fbpx

Ako dopadli parlamentné voľby na Facebooku?

Najskôr som sa na svojom blogu k politickej téme nechcel vôbec vyjadrovať. Najmä z dôvodu, že vyvoláva množstvo rôznych emócií, ktoré sú zbytočné. Zaujala ma však problematika míňania financií na sociálnych sieťach Facebook a Instagram. Áno, komunikácia na týchto sociálnych sieťach bola jedna vec, druhá bola veľkosť investícií. Pozrite sa, ktorá strana míňala prostriedky najefektívnejšie, a ktorej naopak, nepomohlo ani minutie množstva peňazí.

Obsah politických kampaní

Content (obsah) je veľmi dôležitým faktorom úspešnej kampane. Niektoré strany ho plnili tak, že útočili na tie druhé, iní zas presadzovali svoj program a tretí poukazovali na existujúce nedostatky rivalov. To ale nechajme bokom. Nechcem totiž hodnotiť kampaň na sociálnych sieťach z hľadiska obsahu, ale z hľadiska čísel. Preto prosím, berte článok s rezervou a zohľadnite k tomu obsah kampaní.

Pozrite si, koľko minuli politické strany a ich fanpages: (tieto čísla sú minuté peniaze pre jednotlivé fanpage stránky a nie je v nich započítaná suma za individuálne profily politikov, ich fanpage a propagácia).

OĽANO

Minuté peniaze na Facebooku:
3/2019 – 28. 2. 2020 – 101 007 €
7 dní • 22. 2. – 28. 2. 2020 – 14 864 €
Pozrite si obsah týchto reklám kliknutím.


SMER-SD

Minuté peniaze na Facebooku:
3/2019 – 28. 2. 2020 – 90 283 €
7 dní • 22. 2. – 28. 2. 2020 – 8 824 €
Pozrite si obsah týchto reklám kliknutím.


Sme rodina

Minuté peniaze na Facebooku:
3/2019 – 28. 2. 2020 – 59 162 €
7 dní • 22. 2. – 28. 2. 2020 – 5 674 €
Pozrite si obsah týchto reklám kliknutím.


ĽSNS

???


PS/SPOLU

Minuté peniaze na Facebooku:
3/2019 – 28. 2. 2020 – 63 842 €
7 dní • 22. 2. – 28. 2. 2020 – 570 €
Pozrite si obsah týchto reklám kliknutím.


SAS

Minuté peniaze na Facebooku:
3/2019 – 28. 2. 2020 – 57 397 €
7 dní • 22. 2. – 28. 2. 2020 – 13 781 €
Pozrite si obsah týchto reklám kliknutím.


ZA ĽUDÍ

Minuté peniaze na Facebooku:
3/2019 – 28. 2. 2020 – 8 260 €
7 dní • 22. 2. – 28. 2. 2020 – 2 267 €
Pozrite si obsah týchto reklám kliknutím.


KDH

Minuté peniaze na Facebooku:
3/2019 – 28. 2. 2020 – 20 377 €
7 dní • 22. 2. – 28. 2. 2020 – 6 284 €
Pozrite si obsah týchto reklám kliknutím.


MKO-MKS

Minuté peniaze na Facebooku:
3/2019 – 28. 2. 2020 – 27 011 €
7 dní • 22. 2. – 28. 2. 2020 – 8 500 €


SNS

Minuté peniaze na Facebooku:
3/2019 – 28. 2. 2020 – 290 736 €
7 dní • 22. 2. – 28. 2. 2020 – 2 688 €
Pozrite si obsah týchto reklám kliknutím.


Dobrá voľba

Minuté peniaze na Facebooku:
3/2019 – 28. 2. 2020 – 69 035 €
7 dní • 22. 2. – 28. 2. 2020 – 20 380 €
Pozrite si obsah týchto reklám kliknutím.


Vlasť

Minuté peniaze na Facebooku:
3/2019 – 28. 2. 2020 – 25 253 €
7 dní • 22. 2. – 28. 2. 2020 – 4 194 €
Pozrite si obsah týchto reklám kliknutím.


Most-HÍD

Minuté peniaze na Facebooku:
3/2019 – 28. 2. 2020 – 90 039 €
7 dní • 22. 2. – 28. 2. 2020 – 8 328 €
Pozrite si obsah týchto reklám kliknutím.

Minuté peniaze politika facebook volby

Podľa tabuľky je vidno, že výška minutých peňazí na sociálnej sieti nerozhodovala priamoúmerne o víťazovi volieb, aj keď prvé tri strany mali – podľa čísel – veľmi konzistentnú stratégiu, ktorá zafungovala a boli ochotní obetovať viac peňazí ako iné strany. SNS je však jedným z dôkazov, že objem minutých peňazí na Facebooku im nepomohol k úspešnému výsledku vo voľbách.

ĽSNS nebude pravdepodobne s rozpočtom za svoju kampaň na nule. Ich facebookový marketing však ovplyvňuje fungovanie obrovského množstva facebookových skupín a to v jednotlivých krajoch a okresoch. Nenašiel som dokonca ani ich primárnu stránku, cez ktorú priplácali svoj obsah. Čo mi však udrelo do očí je fakt, že majú obrovské množstvo sympatizantov vo facebookových skupinách, a tak vlastne nepotrebovali míňať extra peniaze.

A koľko minuli v poslednom týždni?

Pozrite si rovno graf:

Minuté  peniaze týždeň pred voľbami

Je zaujímavé sledovať kontinuitu kampaní, výpadok posledného týždňa či zrýchlenie na tisíc percent. Z výsledkov je zrejmé, že kandidáti, ktorí si korigovali reklamu kontinuálne, vyťažili z investície najviac. Ani tí, ktorí minuli takmer viac ako polovicu celkového budgetu (rozpočtu) v poslednom týždni, napokon nepresvedčili množstvo voličov a tí, čo svoje kampane ku koncu uviedli do režimu spánku, tak sa to na konci tiež neukázalo ako dobré riešenie. Asi tým najsprávnejším riešením je spomínaná kontinuita a mierne navýšenie kampaní s približujúcim sa dátumom moratória.

Vznikol fenomén osobnosti alebo politickej tváre. Koľko strany investovali do ich kandidátov?

Celkom ma zaujali čísla a pomer, ktoré sa týkali priamej propagácie politickej strany ako subjektu verzus jednotlivým tváram politických kandidátov. Niektoré strany zvolili stratégiu, že viac peňazí míňali priamo na kandidátov, a nie na stranu ako takú. V tejto stratégií sa všetky kampane rozdelili do dvoch táborov. Pozrite si, ako minuli politickí kandidáti svoje financie:

minuté peniaze politici

Ešte jeden zaujímavý postreh, ktorý hovorí o tom, že práve kandidáti, ktorí vsadili iba na svoje meno, paradoxne dosiahli horší výsledok v pomere získaných hlasov v parlamentných voľbách. Je na zamyslenie, či teda naozaj lepšie funguje, ak propagujeme celý subjekt alebo priamo politické meno.

Najúspešnejší politik vo voľbách – Igor Matovič – nepropagoval cez svoju sociálnu sieť žiadne príspevky, no svoju tvár dal priamo pod stránku strany, čo sa ukázalo ako najlepšie.

Čo si z týchto výsledkov môžu zobrať podnikatelia?

V prvom rade výsledky v číslach vyvracajú mýtus, že Facebook už nie je relevantná sociálna sieť. Nie je to pravda a tieto investované peniaze to jasne dokazujú. Všimnime si celkom značné rozdiely v míňaní peňazí podľa cieľovej skupiny v porovnaní s celkovým rozpočtom, ktorý strany minuli. Niektoré strany si uvedomili, že ich cieľová skupina nie je iba na sociálnych sieťach.

Ďalšia podstatná vec je celkový performance (výkon). Z výsledkov je pekne vidieť, že tí čo kampaň poňali dlhodobejšie a mali rozpočet vyrovnanejší počas dlhšieho časového úseku, mali výsledky oveľa lepšie ako tí, čo minuli jednorazovo a expanzívne celý budget (rozpočet).

Škoda, že nemám k dispozícii aj čísla z Google platformy. Celkom by ma zaujímal rozdiel oproti Facebooku a video reklamám či bannerovým reklamám. Ak by ste niekto tieto výsledky mali alebo ste ich našli, napíšte mi, a ja ich rád pridám do tohto článku aj s uvedením zdroja. Ďakujem.

Napísať komentár

Ahoj som Filip

Som rád že si prišiel na moju stránku. Píšem blog pre malých a stredných podnikateľov, aby dostali nestranný názor o svete marketingu.
Ak máš nejakú otázku, alebo sa potrebuješ poradiť kľudne mi napíš.

Odporúčam ti tieto články: