fbpx
Voľné plochy v grafike

Prečo má voľná plocha v grafike svoj význam?

Pri tvorbe grafík pre banner alebo nejakú tlačovinu sa často stretávam s otázkou, prečo je tu voľný priestor. Môžeme tento objekt zväčšiť, pridať tam tonu textu alebo to nejako vyplňme. Asi sa s tým stretol každý grafik, či už to jeho samého ťahalo k vyplneniu priestoru, alebo dostal takúto požiadavku. Prečo sú teda v návrhu tie voľné plochy?

Grafický dizajn nie je žiadnym umením. Je to funkčná záležitosť. Umením môže byť správne rozmiestniť prvky, ktoré majú byť obsiahnuté v grafike a vytvorenie proporcií objektov, aby to nakoniec dobre vyzeralo.

Ach, tie okraje

Prvým, azda základným pravidlom, je zachovanie určitých hraničných hodnôt pre tvorbu akéhokoľvek materiálu. V tlačiarni sa s tým stretnete ako s ochrannou zónou. Pod touto zónou sa rozumie, aby najmä text nebol úplne pri okraji, pretože by sa tak stával nečitateľnejším. Po technickej stránke môže ísť aj orezanie písem. Pri tlači vzniká určitá odchýlka, ktorá je sčasti vyriešená spadávkami.

Spadávka je plocha, ktorá je „nad okraj“. Napríklad ak robíme A5 leták, tak pridáme z každej strany + 0,3 cm, kde musí celkový vizuál byť aj v tejto zóne. Ak by sa tlačilo a následne orezávalo bez spadáviek, mohlo by dôjsť k tomu, že na letáku by vám na okraji vznikli biele nevytlačené plochy.

Táto zväčšená plocha však nerieši problém ochrannej zóny. Najlepšie to pochopíte na tomto obrázku:

Toto pravidlo je možné prelomiť, ak máte zámer, aby text alebo grafika boli umiestnené blízko okraja. Myslite však na chybu v orezávaní a ten okraj neprežeňte. V prípade, ak by ste chceli, aby napríklad písmená „vychádzali“ von z papiera, takto vyzerá správny podklad:

Pri zadávaní grafike teda počítajte s touto zónou a jej limitáciou celkového vizuálu. Skúsený grafik to isto bude vedieť.

Toľko prázdna, však je to nevyužitá plocha

Väčším problémom sú však zaplnené celé plochy. Musíte sa na túto vec pozrieť z pohľadu vášho klienta. Ak mu tam dáte veľa textu, je malá šanca, že si text vôbec prečíta. Pri prehnanom počte objektov vzniká aj odpútanie pozornosti od podstatného a v podstate stratenie sa v tom celom.

Preto je dôležité komunikovať hlavnú myšlienku materiálu. Vymyslieť sexy nadpis (claim), ktorý dokonale vystihne produkt a službu. K tomu ďalší text na vyvolanie nejakej akcie (tel. číslo, email, web) – niečo, čo je vašim zákazníkom pohodlné. Samozrejme ide aj o špecifické situácie, kedy sa vyžaduje viacero informácií, napríklad popis produktu, hlavný prínos služby. ktorý potrebujem komunikovať a pod. V tomto prípade dbajte na to, aby tam bolo iba to podstatné. Ak je podstatné všetko, spýtajte sa iných ľudí na názor. Určite sa nájde niečo, čo sa dá vyhodiť.

Ak ste majiteľ biznisu a máte grafického dizajnéra, dovoľte mu prejaviť sa. Jeho skúsenosti a poznatky vás môžu doviesť k správnemu dizajnu, aj keď ste mali na začiatku inú predstavu.

Tu však môžu vznikať tie prázdne plochy. Najčastejšie ich nájdeme napríklad na vizitkách. Vzdušným priestorom ale môžete získať mnoho.

  • Vizuálna atraktivita – priestorom bude grafika oveľa atraktívnejšia. Či už sa do popredia dostane farebný podklad, alebo tým zvýrazníte popis a obrázok. Možno ste si to predtým neuvedomili, ale stačí, ak si zoberiete nejaký časopis, alebo sa poobzeráte po billboardovej aleji v meste. Uvidíte, že to má svoje čaro.
  • Prehľadnosť dôležitých informácií – namiesto toho, aby ste použili bold, iný typ písma alebo akékoľvek iné zvýraznenie, tu to nebude platiť. Text už bude výrazný sám o sebe. A naviac si ho dokonca ľudia prečítajú. A o to nám predsa ide.
  • Lepšia vizibilita popri iných veciach – popri textoch zaplnených plôch, neustáleho čítania, pozerania drobných vecí a písiem, hľadania niečoho v texte či sústredenia sa na komplikované obrázky bude toto oázou možno aj popri konkurencii.
  • Trend – jednoducho to ide do popredia. Nevyužitie miesta je in J A vy určite chcete byť in.

Tu som vám pripravil ten rozdiel. Čo je pre vás viac atraktívne?

Banner podľa pravidiel voľného priestoru:

Preplnený Banner:

Reklamná plocha v médiách

Toto môže byť tiež kameň úrazu. Kúpite si drahý reklamný priestor na pol strany za 2 500 € vo Forbse a nevyužijete každý centimeter? Platí presne to, čo vyššie. Prázdnou plochou môžete získať veľa. Naopak preplneným bannerom a vizuálom môžete veľa stratiť. Ak chcete dať veľa textu a máte kvalitný text, radšej si kúpte PR článok v lacnejšom médiu.

Česť výnimkám

Prázdna plocha nie je pre každý materiál. Viete si predstaviť reklamný akciový leták obchodného reťazca, ktorý by nebol preplnený produktami? Asi iba veľmi ťažko. Tu opäť treba pozerať na vašu cieľovú skupinu – aké majú ľudia očakávania a na čo sú zvyknutí.

Keď robím nejakú grafiku alebo reklamu, málokedy sa snažím meniť myslenie či pohodlnosť ľudí. Nie je to dobré a môže to uškodiť celej kampani. Treba sa pozerať, v akej rovine sa ľudia cítia najpohodlnejšie. Ak máte biznis, kde vám ľudia píšu maily a nikto vám netelefonuje, tak tel. číslo do materiálov ani nezverejňujte. Je to práve tá zbytočná plocha. Dajte ľuďom to, čo chcú. Tu teda platí jedna výnimka. Ak napríklad viete, že vaša cieľová skupina síce komunikuje mailom, ale väčšina z nich využíva Whatsapp, ponúknite im túto možnosť. Bude to síce zmena, ale pre nich veľmi príjemná a ocenia ju.

Takisto ak ide o segment napr. stavebníctva, pozrite sa, ako komunikujú produkty, aké majú reklamy, aké majú katalógy. Preplnené. Sú tam technické informácie a žiadne miesto nazvyš. Tu je to však správne. Viete si predstaviť, že by ste v katalógu našli krásnu fotku vrtáku, pekný malý popis ale nedozvedeli by ste sa jeho technické parametre, o aké ide skľučovadlo ide a aké sú k dispozícii priemery? Asi nie 🙂

Zlatý rez – ideálna kompozícia

Neviem, či ste počuli o tejto metóde, ktorá siaha do matematiky a je určitou zárukou esteticky príťažlivých kompozícií. Teória vychádza z Fibonacciho postupnosti, kde je pomer strán definovaný ako 1:1,618. Vyzerá to nejako takto:

Možno trošku pochopiteľnejšie je to vysvetlené tak, že ide o rozdelenie úsečky, kde sa menší diel (bc) má k väčšiemu (ab) rovnako ako väčší diel (ab) k celku (ac). Platí, že bc/ab = ab/ac = 1,618.

Vizuálne to vyzerá takto:

Viem, vyzerá to veľmi zložito.

Prečo tu túto metódu vlastne spomínam? Dôvodom je, že sa používa už stáročia – či už sa použila pri stavaní pyramíd, ale aj v modernej dobe je použitá napríklad v logu Apple či Twitter. Tento princíp sa nevyužíva iba v grafickom dizajne. Je použitý v mnohých umeleckých dielach a tvorí aj základy kompozície fotografie.

V prípade, že potrebujete šablónu zlatého rezu, pripravil som vám ju v PDF formáte, ktorý si môžete vytlačiť a skúsiť si načrtnúť logo, prípadne nejaký vizuál.

Prečo grafický dizajn nie je umením?

Na začiatku článku som spomínal, že grafický dizajn nie je umenie. Rád by som vám túto myšlienku rozvinul a povedal prečo to tak ja vnímam.

Dizajn má byť v prvom rade funkčný a má dosiahnuť nejaký predajný cieľ – či už vo forme zapamätateľnosti značky, odlíšenia sa od konkurencie alebo naplnenia požiadaviek spotrebiteľa.

Predstavte si napríklad situáciu, že máte pohostinstvo, kde vyprážate šnicle, a dáte mu vizuálnu komunikáciu hipsterského podniku. Krásna, minimalistická, uhľadená. Stane sa jedna vec. Vaša očakávaná klientela si bude myslieť, že to nie je pre nich. Nie sú na také niečo zvyknutí, bude to drahé a podobne. Tých, čo to zasiahne, prídu jedenkrát a pôjdu domov sklamaní, nevrátia sa a napíšu zlú recenziu. Preto nie je dôležité, aká pekná je grafika a ako veľmi je trendy, ale ako je funkčná a využiteľná pre môj typ biznisu.

Post a Comment

Ahoj som Filip

Som rád že si prišiel na moju stránku. Píšem blog pre malých a stredných podnikateľov, aby dostali nestranný názor o svete marketingu.
Ak máš nejakú otázku, alebo sa potrebuješ poradiť kľudne mi napíš.

Odporúčam ti tieto články: