fbpx
najlepsie reklamy 2019

Aké online reklamy v roku 2019 ma najviac zaujali

Aké reklamy by ťa v digitálnom svete mohli inšpirovať? Keď mi napadlo napísať článok na túto tému, ihneď som si predstavil všetky zapamätateľné TV spoty, čo som videl. Tým by som sa však venovať nechcel. Budem teraz rozoberať iba reklamy, ktoré ma nejakým spôsobom zachytili v online svete – na telefóne, tablete, či PC, a zostali mi v pamäti dodnes. Schválne, či si na nejakú z nich spomeniete aj vy.

Musím sa priznať, že zaloviť v pamäti reklamy za celý rok bolo skutočne ťažké a asi som nikdy pri žiadnom článku nerozmýšľal tak veľa, ako teraz. Aj to svedčí o tom, že vytvoriť kvalitnú a najmä zapamätateľnú reklamu v digitále je veľmi náročné. Je ich skutočne veľa, kreatíva je bohatá, alebo sa jednoducho skončila sezóna a už je to z hlavy fuč.

Žiaľ, neviem to zoradiť chronologicky, pretože to, kedy som danú reklamu zachytil, si už vôbec nepamätám.

Prezidentské voľby – Zuzana Čaputová

Od vykúpeného online priestoru záhadnými osobami (podľa nemenovaného politika) až po politikov, ktorí reklamu nerobia, ale majú aj tak sponzorované príspevky – pre mňa bolo zaujímavejšie pozorovať marketing tých serióznejších. Keďže teraz sa venujem iba online svetu, boli mi sympatickejšie reklamy prezidentky Čaputovej. Veľmi ľahká komunikácia na sociálnych sieťach vytvárala dobrú atmosféru a vytvorila si množstvo ambasádorov. Páčili sa mi jej videá zamerané na emóciu a rovnako aj claim “Naša cesta k spravodlivému Slovensku”.


Magnum ilustrácie

Dúfam, že to bolo tento rok, aj keď si nie som tak úplne istý. Ilustrácie od Magnumu ma proste dostali. A zdá sa mi, že neboli prvé. Moderné a jednoduché ilustrácie, ktoré sa hodia ako street art, vytvárajú krásne vizuálny obsah. V každej z ilustrácií je nejakým spôsobom zakomponovaný nanuk. Keď nevidíte značku, možno by ste si ho ani nevšimli. Je to možno pokus o určitú podprahovú reklamu, ktorá sa ale veľmi vydarila. Pozrite si obrázky a posúďte sami. 


Direct mailing z Footshopu

Táto pomerne mladá značka má naozaj skutočne dobrý marketing. Vynikajúca komunikácia, využitie veľkých influencerov, používanie Exponei, tvorba eventov a množstvo ďalšieho. Ak ste boli aspoň raz na ich stránke, neutíchajúce remarketingové bannery vám túto značku určite vryjú do pamäte. Nechcem teraz ale hovoriť vo všeobecnosti, konkrétne by som rád vyzdvihol ich mailing. Na môj vkus síce príliš častý, ale zato veľmi nápadité témy, vhodná komunikácia pre cieľovú skupinu a aktuálnosť témy. Idem nejaký vyhrabať a zavesím vám ho sem nižšie.


Slovakia Chips a ich trojdres počas MS v hokeji

Pamätáte si, že tento rok sme tu mali majstrovstvá sveta v hokeji? 🙂 Spomenul som si na majstrovstvá a začal si vybavovať reklamu, ktorá mi napadla ako prvá, ktorú som videl v nejakej online komunikácii. Medzi všetkým tým balastom značiek, ktoré sa snažili priživiť na hokeji, ma v digitále najviac oslovila reklama od Slovakia Chips. Možno ste zachytili aj hashtag #vjednomdrese, kde počas majstrovstiev robili súťaže o špeciálny trojdres, do ktorého sa mohli obliecť traja ľudia naraz. Celkom vtipná a virálna záležitosť. Čo poviete?


Nebuď pirát s O2

Aj keď som túto napodobeninu kampane od Kazmy hejtoval, musím ju zaradiť do tohoto rebríčka najlepšieho. Nápad to síce originálny podľa mňa nebol, ale keď sa odosobním, samotné spracovanie bolo fajn, výber Sajfu bol tiež dobrý a myslím, že im to celé vyšlo. Dokázali dostatočne upozorniť na problematiku telefónu za volantom a získať obrovský engagement. Najkrajšia na tejto reklame je práve komunikácia O2 a ich spoločenská zodpovednosť. Veľmi vydarený kúsok, aj keď mne tam niečo kreatívne, originálne chýbalo. Ale aj tak palec hore a viac takýchto reklám pre Slovensko.


Hyundai “naučil” parkovať ženy

Facebook viral post – toto dokazuje, že niekedy stačí skutočne málo. Alebo si môžeme povedať, že dokonalé, a pritom taká blbosť. Pozrite si toto video rovno aj s case study agentúry, čo ho robila: https://www.facebook.com/thisislocco/videos/339023763420438/ . Jednoduché, nič to nestálo, natočené na telefón a pritom geniálne. Dobrý nápad je kľúčom k úspechu. Nemusí ísť ani o prepracovanú robotu.


#prepacmekac

Rýchle občerstvenie nie je moja parketa, ale tento hashtag mi zostal v hlave. Dokonca aj keď nie som cieľovka, všimol som si, že kráľ je iba jeden. Pritom nešlo ani o celkom peknú kreatívu, ktorú si môžete pozrieť na obrázkoch, ani o samotné produkty. Proste mi stačil tento hashtag 🙂 


Hovoriace obrazy

Banka lásky Banská Štiavnica – ihneď priznávam, že táto reklama tu je možno neprávom, pretože je mi veľmi blízka srdcu. Milujem Banskú Štiavnicu, je to pre mňa najkrajšie mesto na Slovensku. Boli ste už v Banke lásky? Je jediná svojho druhu. Ich online kampane oživili starý príbeh Maríny a Sládkoviča, a nie len to. Oživili ich obrazy, ktoré vás majú dostať do tejto Banky lásky. Nádherné, romantické a plné emócií.


Ikea Real Life Series

Ikea je jedna z mojich obľúbených značiek – aj kvôli ich komunikácii, nápaditosti a humoru. Ich príspevky a komunikácia sú vysoko profesionálne, no zároveň sa odlišujú vo veľmi príjemnom svetle. Keby nedošla séria Real Life, tak by som si ani nevedel vybrať najlepší príspevok, čo som zachytil, lebo všetky sú skvelé. Real Life Series je na obrázku dole. Poskladali nábytok zo slávnych seriálov a napodobnili tak tieto notoricky známe miesta. Považujem to za vynikajúci nápad a perfektnú realizáciu.


Lidl – jednorožtek

Obchodný reťazec má v poslednej dobe veľmi pekné kampane a musím sa priznať, že ho mám vďaka tomu v hľadáčiku. Je úžasné, ako taký lacnejší obchod s nie úplne najkvalitnejšími vecami zo seba dokáže budovať love brand. Osobne ma najviac oslovila kampaň s jednorožtekom a chlebosaurom, ktorá propaguje, že ako prvý ponúkajú bezéčkové rožky. Zaradil som ho sem pre jeho jednoduchosť príbehu, nenáročný vizuál a celé to vyzerá jednoducho dobre.


Slovenské mamičky a Absolutka

Jedna z najkontroverznejších a pre mňa aj najkrajších reklám v tomto roku, a to hneď z viacerých dôvodov. Túto kampaň ste isto zachytili. Tento rok som mal pocit, že značky chcú byť odvážnejšie, chcú komunikovať viac kontroverzné témy a podporovať ich. Pride, rasové otázky a podobne. Absolutka to spravila jednoducho najlepšie. Krásne slovenské dievča nebielej pleti príde na diskotéku, kde zjavne nie je jediná inej pleti, ako sú ľudia zvyknutí. Nataly je slovenka a odkáže nám, že Slovensko už dávno žije všetkými farbami a máme sa vykašľať na predsudky. A “poď žiť a nechaj žiť” dokonale dotvára tento claim. Krásny odkaz pre celé Slovensko a jeho veľký problém s rasovými otázkami a zároveň perfektne virálna reklama, ktorá rozdelila ľudí opäť na dva tábory. Čo sa mne osobne páčilo najviac, bola úžasná komunikácia, ktorú zastrešil Triad a veľmi pohotové odpovede. Obrovský rešpekt za správu týchto komentárov a správ.


Úsmev ako dar – zlé sny

Pozrite si tento spot. Myslím, že viac slov k tomu ani nie je treba.


Yeme vianočná kampaň

Na záver to, na čo čakám asi každoročne. Kam to pekne & dobre posunie s vizuálom pre Yeme. 🙂 Tento rok nám Martin Bajanik napiekol medovníčky a poskladal tieto nápadité claimy. 


A čo fail roku 2019? 🙂 

Polícia SR Facebook – najprv som chcel zaradiť tú ich nešťastnú komunikáciu do tejto kategórie ako celok. Ale keď sa tak nad tým zamyslím, nemajú to ľahké. Úprimne, ako social manager by som tam nevydržal ani týždeň, a k tomu by som si odniesol asi aj nejakú psychózu. Preto to teda hodnotím ako nie najšťastnejšie, ale zas ani nie najhoršie. Jeden zlý okamih, ktorý sem musím zaradiť, sa ale stal. Konkrétne ide o “výzvu” medzi políciou SR a ČR v počte followerov na Instagrame. Akože už som videl kadejaké kupovanie followerov, umelé naháňanie pomocou súťaží, fejkové súťaže a profily, ale toto posunuli ešte na iný level. Neviem, či ste to zachytili, ale teda polícia SR a ČR sa rozhodli, že kto bude mať viac followerov, tak daná krajina podporí ich vybraný charitatívny projekt. Myšlienka to je pekná, ale celkovo veľmi trápne nahrabanie followerov, a to úplne bezhlavo. 

Tých failov bolo viac, ale nechce sa mi rozmýšľať v negatívnom duchu. Dal som sem tento, lebo mi zostal v pamäti doteraz. Pre mňa najväčšie reklamné faily, ktoré sa dejú, sú plné sexistickej reklamy. Keď budete stáť pri nejakej kampani, prosím, myslite nielen na cieľovú skupinu, ale trošku aj na etiku.

Poslednú kampaň, ktorá mi hlboko rezonuje v pamäti, neviem zhodnotiť. Ide o kampaň značky aboutyou. Množstvo influencerov, obrovský budget, neuveriteľný dosah. Výsledky však nepoznám a nevnímam ju ani pozitívne, ani negatívne. 

Som zvedavý, čo prinesie rok 2020, a či predčí tento rok.

Post a Comment

Ahoj som Filip

Som rád že si prišiel na moju stránku. Píšem blog pre malých a stredných podnikateľov, aby dostali nestranný názor o svete marketingu.
Ak máš nejakú otázku, alebo sa potrebuješ poradiť kľudne mi napíš.

Odporúčam ti tieto články: