fbpx

Patrí black friday na Slovensko?

V posledný novembrový piatok na nás čaká už čoraz tradičnejší “čierny piatok” a následne ešte budeme musieť prežiť “cyber monday“. Na Slovensku však tieto sviatky konzumu nie sú tak “striktné” ako v USA. Black friday má Alza celý rok, eshopy majú black friday až do pondelka a “neakceptuje sa”, že zľavy na internete sú až v pondelok – nehovoriac o tom, že zľavy sú často iba finta na ľudí a v skutočnosti nenakúpia tak výhodne. Potrebujeme vôbec toto v našej krajine? A mali by sme to podporiť, ak predávame tovar?

Celé to vzniklo, ako inak, v USA, kedy dávali obchody po Dni vďakyvzdania výrazne veľké zľavy. Väčšina štátov v USA má navyše deň voľna, a takto nejako to v skratke celé vzniklo. Celá myšlienka bláznivých výpredajov, v rámci ktorých sú obchodníci veľakrát stratoví, má dva aspekty. Podľa “legiend” by malo ísť o oslavu víťazstva podnikateľov čiernych čísel nad červenými (červené vyjadrujú stratu a čierne čísla sú pozitívne), a tak vraj vznikol aj názov. Na druhej strane stoja ležiaky a nepredajný tovar, ktorého sa treba nejako zbaviť, a toto je presne sortiment, kde treba dať 90 % zľavu. V USA, kde toto všetko vzniklo, je však všetko nastavené tak, že zľavy sú reálne tak vysoké, tovar je naozaj lacný, čierny piatok je naozaj iba v piatok, v pondelok sú zľavy na webe a vďaka tomu funguje aj toto jednodňové šialenstvo. Ľudia čakajú v dlhých radoch a sú ochotní sa aj pobiť za to, aby si mohli kúpiť vec v brutálnej zľave.

Na Slovensku to takto nefunguje a asi ani nikdy fungovať nebude. Ale o tom až o chvíľu.

Ako ľudia vnímajú black friday?

Ak sa niekoho opýtate, či v tento deň niečo kupuje, ja osobne sa väčšinou stretávam s negatívnou odpoveďou a doplnením, že je to odporný konzum, predávajú sa zbytočnosti, nič si nekúpim a podobne. Aj tak sa to však obchodníkom oplatí a aj tak to už neodmysliteľne patrí do predvianočnej komunikácie, kde je takáto stratégia často nosnou akciou pri predaji vianočných darčekov. A to je tiež ďalší konzum, čo sa Vianoc týka. Robí to ale veľká väčšina ľudí a robia to aj tí, čo to priamo hejtujú. Ak by to nefungovalo, tak by sa to predsa nerobilo.

Môj názor na toto celé je taký, že to má význam, ale malo by to mať svoje hranice. Nejdem nič hejtovať, sám žijem konzumný život. Ale som skôr proti, v tomto článku sa preto budem snažiť odosobniť. Skôr o čo sa aj ja osobne snažím, je nekupovať zbytočné veci, ktoré nevyužijem, a radšej sa vždy dvakrát zamyslím nad tým, či darček využije obdarovaný. Vo veľkých zľavách väčšinou nájdeme odpad, veci, čo si nikto kúpiť nechce, prípadne ide o lživú zľavu.

Podporiť či nepodporiť black friday?

Dobrá otázka. Úprimne, ak využijete tento termín a všetko okolo toho, určite vám to pomôže a určite niečo predáte. Ak to beriete ako čisto zárobkovú záležitosť, tak niečo vám to prinesie, aj keď si priveľa námahy nedáte.

Poďme sa ale radšej pozrieť na to, ako to spraviť lepšie.

  1. Black friday by mal byť práve v ten jeden osudný deň. Žiaden celý rok ako v Alze a ani celý mesiac ako v Mall. Ani týždeň. Proste to nie je black friday a pre normálne zmýšľajúcich ľudí je asi jasné, že táto ponuka nebude ultra výhodná.
  2. Zľavy by mali byť reálne. Nenavyšujte cenu produktu umelo. Dajte reálnu zľavu. Počet percent je na vás.
  3. Zamyslite sa, čo chcete touto akciou dosiahnuť. Je to zviditeľnenie obchodu alebo sa chcete zbaviť skladových zásob? Ak už máte dlho ležiaky na sklade, sú vhodné na predaj, hoci aj za nákupnú cenu. Navyše existuje pravdepodobnosť, že ľudia si kúpia aj niečo iné, prípadne sa vrátia. Ak sa vám sortiment neustále točí a chcete svoj obchod len zviditeľniť, vytiupujte si produkty, ktoré viete dať za nákupnú cenu – teda bez toho, aby ste zarobili, jedine s úmyslom, aby sa vám zákazník vrátil, ak bude niečo reálne potrebovať.
  4. Nerecyklujte zľavový sortiment a produkty do tejto zľavy. Urobte to unikátne. Možno si myslíte, že ľudia sú hlúpi. Ale keď ide o peniaze, verte, že nie sú.
  5. Cyber monday u nás nie je až tak populárny. Pokojne urobte eshopovú akciu v piatok.

Ak chcete ísť do sviatku konzumu, skúste sa aj v tomto smere odlíšiť. Vždy sa to dá urobiť lepšie. Konkurencia sa vždy dá predbehnúť. Základnou ingredienciou v recepte na úspech je určite zachovať sa k svojim zákazníkom fér a dať im nelživú ponuku.

Ako by som komunikoval čierny piatok ja

Ak by som mal svoj vlastný e-commerce, kde by bolo viacero produktov, išiel by som za hore uvedenú nákupnú sumu, resp. by som si vypočítal cenu tak, aby som nedoplácal za dopravu, balenie a pod. Produkt v zľave by mal byť určite zaujímavý, nie úplné zbytočnosti, ktoré väčšinou bývajú v zľavách. Rozdelil by som si výber produktov na dve sekcie. V prvej by sa nachádzali praktické veci, ktoré ľudia potrebujú a rozmýšľajú nad ich kúpou v budúcnosti. Sem patria napríklad domáce spotrebiče či iné potrebné veci, ktoré sú nevyhnutné. V druhej kategórii by boli cool veci, ktoré všetci chcú – iPhone-y, MK kabelky či iné nezmysli. Zameral by som sa na produkty, ku ktorým si ľudia väčšinou kupujú príslušenstvo. iPhone je dokonalý príklad, málokto si nekúpi ochranné sklo a obal priamo tam, kde si kupuje telefón. iPhone síce na zľavu nie je vhodný, keďže marža nie je taká dokonalá, no v tomto prípade by som sa zameral práve na príslušenstvo.

V komunikácii by som okrem samotného catchy claimu o BLACK FRIDAY komunikoval práve tú unikátnosť, ktorú by som do toho dal. Napríklad: “Black friday bez umelého navýšenia cien” a podobne.

Klamanie o zľavách

Lož o cene pred zľavou, skladových informáciách, výške zľavy,.. je už bežnou praktikou obchodov. Je to dosť smutné, že samotná Alza klame aj o tom, čo má skladom, o tom, koľko zákazníkov si produkt kúpilo a aj o samotných zľavách. Pre jej obrovský podieľ na trhu, dobrý customer servis a záručný servis si však stále udržuje množstvo klientov. Určite si z nej ale príklad neberte, teda čo sa klamania a zavádzania týka.

Už dávno nie je doba “páči sa mi to a kúpim”. Ľudia porovnávajú ceny, kvalitu služieb, pozerajú si recenzie a nákupný proces už nie je taký jednoduchý ako kedysi. Dnes je skutočne náročné zákazníka rýchlo previezť až k vykonaniu nákupu.

Najväčšou, najhoršou a najneférovejšou chybou je klamať o cene. Umelé navýšenie ceny pred zľavou, dokonca uvedených 60 % zľavy niekedy matematicky vychádza iba na 30 %. Sortiment, ktorý už dávno nahradili veci, ktoré sú pokročilejšie, je v tomto ohľade veľmi obľúbený – práve keď ho už neponúka veľa obchodov.

Pamätajte na to, že niekoho možno oklamete a vy tak zarobíte. Ale to, koľko vyvoláte negatívnych emócií a koľko potencionálnych klientov stratíte, si možno hneď neuvedomíte. Možno neskôr…

Ak ideme hejtovať black friday, ako to komunikovať?

Ak ste si už vyššie povedali, že black friday pre váš biznis nie je, aj to je možné využiť. Existuje množstvo kreatívnych spôsobov. Napíšem o pár z nich, ktoré mi práve spontánne napadli.

  1. Žiadne zľavy. Ceny v tento deň navyšujeme. Kto spravil opak zľavy? Nepočítal by som s predajom. Počítal by som ale s tým, že pre svojich zákazníkov zaujmem jasné stanovisko, čo si o konzume myslím, a že svoje produkty si vážim.
  2. Zavretie obchodu v tento deň. Je to konzervatívne riešenie. Ľahko pochopiteľné a dobre komunikovateľné, prečo je dnes zavreté.
  3. “Imaginárne” zľavy. Myslím to tak, že si kúpite produkt, ktorý bežne stojí 100€. Je na ňom zľava 40 %. Vy ale zaplatíte 100€. Zaplatíte ich preto, že 40€ sa poukáže na dobročinnú organizáciu. Dobré, nie?

Podobných scenárov môže byť množstvo. V minulosti som videl, že to niekto robil, ale neviem, aké výsledky pri tom dosiahol. Aj tak ale neviem, či by som sa tu pozeral na výsledok ako taký. Skôr je to budovanie imidžu férovosti, čo sa dnes stáva v radoch zákazníkov oveľa akceptovateľnejšie, aj keď inde sú veci lacnejšie.

Ďalšiu kategóriu tvoria obchody, ktoré si zľavu nemôžu dovoliť – či už na základe odberateľskej zmluvy, extrémne nízkej marže a podobne. Je úplne v poriadku vykašľať sa na celý black friday a celý hajp okolo a tváriť sa, že žiaden výnimočný deň nie je. Jednoducho normálne predávať tak ako vo štvrtok.

Tak čo budete robiť v tento piatok vy?

Napísať komentár

Ahoj som Filip

Som rád že si prišiel na moju stránku. Píšem blog pre malých a stredných podnikateľov, aby dostali nestranný názor o svete marketingu.
Ak máš nejakú otázku, alebo sa potrebuješ poradiť kľudne mi napíš.

Odporúčam ti tieto články: