fbpx

Vizitky – ako by mali vyzerať a akú technológiu použiť?

Je vizitka vôbec potrebná? Je to fajn záložka do knihy, alebo si bez nej neviete predstaviť život? Ak už vizitku v dnešnej dobe používate, mala by spĺňať určité náležitosti, nech je akokoľvek „vyčačkaná“. Presný názov firmy ale pokojne vynechajte. Čo by mala obsahovať vizitka dnešnej doby a ako by mala vyzerať?

Obchodní zástupcovia, konatelia spoločností, business ľudia, ktorí sa stretávajú na networkingoch, ale aj iní z nás rozdávajú svoje vizitky. Musím sa priznať, že aj ja svoje mám, aj keď ich primárne nerozdávam. Nechávam si ich skôr pre „prípad núdze“. V dnešnej elektronickej dobe si skôr ukladám kontakt do telefónu, do mailu a podobne, kde ho potom nájdem a nestratím, ako malý papierik.

Keďže aj ja mám svoje vizitky, vôbec ich nechcem zatracovať. Určite tu stále majú svoje miesto.

Kedysi vizitky vyzerali nejako takto:

Bolo to skôr o informáciách na vizitke, kde boli všetky údaje, ktoré tam len vošli. Dnes už je to o niečom inom. Ľudia sa skôr prezentujú zaujímavým dizajnom, ťažkou gramážou papiera a je na mieste, že na vizitke je napríklad iba meno a číslo, prípadne iba webová stránka alebo iný údaj. Tlačiť všetky údaje na vizitku je už dnes tabu.

Tlačiarne ponúkajú široké možnosti samotnej tlače, výberu papiera, zušľachtenia papiera, formátu či rozmeru. Využitie týchto technológií je práve o dobrom nápade a spojení s biznisom. Vizitka sa dá spraviť pekná aj bez nejakého hlbšieho nápadu.

Pozrime sa, aké technológie môžete využiť a ako reálne na vizitke vyzerajú:

Výber formátu

Klasický vizitkový formát je od nepamäti 9×5 centimetrov. Neskôr prišiel trend odlíšiť svoje vizitky a spravilo sa to jednoducho zväčšeným formátom 9×5,5 centimetrov. V súčasnosti je najvyužívanejší starý klasický formát 9×5 cm. Veľmi obľúbený formát sa stal aj 85 x 55mm, ktorý sa lepšie zmestí do peňaženky.

Možnosti sú však rôzne. Môžete si z vizitky spraviť štvorec, urobiť mini vizitku, maxi veľkú vizitku… Za každým takýmto nový rozmerom by však mal stať nápad – ideálne, ak je prepojený s biznisom spoločnosti. Ak predávate nafukovacie bazény, je na mieste, aby ste mali kruhovú vizitku s lemovaným dizajnom bazéna, prípadne si viete dať vyseknúť aj siluetu nejakého objektu. Určite zaujmete. Počítajte však s tým, že vizitka sa nemusí zmestiť do peňaženky a podobne. Ak máte dobrý nápad a najmä peniaze na neštandardný formát, choďte do toho. Ak nie, zvoľte starú dobrú klasiku, ktorou nič nepokazíte.

Výber papiera

Pri štandardnej objednávke si väčšinou vyberáme z pár druhov papierov, kde rozhoduje väčšinou gramáž a hrúbka papiera, a či bude natieraný (lesklý) alebo prírodný (matný). Čo sa takéhoto jednoduchého výberu týka, vizitka začína niekde pri 250g/m² a štandardne sa používa do 350g/m². Prípadnou úpravou, ako napr. laminácia, lepenie a pod., sa dá gramáž ešte zväčšiť.

Ak ste ale náročnejší, je tu možnosť vybrať si konkrétny druh papiera, ktorých existuje obrovské množstvo. Líšia sa belosťou, štruktúrou, príjemnosťou materiálu, schopnosťou tlače a finalizácie a sú dostupné v rôznych farbách. Ak napríklad chcete mať vizitku vo farbe, je lepšie vybrať si papier s touto farbou a tlačiť naň bielou, prípadne inou farbou.

Ja osobne odporúčam papiere Fedrigoni pre ich kvalitu, obrovský výber druhov, bohatý výber gramáže a hrúbky papiera. Na Slovensku má Fedrigoni papiere pod palcom Nikola Oravcová, ktorá s vami bude komunikovať a ponúkne vám riešenia, ak máte nejakú otázku alebo ak chcete odporučiť konkrétny typ papiera. Väčšina druhov sa dá objednať od jedného hárku, čiže nie je problém ani s malým nákladom tlače.

Oblenie rohov

Táto pomerne jednoduchá vychytávka je tu už pomerne dlho. Ak máte dostatočne hrubú vizitku, tak po tejto úprave bude vizitka vyzerať ako karta. Mne osobne sa však táto úprava príliš nepáči. V prípade, že by ste mali dizajn dajme tomu hracej žolíkovej karty, bolo by to ešte atraktívne. V podstate vám to však iba zbytočne predraží vizitky.

Oriezka/lepenie papiera

Prvýkrát som si vizitku s oriezkou všimol asi pred 4 rokmi. Ide väčšinou o biely či čierny papier, ktorý má v strede lepený farebný papier s väčšou gramážou a pri pohľade zboku na vizitku je vidno túto farbu. Nadobudne to jednak minimalistický štýl s použitou farbou a zväčší to celkovú hrúbku vizitky.

Neónová oriezka, foto: DIW PRINT

Ja osobne som skúšal lepiť aj dva papiere (z jednej strany biely a z druhej čierny) a s výsledkom som bol nadmieru spokojný. Vizitky majú ideálnu hrúbku a biela tlač na čiernom papieri vyzerá luxusne.

Farbenie hrán

Ak nechcete zvyšovať hrúbku vizitky, prípadne nechcete mať z vizitky „sendvič“, existuje aj možnosť farbenia hrán. Odporúčam ju najmä ak máte čiernu alebo bielu vizitku a hranu dáte zafarbiť. Vznikne tak luxusné a minimalistické komunikovanie farby.

Samozrejme sa to dá použiť aj pri farebných vizitkách, kde dáte na hranu nejaký kontrast. Čo je exkluzívne riešenie je farbenie hrán neónovou alebo metalickou farbou.

Zlatá oriezka, foto: DIW PRINT

Slepotlač

Je to tlačenie bez farby. Asi si poviete – však to bude neviditeľné. V skutočnosti ide o razbu bez fólie. Vo výsledku zostane povrch papiera utlačený a vznikne tam hrúbková odchýlka, na základe ktorej je túto tlač vidno. Najlepšie je to vidieť na obrázku:

Slepotlač, foto: DIW PRINT

Slepotlač je drahším nákladom na vizitku, nakoľko sa musí vyrobiť raznica, ktorá vychádza okolo 50€. Ak však chcete luxusnejšie vizitky alebo ich chcete vo veľkom počte, kde sa táto suma rozráta na počet kusov, má to skutočne pekný, jednoduchý a decentný výsledok.

Metalická ražba

Toto určite poznáte z rôznych tlačených materiálov – lesknúce sa písmo v zlatej, striebornej, či inej farbe. Technológia je veľmi podobná, ako pri slepotlači. Do raznice sa ale dáva táto fólia a pri vysokej teplote zostáva na papieri.

Plochá zlatá ražba, foto: DIW PRINT

Na výber je množstvo druhov metalických farieb, z ktorých si môžete vybrať. Mňa najviac oslovila dichroická fólia, ktorá mení farby lomom svetla. Pripomína to holograf a ukrýva v sebe množstvo odtieňov.

Dichroická fólia

Metalická tlač

Novinkou vo svete tlačiarenskej technológie je aj tlač metalickej farby, ktorá je imitovaná metalickým Pantone vzorkovníkom. Výhodou tejto tlače sú oproti metalickej ražbe oveľa menšie náklady na tlač, a výsledok je veľmi podobný. Postupne prechádzajú na túto lacnejšiu technológiu aj tlačiarne u nás a nájdete ju už aj na Slovensku a v Čechách.

Lakovanie

Parciálny lak určite poznáte, aj keď možno nie z počutia. Sú to tie miesta v tlačených materiáloch, kde je zrazu papier akýsi lesklejší. Pozrite si obrázok, ako to vyzerá. Toto lakovanie môžete využiť na zvýraznenie nejakého objektu, napríklad loga, alebo môžete dodať vašej vizitke jemný dizajn, kde lak nebude kopírovať grafiku a vznikne tak podobný efekt ako pri slepotlači.

Parciálny lak, foto: DIW PRINT

Je možnosť použiť aj celoplošné lakovanie – ako náhradu za laminovanie. Čo je však zaujímavejšou voľbou, najmä pri vizitkách, je voňavý lak. Kto by nechcel svojho obchodného partnera zaujať vôňou vizitky? Takto si vás určite zapamätá. Ja som túto technológiu ešte neskúšal, ale niekedy dám niečo spraviť a sám som na to veľmi zvedavý.

Laminovanie

Laminovanie sa používa už bežne. Kedysi sme poznali lesklé lamino a matné. Dnes je však už v ponuke aj zamatové lamino, ktoré je veľmi príjemné na dotyk. Táto laminácia je skutočne očarujúca aj v rukách laika a dokáže zabezpečiť príjemnosť materiálu.

Možnosti laminácie sú aj nepoškriabateľné lamino, kde nebudete vidieť stopy po nechtoch, plátnové či difrakčné lamino.

Možností je naozaj veľa. Je to všetko veľmi pekné, ale nemali by ste si na jednu vizitku pchať množstvo technológií, pretože to iba pokazíte. Vyberte si radšej to, čo vám je srdcu blízke.

Kombinácia ražba + emboss, foto: DIW PRINT

Aké údaje dať na vizitku?

Z funkčného hľadiska by som tam dal minimálne 3 prvky.

  • Logo – je vhodné logo spoločnosti komunikovať na vizitke. Ak je však logo veľmi zlé či zastaralé, vynechal by som ho. Ideálne je nahradiť ho aspoň pekným, jednoduchým písmom.
  • Meno a priezvisko – prípadne alebo meno alebo priezvisko. Ak máte spoločnosť, kde si s klientom výlučne tykáte, viem si predstaviť na vizitke iba krstné meno. Čo sa týka funkcie pod menom, zvážil by som to. Kedysi sa to veľmi používalo, dnes už to však nie je také dôležité. Vúčšinou vieme s kým sa stretávame.
  • Vyvolanie akcie – či už pôjde o kontakt (telefonický, mailový), web či nejaké nápadité riešenie na kontaktovanie. Čo sa týka kontaktu, volil by som to, cez čo najčastejšie komunikujete, a čo vám vyhovuje. Ak všetko riešite cez email, postačí mail, ak cez telefón, tak číslo, v prípade, že fungujete iba cez WhatsApp, pokojne si tam pridajte k číslu ikonku. Ak používate všeličo, je dobré dať viacero kontaktov, ale dajte si pozor, aby ste to neprehnali. Nepotrebujete mať na vizitke všetko.

Ostatné je na vás

Prečo nepotrebujem na vizitke sociálne siete, webovú adresu, nacionálky spoločnosti či funkciu pod menom? Dnes sa dá všetko nájsť na internete. Sociálne siete pod názvom firmy, webovú adresu pridaním koncovky .sk, alebo .com, nacionále na OR SR, funkciu na LinkedIn-e. Zbytočne by ste to tam pchali. Ale je to samozrejme na vás.

Samozrejme, ak si to druh služby, ktorú robíte, vyžaduje, miestom nešetrite a dajte tam všetky potrebné veci. Vizitka by mala byť funkčná, a nielen krásna. A keď si budete hľadať nejakú inšpiráciu na internete, určite nájdete aj pekné vizitky, ktoré sú textovo obsiahlejšie.

Ako si zvoliť dizajn vizitky?

Ja osobne by som pri tvorbe vizitky pamätal na výrok, že menej je niekedy viac. Kľudne si spíšte, aké údaje tam vlastne chcete mať a potom vymažte všetky tie, ktoré tam skutočne nepotrebujete. Ak máte stanovené, aké údaje tam budú, môžete začať rozmýšľať nad dizajnom.

Dizajn tvorí viacero vecí. Na začiatku by mal byť nejaký nápad. Ak nie je nápad, tak sa zamerajte aspoň na to, ako to urobiť jednoducho, prípadne sa inšpirujte. Zvoľte však správnu farbu. Ak máte farbu loga alebo korporátnu farbu nie príliš pôvabnú, choďte do bielej alebo čiernej.

Ak máte farbu a chcete mať na vizitke nejaký vzor alebo ju nejako ozvláštniť, skúste grafikovi povedať približnú predstavu, o aký vzor by malo ísť. Je ťažké teraz popísať nejaké odporúčanie, keďže možností je veľmi veľa. Myslite skôr iba na tú jednoduchosť.

Výber písma (fontu) na vizitku

Pri výbere písma sa zamerajte maximálne na dva druhy. Zbytočne nekombinujte – aj tu platí pravidlo, že menej je niekedy viac. Základom je, aby boli údaje na vizitke čitateľné – kadejaké písané „skvostné“ fonty vám vizitku iba pokazia.

Všetko záleží na vkuse. Ak si neviete rady s tým, aký použiť font, tu sú nejaké odporúčané mnou:

  • Futura
  • Artegra
  • Avenir
  • Caviar Dreams
  • Forgotten Futurist
  • Milkshake
  • Quicksand
  • Geometria
  • Helvetica

Ak hľadáte inšpiráciu na svoju kreatívnu vizitku, nápadov na internete je mnoho. Toto je jeden z mojich najobľúbenejších: https://www.boredpanda.com/creative-business-card-designs/?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=organic

Chcel by som na záver podotknúť, že toto nie je PR článok tlačiarne DIW a nebol som nimi nijako ovplyvnený. Poprosil som ich o ukážku technológií na fotkách, ktoré mi poslali, aby ste si vedeli predstaviť, ako vyzerajú technológie v reálnom vyhotovení. Veľmi pekne im ďakujem za túto ochotu a službu. Tlačiareň DIW som si ale vybral preto, že mne osobne je najsympatickejšou a ako som aj v tomto blogu porovnával tlačiarne, môžete si pozrieť, prečo je tomu tak.

Post a Comment

Ahoj som Filip

Som rád že si prišiel na moju stránku. Píšem blog pre malých a stredných podnikateľov, aby dostali nestranný názor o svete marketingu.
Ak máš nejakú otázku, alebo sa potrebuješ poradiť kľudne mi napíš.

Odporúčam ti tieto články: