fbpx

Koľko mám zaplatiť za logo?

Logo pre vašu firmu si dnes môžete kúpiť od 5 € na Jaspravim, cez 1 000 € od grafika freelancera či 4 000 € od grafického štúdia, až po neobmedzené čiastky. Práve logo býva veľmi diskutovanou témou a často kladené otázky sú, či má hodnotu toľkých peňazí a aký je rozdiel medzi tým za minimálnu a tým za maximálnu sumu.

(krátka hejterská vsuvka na úvod) „Úspešný“ tiež marketér Erik Hoffmann by s týmto článkom určite nesúhlasil. Podľa jeho slov v jeho reklamách a prednáškach je dizajn blbosť, ktorá nepredáva. Samozrejme to záleží aj od cieľovej skupiny, no ak vám nie je jedno, ako sa prezentujete a nechcete vyzerať ako kolotočár, čo predáva podpultovky, čítajte ďalej. Vlastne nemá pravdu v ničom, pretože dizajn musí byť vždy prispôsobený cieľovej skupine (aj keď je pre niektorých vizuálne odpudivý). Ak je však vaša obľúbená farba krikľavá a je vám vlastne jedno, ako čo vyzerá, môžete si ho nájsť na Facebooku. Určite vám rád vymyje mozgy. Teraz už seriózne

Spomínate si na príbeh loga Slovenského predsedníctva v Rade Európskej únie? Autorom sa stal iba 23-ročný dizajnér, Jakub Dušička, a to spomedzi 200 rôznych návrhov. Za logo mu zaplatili 4 500 € a ihneď sa vzniesla vlna internetovej kritiky plná závisti a blbých rečičiek. Však to iste poznáte.

Len tak mimochodom, autor získal za logo aj cenu za umenie v roku 2016 (ak by chcel ešte niekto spochybniť komisiu, ktorá bola pri výbere a udeľovaní cien rôzna). Nepochybne ide o veľmi vydarené a úspešné logo, internet si to však nemyslel a ľuďom prišla táto čiastka veľmi vysoká.

Či si už myslíte, že logo bolo drahé alebo nie, je tu jeden fakt. Okrem dlhého procesu tvorby loga (kto nejaké tvoril, určite vie) sa výherca zaviazal k logu spraviť aj design manuál. Myslím si, že autor dostal za tvorbu svojho loga a za svoje nepochybne veľké úsilie primeranú odmenu.

Najprv si ujasnime, čo je to logo

Alebo pokojne to nazvime aj dobré logo. Sú totižto určité, aspoň základné pravidlá, ktoré by mali byť dodržané, aby naozaj išlo o logo – nie o multicolor obrázok alebo iný nezmysel.

Logo by malo byť pomerne jednoduché a vkusné. Tiež by sa malo držať týchto pravidiel:

  • Font a texty – písmo by nemalo byť veľmi „vyčančané“, prípadne nečitateľné. Ak chcete do loga pridať nejakú krátku vetu súvisiacu s tým, čo robíte, pamätajte na využiteľnosť. Bude táto veta čitateľná aj na vizitke?
  • Farby – vyhnite sa farbám, ktoré nie sú kompatibilné v tlači a taktiež vyzerajú zle na obrazovke.
  • Použitie – myslite na to, že logo musí byť použiteľné v každom formáte, či ide o online reklamu alebo o reklamné predmety.
  • Odlišnosť – vyhnite sa vizuálne podobným logám, aké má vaša konkurencia.
  • Variácie loga – aby bolo použiteľné aj na tmavom, aj na svetlom podklade.

To sú body, ktoré by sme mohli nazvať hlavnými. Tiež je ale dobré myslieť aj na tieto veci, ktoré však nie sú úplne must:

  • Dajte si k logu vypracovať aj design manuál pre správne používanie.
  • V jednoduchosti je (často) krása.
  • Logo by malo byť ľahko zapamätateľné a príťažlivé.
  • Logo bude súčasťou hodnoty vašej firmy, produktu a služby.
  • Ideálne logo by malo niesť nejaký skrytý význam alebo dvojzmysel.

Čo sa týka typov, môžeme si dať spraviť obrázkové (kde je logom iba akýsi symbol), textové (logo tvorí iba druh písma), alebo najviac obľúbené – kombináciu symbolu a textu.

Skúste posúdiť sami, čo je logo a čo nie. Mimochodom, ide o dve spoločnosti z rovnakej brandže.

Cena nie je výpovednou hodnotou loga, ale…

V prvom rade by som rád vyvrátil mýtus, že grafik nemá pri tvorbe loga žiadnu inú investíciu, než tú časovú. Je tam totiž množstvo vecí, ktoré nevidíme. U dobrého grafika si platíme to, že tieto skills nejako musel získať a naučil sa tvorbu loga, ďalej si musí platiť grafický program, tiež každé dobré písmo niečo stojí a práca mu spláca aj investíciu do techniky, ktorú využíva. Okrem toho sú tu hodiny tvorby vášho loga.

Pri top grafikoch platíme aj za ich meno. Je to veľmi podobné, ako keď si kúpite kvalitnú koženú bundu drahej značky a koženkovú od španielskeho reťazca. Na začiatku sa môže zdať bunda podobná, no už po pár mesiacoch uvidíte ten rozdiel. Takisto funguje aj táto sféra. Od renomovaného grafika alebo štúdia dostanete kvalitný, odborný výstup vo forme loga, ktoré vám poslúži dlhé roky.

Samozrejme, logo sa dá spraviť aj za pár eur. Dokonca sa dá spraviť aj do 10 minút. Táto práca je však väčšinou odfláknutá, bez myšlienky, bez zapracovania potrieb…

Zlatou strednou cestou je osloviť grafika freelancera, prípadne lacnejšiu agentúru. Máte tú istú záruku, musíte si však dobre vybrať správneho človeka – či už na základe referencií alebo portfólia.

Štandardom, ktorý by ste mali dostať za akúkoľvek cenu loga, je:

  • Súbory uložené v rôznych formátoch (.ai, .pdf, …), ktoré sú samozrejme v krivkách.
  • Farebné variácie pre tmavé a svetlé pozadia.
  • Design manuál, kde bude vysvetlené používanie loga, osadenie a základné pravidlá.

Niekedy pri lepších firmách pri tvorení písma na mieru dostanete aj tento font na nainštalovanie do počítača a jeho používanie. Dajte si však pozor, aby obsahoval diakritiku, a mohli ste ho tak plne využívať.

Príklady dobrého loga:

1. Exponea, ktorú vytvorilo Go Bigname

2. Fach od Milk studia

3. Fuelit od Pekne & Dobre

Ako prebieha proces tvorby loga

Ak ste si už našli toho správneho človeka na tvorbu loga, nasleduje proces, na ktorom je nutná aj vaša participácia.

  • Podklady – je potrebné, aby od vás grafik dostal zadanie. Ak máte predstavu, je dobré podeliť sa o každý detail. Povedzte mu, čomu sa firma venuje, aké má hodnoty, konkurenčnú výhodu… Jednoducho čokoľvek, čo by mohol využiť.
  • Prieskum konkurencie – tú si už grafik spracúva sám, aby vedel, čomu sa má vyvarovať.
  • Prvotné návrhy/skice – je to akýsi grafický brainstorming, ktorý sa premieňa do vizuálnej podoby. Grafik tak spracováva všetky nápady, ktoré vám následne pošle na konzultáciu.
  • Výber, prepracovanie – teraz je rad na vás, či sa vám niečo zapáči alebo nie. Každý vizuál by mal mať nejaký príbeh. Ak sa vám niečo páči, pokračuje sa ďalej, ak nie, vraciame sa k predchádzajúcemu bodu.
  • Dotiahnutie loga – ak ste si vybrali, grafik finálne spracuje logo aj v jeho variantoch a dodá vám výstup v podobe súborov loga a design manuálu.

Ak dostanete cenník, niečo nie je v poriadku

Trhová cena sa určuje veľmi ťažko, a najmä, každý grafik to má nastavené inak. Videl som napríklad cenníkové ceny okolo 400 € od grafika, čo robí pekné logá a v cene máte 3 rôzne návrhy. Ak sa vám však nebude páčiť ani jeden, budete automaticky priplácať.

Niekto si pýta hodinovú sadzbu, niekto man-day, niekto má paušál a iný to berie predpokladaným odhadom za výsledok.

Ja osobne som už takéto niečo robil rôznou formou a každá má svoje výhody i nevýhody. Najviac mi vyhovuje, ak sa dohodneme na výslednej sume. Samozrejme, pri menej náročných zákazníkoch sa mi to oplatí, no pri iných práve naopak.

Ak si chcem nechať vytvoriť kvalitné logo, počítal by som minimálne so sumou tých 400 €. Túto čiastku vám však upresním v ďalšej sekcii tohto článku.

Je tu ešte možnosť využitia online nástrojov na tvorbu loga. Keď si do Googlu zadáte logo creator, vyhodí vám ich nespočetné množstvo. Odporučiť vám neviem ani jeden z nich, pretože som ešte takto logo nevytváral. Výhodou je veľmi priaznivá cena za pomerne kvalitný výstup. Nevýhodou je, že rovnaké, alebo veľmi podobné logo, môže mať niekto iný. Na to, aby ste si pri takomto výstupe na logo mohli dať ochrannú známku, asi môžete zabudnúť. Tu si ešte dajte pozor, aby ste nenatrafili na grafika, ktorý využíva práve takýto nástroj.

Nikdy nerobte biznis podľa loga, robte logo vášmu biznisu

Takže či mať logo za 30 € alebo za 3 000 €? Moja odpoveď je určite jednoznačná. Záleží od vášho zámeru a biznisu. Ak je vaším cieľom otvoriť si lokálnu zmrzlináreň, určite drahé logo nepotrebujete. Ak rozbiehate startup a vaším cieľom je obrovské expandovanie do sveta, práve vy to kvalitné a drahé logo, čo má štýl, potrebujete (viď napríklad taká Exponea).

Väčšina má asi v pláne nejakú zlatú strednú cestu. V tomto prípade by som išiel do loga v rozmedzí 400 – 1 000 €, ktoré vám bude postačovať. Ak by ste sa rozrástli, budete síce potrebovať rebrand, ale v prípade, že sa vám to nepodarí, nebudete v takej strate 🙂

Nezáleží však na tom, koľko logo stojí. Záleží na tom, aký príbeh nesie, pre koho je určené a zaplatiť si za originalitu a prevedenie je určite dobrou investíciou.

Ak by ste potrebovali poradiť s tým, koho si na tvorbu loga vybrať, prípadne v akej cenovej relácii by ste sa mali hýbať práve vy, pokojne ma kontaktujte a bezplatne vám pomôžem.

Post a Comment

Ahoj som Filip

Som rád že si prišiel na moju stránku. Píšem blog pre malých a stredných podnikateľov, aby dostali nestranný názor o svete marketingu.
Ak máš nejakú otázku, alebo sa potrebuješ poradiť kľudne mi napíš.

Odporúčam ti tieto články: