fbpx
tiktok blog

TikTok – doba ide opäť ďalej

Ľudia sú vraj presýtení sociálnymi sieťami a denne trávia množstvo času na Facebooku, YouTube, Instagrame či LinkedIne. Možno by ste si povedali, že tu už pre ďalšiu sieť nebude miesto. Tvorcovia TikToku by vám ale oponovali. Zozbierali to, čo majú ľudia radi, a spravili sieť, kde sa uverejňujú videá. Hneď si to našlo svojich fanúšikov – teda minimálne v Ázii, odkiaľ sa to šíri do celého sveta. Tvorcovia investujú nemalé množstvo peňazí do vývoja a propagácie a prvé firmy tu už majú svoje profily. Na Slovensku ešte TikTok možno nie je až taký populárny, ale ľudia teraz majú čas objavovať a skúšať nové veci. Mladých ľudí už táto sociálna sieť oslovila, no čo bude ďalej?

Čo to ten TikTok vlastne je?

Aby ste zistili, o čom TikTok vlastne je, odporúčam vám stiahnuť si ho, spraviť rýchlu registráciu a popozerať si obsah a logiku celej platformy. Skúsim vám to ale zhrnúť a možno vám ušetrím čas 🙂 Najmä, keď už po prečítaní tohto článku zistíte, že toto nie je nič pre vás.

Na prvý pohľad to vyzerá, ako keď si zapnete Instagram. V úvode máte samozrejme feed, ale zložený čisto z videa. V pravej časti je profil užívateľa, ktorý video uploadol, miesto na like, komentár či preposlanie videa cez inú sieť vo forme správy. Posúvaním dole a hore sa presúvate na ďalšie videá. Rozdiel medzi TikTokom a Instagramom je ten, že je obrovská pravdepodobnosť, že užívateľ má zapnutý zvuk, čo je obrovská pridaná hodnota. Pri Instagrame a Facebooku totiž viac ako 80 % ľudí pozerá videá bez akéhokoľvek zvuku. Týmto dostáva TikTok výhodu.

Jeho nevýhodou je však jeho algoritmus, ktorý sa na prvý pohľad môže zdať zložitejším a je ťažšie dostať sa nejakým spôsobom do feedu. A o to tu ide – tak, ako aj na iných sociálnych sieťach. Byť v preferovanom feede užívateľov cieľovej skupiny. O tomto ale nižšie v článku.

Založiť TikTok firemný profil?

Ak čítate moje články, tak sa teraz budem opakovať, ale musím to spomenúť. Prvým a tým najdôležitejším kritériom je, či mám obsah vhodný na TikTok, alebo či ho viem tvoriť. Hovoríme teda o krátkych videách, ktoré zaujmú, budú vtipné, nekonvenčné, budú mať pridanú hodnotu a ešte k tomu všetkému zapadnú do vášho firemného konceptu, prípadne to budete vedieť implementovať, aby to so sebou ladilo. A to vôbec nie je jednoduché. 

Druhou, nemenej podstatnou vecou je otázka, či tam potrebujete byť. Či je zameranie vášho biznisu vhodné na túto sociálnu sieť, či si tu budete vedieť budovať značku, prípadne predávať produkty. Odpoveďou na vhodnosť alebo nevhodnosť sú ľudia, ktorí TikTok používajú. V prípade, ak zvažujete, zaregistrujte sa a pozorujte, či tam nájdete svoju cieľovú skupinu. Samozrejme musí ísť o veci moderného charakteru, lifestylové a podobne. Ak predávate stavebný materiál, reality alebo iné špecifické veci, nebude to úplne pre vás. V niektorých prípadoch to môže byť z dlhodobého hľadiska budovania brandu zaujímavé. Viem si predstaviť napríklad značku automobiliek, ako točí vtipné videá na svojich modeloch.

Čo je však zaujímavé sú presne tie produkty ako napríklad oblečenie, strava, nejaké vychytávky či výdobytky modernej doby. Ale aj toto je také s otáznikom. Musíte to zvážiť veľmi citlivo, aby ste nestratili čas a prípadnú investíciu do produkcie.

Nezabúdajte na to, že potrebujete aj dobrý koncept, nápad a kreativitu, ktoré je nutné vložiť do obsahu. Na internete je veľa nekvalitných a generických vecí. Musíte byť vážne jedinečný a priniesť niečo nové. Inak to neprinesie dobrý výsledok.

Aby som napísal aj niečo kladné, pozitívum tohto celého je, že nemusíte mať technické ani vedomostné vybavenie. Na toto všetko vám bude stačiť jeden telefón a pripojenie na internet. Strih a podobné záležitosti vybavíte priamo v aplikácii a všetko je veľmi jednoduché a intuitívne. Naviac, TikTok využíva na strihanie umelú inteligenciu, čo vám vie ušetriť hodiny času strávené nad postprodukciou videa.

Je to momentálnou taktiež výzvou. Nemám síce rád nejaké predikcie, čo bude a nebude v trende, lebo realita je väčšinou iná, ale povráva sa, že TikTok ešte na trhu sociálnych sietí prerazí a bude silným hráčom. Preto je dobré zvážiť, či sa tu pre vás nachádzajú relevantní ľudia, prípadne či a kedy sa tu začnú nachádzať, a potom už iba predbehnúť konkurenciu. Ak ste teda schopný točiť videá a máte dobrý obsah, pridajte si to do vašej marketingovej stratégie.

Cieľová skupina na TikToku

Slovenské štatistiky nie sú dostupné, čiže ohľadom jeho vývoja na našom trhu veľa nezistíme. Keď si však pozriete TikTok, nájdete tam väčšinou klasických slovenských influencerov a ďalej množstvo ľudí, ktorí sú prevažne mladšej generácie. TikTok oficiálne uvádza, že ich najväčší počet užívateľov je z generácie Z, čiže ľudia narodení od roku 1996 do 2009.

Čo sa týka užívateľov, je ich naozaj veľmi veľa. Na začiatku tohto roka to bolo viac ako 800 miliónov aktívnych užívateľov, čo je veľmi veľká skupina. 90 % týchto ľudí používa aplikáciu na dennej báze. Okrem toho sa stala najsťahovanejšou aplikáciou pre smartfóny a ukradla tak prvenstvo YouTube. Ak to berieme globálne, najpočetnejšia skupina je vo veku od 16 do 24 rokov a tvorí 41 % aktívnych užívateľov. 

Veľmi zaujímavým údajom je denne priemerne strávený čas užívateľov na TikToku. Denne sú schopní pozerať videá až 53 minút, čo je obrovské množstvo času, najmä ak je tento čas priemerný. Znamená, to že v niektorých lokalitách TikTok postupne nahrádza iné sociálne siete. 

Ďalšou zaujímavosťou je, že v USA si TikTok postupne získava ľudí vekovo 30+. Uvidíme, ako na tom táto skupina bude u nás. Zatiaľ testujte, skúšajte.

Ako funguje algoritmus a praktické tipy

Pri TikToku to nie je jednoduché a ak sa vám zdá algoritmus Instagramu alebo Facebooku zložitý, toto je určite ešte zložitejšie. TikTok berie do úvahy tri základné veci:

  1. Skóre kvality vášho účtu a vaša autorita.
  2. Hodnotenie obsahu a kvalita.
  3. Review proces.

Prvá spomínaná položka je pritom prioritou a najviac ovplyvní zobrazovanosť vašich videí.

Čo teda prispieva k tomu, aby bolo vaše skóre vysoké, a vďaka čomu môže byť nízke?

  • Vytvorenie konta a nový účet – prvé príspevky, ktoré si nahráte do profilu, sú veľmi kľúčové. Navyše, každý jeden príspevok, ktorý neskôr publikujete, ovplyvňuje hodnotenie. Ak dáte zlý príspevok, ľudia si ho nedopozerajú a nebudú vám ho lajkovať, tak budete strácať ľudí a zobrazenia aj na dobrých príspevkoch. Je teda potrebné už prvé video dať relevantné a kvalitné. Neskúšajte TikTok nejakým testom videa a podobne, lebo potom vám bude tento účet viacmenej zbytočný.
  • Počet TikTok profilov vo vašom telefóne – na toto si dajte pozor. Je možné, že si založíte viacero kont. Ak ich však budete používať na jednom telefóne, automaticky budú všetky tieto kontá označené ako firemné. Prejaví sa to tak, že budete menej zobrazovaný, pretože vás platforma bude nútiť k tomu, aby ste si zaplatili platené kampane. Takže jeden smartfón, jeden účet.
  • Prvých 5 nahratých videí je kľúčových – ako som v prvom bode spomínal, je dôležité dať relevantné prvé videá. Ak ste teda firma, ktorá predáva potreby pre futbalistov, je dôležité, aby prvých 5 príspevkov bolo v úzkom súvise s futbalom. Podľa prvých 5 videí vás TikTok zaradí do kategórie a bude vás podsúvať ľuďom, ktorí sa o túto kategóriu zaujímajú. Ak by ste teda uploadli niečo ultra vtipné a nebola by tam ani futbalová lopta, nijaký rozhovor s futbalistom a podobne, netrafíte svoju cieľovú skupinu. Toto už nezmeníte, ani keď ďalších 100 videí bude o futbale. Takže pozor na túto prvú päticu – dajte si záležať, aby čo najlepšie vystihovala vašu oblasť pôsobenia.
  • Vertikálne videá – na TikToku sú videa vo vertikálnom formáte, takže keď sem niečo natáčate, neotáčajte svoj telefón. Ak by ste nahrali video, ktoré je horizontálne, bude mať najnižšiu možnú kvalitu.
  • Počet sledovateľov videa – nahrajte prvé videá a pozrite si, koľko mali zhliadnutí. Je to veľmi dôležité pre kvalitu účtu. Ak majú menej ako 100 zobrazení, niečo ste spravili zle. Takýto účet už nedostanete na svetlo sveta a je potrebné začať odznova, alebo sa na TikTok vykašľať. Taký priemer je, ak máte 1 000 – 3 000 videní. Ak ich máte nad 10 000, TikTok vás začne “rešpektovať” a máte veľký úspech, z ktorého treba vyťažiť. Vtedy to robíte naozaj dobre. 
  • Počet videní celého videa – a nakoniec asi to najdôležitejšie. Počet úplných pozretí videá, majú tú najvyššiu váhu. Preto, aby ste toto dokázali, by ste mali určite točiť krátke videá. TikTok umožňuje zverejňovať aj 60-sekundové videá, ale odporúča sa zmestiť sa do 9-15 sekúnd. Podľa štatistík je priemerné pozeranie jedného videa na tejto sieti 30 sekúnd. Ďalej môžete zaujať zaujímavou hudbou či zvukom vo videu, čo prinúti ľudí pozerať ďalej. A úplne najlepšie je, ak si ľudia vaše videá prehrajú viackrát za sebou. Vtedy to TikTok hodnotí ako mega zaujímavé. Taký malý tip, ako toto dosiahnuť je, ak urobíte video s časovou slučkou – aby koniec a začiatok nadväzovali.

Tieto veci sú iba takým povrchom tohoto algoritmu. Nebudem tu ďalej rozpisovať, čo všetko za tým je, toto je jednoducho to dôležité, čo treba robiť. Ak to budete robiť a budete to robiť dobre, budete zaradený do zobrazenia videí geolokačne, čiže primárne Slovákom, a ak budú vaše videá naozaj dobré, tak sa váš príspevok môže dostať medzi TOP 5 % videí, čo znamená, že ho uvidí obrovská masa ľudí, a to úplne zadarmo.

Zamerané na kvalitu obsahu

Tak ako dnes asi už takmer všade, aj tu je dôležitá kvalita obsahu. Na TikToku to platí dvojnásobne. Z jednej strany budete pre sledovateľov zaujímavým profilom a stanú sa angažovaní, a na druhej strane vás bude mať rada platforma a bude vás preferovať.

Aby ste robili kvalitný obsah, je dobré vybrať si formát, aký chcete robiť. Zamerajte sa na váš biznis a robte videá s ním súvisiace. No nie vždy je to jednoduché. Musíte tomu dať myšlienku, nápad, konzistentnosť. Nemôže to byť suché, obyčajné a nezaujímavé. Aj keď robíte niečo, čo je strašná nuda, dá sa to poňať nejakým iným spôsobom. V štatistikách popularity videí na TikToku vyhrávajú najmä vtipné videá, meme, tanečné záležitosti, hovorené vlogy cez selfie kameru, hack life (ako vydrbať so systémom) a návody na to, ako si niečo spraviť alebo vyrobiť.

Pripravte sa na predaj cez TikTok

Tak ako aj iné sociálne siete, tak aj táto sa pripravuje na online predaj priamo cez aplikáciu. V Ázii to už funguje a celkom dobre. Je iba otázka času, kedy sa to dostane aj k nám.

Napísať komentár

Ahoj som Filip

Som rád že si prišiel na moju stránku. Píšem blog pre malých a stredných podnikateľov, aby dostali nestranný názor o svete marketingu.
Ak máš nejakú otázku, alebo sa potrebuješ poradiť kľudne mi napíš.

Odporúčam ti tieto články: