fbpx

Ako dostať firmu do Google máp

Vyhľadávanie reštaurácie, obchodov, pamiatok či firiem sa dynamicky zmenilo a množstvo ľudí vyhľadáva pomocou máp. Dokonalé SEO alebo platená reklama v Google vyhľadávaní, ktorá vám zaisťuje popredné priečky v prehliadači, už často nestačí. V mapách nájdeme dostatok informácií, vďaka ktorým sa rozhodneme, či dané miesto navštíviť. Pri rôznych druhoch biznisu je preto dôležité byť v Google mapách. Prečítajte si pri ktorých a ako sa tam vlastne dostať.

Ide o veľmi triviálnu a jednoduchú záležitosť, na ktorú nepotrebujete žiadneho špecialistu na marketing, a pritom môžete dosiahnuť veľmi slušný výsledok. Ak aj nie ste extra počítačovo zdatní, verím, že po prečítaní tohoto článku to hravo zvládnete.

V čom vám značka v mape pomôže

V prvom rade je to, že si vás ľudia nájdu – či máte na adrese kamennú predajňu, výdajňu tovaru alebo kanceláriu, kde sa stretávate s klientom. V každom z týchto prípadov vám to môže pomôcť. Jedným z hlavných dôvodov, prečo do toho ísť, je vyhľadávanie na mape v prípade návštevy. Určite je to urýchlenie, ak si niekto priamo do máp zadá názov vašej firmy a rovno ju nájde na mape – namiesto zdĺhavého hľadania adresy na webovej stránke a následného manuálneho zadávania do máp.

Ďalším dôvodom, ktorý má ešte väčší význam je, že niekto hľadá napríklad reštauráciu. Zadá do mapy „reštaurácia“ a mesto a automaticky mu to vyhľadá reštaurácie v okolí. V prípade, že aj nezadá takúto možnosť podľa ikonky príboru, človek ihneď vie, kde je reštaurácia. Vďaka tomuto môžete získať omnoho viac zákazníkov z kategórie turistov.

Využiť sa to dá ešte omnoho viac. Zobrazovaný web, otváracie hodiny či hodnotenia, ktoré sú najväčšou konkurenciou TripAdvisoru.

Ako požiadať o zapísanie do Google máp?

Celé to začína a končí na tejto webovej stránke: https://business.google.com

Tu nájdete Google rozhranie pre založenie účtu Google moja firma. Jeho založenie je celkom intuitívne. Rozhranie vás navedie na vyplnenie základných informácií. Dajte si pozor, aby vyplnená adresa už bola adresou miesta, kde chcete mať bod na mape (napríklad nie sídlo firmy) a dajte si pozor pri výbere druhu biznisu. Vďaka lepšiemu filtrovaniu firmy by sa vám toto mohlo vrátiť v negatívnom zmysle slova.

Miesto môžete vložiť jednotlivo. V prípade, ak ste väčšia spoločnosť a máte množstvo pobočiek, môžete tieto značky založiť hromadne. Čo je potrebné vyplniť pri jednotlivom pridaní miesta?

  1. Názov firmy – vyplňte názov spoločnosti, ktorý sa bude zobrazovať v mapách. Zvážte, či tam chcete mať napríklad s.r.o., alebo či to nebude na mape lepšie vyzerať bez toho.
  2. V druhom bode si môžete zvoliť, či sa bude bod zobrazovať v mapách alebo nie. Keďže chceme dostať firmu do máp, zaklikneme áno.
  3. Vyplnenie adresy – tam, kde chceme mať bod adresy
  4. Ak už niekto zaznamenal tento bod na mape, rozhranie sa vás opýta, či ide o vašu firmu. Ak je to iba náhodou sa zhodujúci názov, nedáte ani jedno z uvedených.
  5. Obsluhujete zákazníkov iba odtiaľto? Ak napríklad chodíte k zákazníkovi, vyplníte miesto vášho pôsobenia.
  6. Kategória podnikania – ide vybrať iba jednu možnosť, preto vyberte pokiaľ možno čo najpresnejšie.
  7. Zadajte telefónny kontakt napríklad na recepciu alebo iné miesto, kde je možné dovolať sa a zadajte web (ak ho máte).
  8. Pre dokončenie musíte uviesť meno kontaktnej osoby. Na toto meno a uvedenú adresu dostanete zvyčajne do 14 dní zásielku obsahujúcu overovací kód. Tento kód neskôr zadáte v Google moja firma a miesto bude overené.

Toto sú všetky kroky na vytvorenie. Firma sa však nezačne na mapách zobrazovať ihneď. Prvou formou, ako ju sem dostať, je zásielka s overovacím kódom. Po overení vám adresu začne zobrazovať.

V opačnom prípade to ide tak, že ľudia budú potvrdzovať, že sa tam nachádza pobočka. Títo ľudia sú označení ako miestni sprievodcovia, ktorých sa Google pýta na konkrétne miesta v mape a oni ich potvrdzujú, prípadne negujú – či ide o kategóriu firmy, polohy a podobne.

Vyplnenie profilu

Po založení účtu je dobré vyplniť ďalšie údaje, ktoré pomôžu ľuďom, čo vás hľadajú. Pre mňa osobne sú najužitočnejšou vecou otváracie hodiny, ktoré využívam neustále. Ale poďme pekne po poriadku. Čo všetko si sem môžeme pridať?

  1. Pridanie fotiek – tu si môžete dať logo vašej firmy, titulnú fotku (ktorá by mala byť pekná a imidžová), fotky interiéru, po novom aj video interiéru a pod. Pri fotkách interiéru by som určite kládol dôraz na produkty, v prípade reštaurácie na jedlo a podobne. Predstavte si, že ste potenciálny klient a rozhodujete sa, či sem pôjdete alebo nie. Čo by ste tu chceli nájsť?
  2. Dátum otvorenia – v prípade, že máte nový lokál a chcete sa pochváliť.
  3. Opis firmy – krátky popis, ktorý má prilákať zákazníka.
  4. Otváracia doba – jedna z najdôležitejších vecí. Dôležité nie je len vyplnenie týchto otváracích hodín, ale najmä ich pravidelná aktualizácia. V prípade, že budete mať aj na jeden deň zatvorené, pamätajte na mapy a zaznačte to aj sem.
  5. Web a telefónne číslo – web prevádzky a číslo priamo na ňu. Veľa firiem v Google mapách má problém ten, že číslo je uvedené na konateľa, čo nie je správne.
  6. Služby, výrobky – tu si môžete zadať služby s popisom a cenou, prípadne výrobky, ktoré máte skladom.

Aj vďaka 6. bodu môžeme predpokladať, že Google bude neustále tlačiť na mapy, zdokonaľovať ich a robiť tak pre vyhľadávajúcich ešte lepšie rozhranie. Je možné, že o pár rokov si reštauráciu, obchod, bar či podobné destinácie budeme vyhľadávať iba v Google mapách.

Recenzie v Google mapách

Dôležitou súčasťou Google máp je hodnotenie pomocou udelenia hviezdičiek na stupnici od 1 do 5, s tým že vám dotyčný môže zanechať aj recenziu, prípadne nechať iba hviezdičky. Ak máte overený profil, môžete na tieto reakcie aj odpovedať, čo určite odporúčam.

Ja tieto hodnotenia využívam, či ide o dobré, neutrálne alebo negatívne recenzie, kde popisujem svoju skúsenosť. Úprimne mi vadí slabé hodnotenie od 1 do 5, určite by som ocenil 10 stupňové hodnotenie, ktoré by bolo relevantnejšie. Niekedy, keď je to priemer, mi príde zvláštne dať 3 hviezdičky a príde mi to málo.

V prípade, že máte ubytovanie, tieto recenzie sú rozšírené a môžete hodnotiť aj polohu, čistotu a podobne ­– ako to funguje napríklad aj pri Bookingu.

Najväčším problémom Google máp bývajú zväčša negatívne recenzie. Ak sú oprávnené, tak je to v poriadku, ale stretávam sa niekedy aj s tým, že konkurencia naschvál píše falošné recenzie.

Čo robiť s falošnými negatívnymi recenziami

Bojovať proti recenziám sa dá, aj keď nie vždy to ide efektívne. Ak ide o jeden – dva komentáre, možno to ani netreba riešiť. Ak sa hromadia a sú naozaj nemiestne, je možné ich nahlásiť cez rozhranie Google moja firma. Po nahlásení Google posudzuje ich relevantnosť a súlad s pravidlami. Ak recenzent použil vulgárne slovo, rasistický prejav a podobne, máte vyhrané a budú rýchlo zmazané. Ak je to iba konkurencia, ktorá takto spamuje vašu firmu, dá sa to taktiež nahlásiť. Tu vám však tlačidlo nahlásenia nepomôže. Vtedy je ideálne kontaktovať infolinku, prípadne napísať mail a riešiť to touto cestou s vysvetlením. Trvá to trošku dlhšie, ale z osobných skúseností môžem potvrdiť, že to funguje.

Pre koho Google mapy nie sú?

Tak ako každý druh marketingu, sociálne siete a iné veci nie sú pre každý druh biznisu a to isté platí aj o mapách. Predstavte si, že máte biznis, kde nemáte priestor pre návštevu – napríklad vyrábate nejaký produkt a na mieste nemáte výdajné miesto. Z týchto dôvodov je nezmysel dávať firmu do Google máp. Keď sa rozhodujete, pamätajte na to, či sem za vami budú chodiť ľudia alebo nie. Ak aj z výnimočných dôvodov budú chodiť, platí rovnaké. Toto vy nepotrebujete.

Ďalším, menej populárnym dôvodom, sú zlé recenzie. Ak sa venujete biznisu, kde sa eliminovať nedajú, zaradenie do Google máp zvážte.

Ako vymazať firmu z Google máp?

Toto je zložitejšie než to, ako sa na ňu dostať. Množstvo firiem, ktoré chceli vymazať svoj profil z máp, to urobili z dôvodu veľkého počtu negatívnych recenzií. Ak je aj váš dôvod tento, riešte skôr problém recenzií, ako vymazanie z máp. Riešiť to môžete návodom vyššie (ak ide o falošné recenzie) a ak ide o oprávnenú kritiku, musíte zlepšiť svoje služby.

Ak však z akékoľvek dôvodu chcete vymazať tento profil, musíte sa prihlásiť do svojho účtu „Google moja firma“. Tu ak máte viacero adries, vyberiete tú, ktorú chcete odstrániť. Ak máte jednu, je to jednoduché. V pravom hornom rohu nájdete „Akcie“ – kde nájdete odstrániť miesto. Aby sa tento údaj odstránil, musí byť miesto overené a musí aj svietiť ako overené. Ak miesto nemáte overené, pred týmto krokom ho čo najskôr overte. Ak je firma zatvorená, pred vymazaním ju označte ako trvalo zatvorenú a až potom ju vymažte.

Ak ste miesto nemali overené, už vám natrvalo zmizne z účtu. V prípade, že miesto sa stále zobrazuje na mape, nájdite toto miesto v mapách a možnosťou navrhnúť úpravu vyberiete možnosť, že je miesto natrvalo zatvorené, alebo nikdy neexistovalo. Neznamená to, že automaticky zmizne. Google používa bežných užívateľov (miestnych sprievodcov), ktorí overujú tieto zmeny fyzicky. Preto to môže byť na dlhšie.

Odstránenie miesta z účtu bude mať tieto dôsledky:

  • Niektoré informácie o firme (názov, adresa atď.) sa budú naďalej zobrazovať v Mapách Google, vo Vyhľadávaní aj v ostatných službách Googlu.
  • Všetok obsah v službe Moja firma na Googli (weby, príspevky, fotky, videá atď.), ktorý ste zverejnili pre miesta, bude odstránený.
  • Súvisiace reklamy služby AdWords budú deaktivované.
  • K miestam stratia prístup všetci ich správcovia.
  • Dáta odstránených miest nebude možné obnoviť.

V závere môžem už po vytvorení odporučiť mobilnú aplikáciu Google moja firma, kde bude spravovanie rýchlejšie a efektívnejšie.

Post a Comment

Ahoj som Filip

Som rád že si prišiel na moju stránku. Píšem blog pre malých a stredných podnikateľov, aby dostali nestranný názor o svete marketingu.
Ak máš nejakú otázku, alebo sa potrebuješ poradiť kľudne mi napíš.

Odporúčam ti tieto články: