iné. V prípade, že zostanete obmedzený, bude obmedzená aj vaša kratíva, a vaša kampaň dopadne ako “máme medzinárodný deň…” alebo niečo, kde nebudete mať žiaden výsledok.

Nechcem vás teraz ovplyvniť a hovoriť vám, čo by ste mali čítať, pozerať alebo počúvať. Správnym riešením je, že by sme sa mali každý inšpirovať niekde inde. Keď budeme všetci čítať rovnaké knihy a sledovať rovnakých zahraničných supermarketérov, tak naše veci sa budú podobať, a to predsa nechceme. Nájdite si teda svoje vlastné veci a zdroje a zbierajte tie (aj keď slovenské zachytíme asi všetci rovnako a istým smerom nás ovplyvnia). Tie zahraničné sú však pre našu inšpiráciu dôležitejšie, najmä keď tvoríme pre náš trh a chceme sa inšpirovať. 

Je Superbowl naozaj to, kde by ste sa mali inšpirovať?

Zahraničné médiá sú pre naše kreatívne ovplyvňovanie veľmi vhodné. Je to najmä preto, že sledovaním zahraničných reklám a spracovaní k nám môžeme priniesť niečo nové, niečo, čo už istým spôsobom bolo, ale nie u nás, a tým sa vieme dokonale odlíšiť. 

Ak sa niekoho spýtam, že kde videl najlepšie reklamy, skoro každý odpovedá Superbowl, kde je najdrahší reklamný priestor na svete. Svetové značky tu prinesú jedinečnú reklamu za neskutočne veľké peniaze, a ten zásah je ohromný. OK. Tých pár reklám ale nie je úplne ideálnych na inšpiráciu. Samozrejme, dá sa to využiť, dá sa s tým dokonca hrať, ale ak bude výsledok veľmi podobný takejto reklame, tak ju tým skôr konzumentovi pripomenieme. Takže áno, vidieť tieto reklamy je dobré, ale nie ako zdroj inšpirácie. 

Inšpiráciu treba hľadať aj trošku v menšom. Môžu to byť veľké značky, ale ťažšie dostupné trhy či zdroje. Ak už spomínam trhy, tak je dobré sledovať príbuzné trhy tomu nášmu, napríklad český či slovinský. Aby som aj poradil, kde hľadať, tak normálne si to zadajte do Googlu – nejaké kľúčové slová a otvárajte si random články. Možno natrafíte aj na nejaký zaujímavý zdroj, kam sa budete vracať. 

Sledujte aj konkurenciu, no pozor

S konkurenciou je vždy situácia trošku ošemetná 🙂 Je to hneď z viacerých dôvodov. Prvým je, že sledujú aj oni vaše kroky (preto si musíte strážiť aj svoje nápady a nejaké kontinuálne kampane a podobne). Ďalším je, že aj konkurencia sa odniekiaľ inšpiruje, a nie je dobré mať rovnaký zdroj. Často sa stáva, že tá inšpirácia prichádza od medzinárodného veľkého hráča, a potom to vyzerá na jedno kopyto. 

Ak chcete spraviť niečo nové, tak sa netreba inšpirovať konkurenciou. No najmä ak robíte rovnaký biznis a špecificky ak robíte služby, tak niekedy je ťažké spraviť inú kreatívu, nájsť iné výhody, služby a podobne. Čiže buď to spravíte oveľa lepšie, alebo to budete hovoriť iným spôsobom.

Je jedno, odkiaľ čerpáte, no dokonale to prebaľte

V podstate je úplne jedno, odkiaľ sa necháte inšpirovať, ak výsledok bude perfektný a inovatívny nápad. Aj keby vás pri tom inšpirovala cesta autobusom či dobrý film. Všetko, čo vnímate, vám môže byť inšpiráciou. 

Niekedy je dobré identifikovať, odkiaľ prišiel daný nápad, a to najmä z dôvodu, aby sme sa nestretli s kopírovaním. Ak teda máte nejakú zvučku v hlave a neviete, odkiaľ to máte, najprv zistite pôvod a potom rozmýšľajte, ako si to môžete prevziať. 

Posúvajte latku a nezabudnite na výsledky

Nie je dôležité dotiahnuť nápad do detailu. Teda je to dôležité, ale nie je to všetko. Výsledky sú rovnako dôležité. Mali by ste si vytvoriť plán, čo chcete kampaňou či danou kreatívou dosiahnuť. Je to veľmi dôležité, aj keď je výsledok dlhodobý. Takže predikcia želaných výsledkov, ich nastavenie a vyhodnotenie je kľúčové. 

Viete, prečo majú pracie prášky rovnaké reklamy a neprinášajú nič zásadne nové? Pretože výsledky. Práve v tomto prípade boli nejaké nové nápady. No výsledky ukázali, že sa oplatí spraviť to tak tradične, ako to bolo spravené predtým.

Napísať komentár

Ahoj som Filip

Som rád že si prišiel na moju stránku. Píšem blog pre malých a stredných podnikateľov, aby dostali nestranný názor o svete marketingu.
Ak máš nejakú otázku, alebo sa potrebuješ poradiť kľudne mi napíš.

Odporúčam ti tieto články: