fbpx

Pandémia online sveta je tu

Povedali ste si niekedy, že by ste si nikdy určitú vec nekúpili cez internet? Oblečenie, topánky, drogériu, potraviny, stavebný materiál, bicykel či dokonca hodiny tanca?! Toto všetko bolo možno kedysi pre vás tabu. No teraz ste to vyskúšali alebo ste len zistili, že sa to vôbec dá. Alebo ak ste podnikatelia, nevedeli ste si predstaviť, že by ste rozvážali „menučka“, ponúkali svoje služby – povedzme prednášky – cez internet? Dnes ale viac ako kedykoľvek predtým žijeme pod tlakom okolností, ktoré nám môžu otvoriť dvere k veľkým príležitostiam. Možno oveľa väčším ako si myslíte. Možno oveľa dlhodobejším.

Aj keď sa pomaly začínajú niektoré obchody otvárať, karty sa ešte môžu rôzne zamiešať.

Dlhodobosť

Rád by som začal rozvíjať tento rozmer a venoval sa nákupnému správaniu spotrebiteľov. Žijeme v časoch, ktoré by mohli úplne zmeniť pravidlá doterajšej hry a nastoliť zrod skutočnej doby onlinu. Vaši rodičia v nej budú nakupovať potraviny cez internet a vám sa nebude chcieť ísť ani do obchodného centra. 

“Virtuálne” peniaze

Platby cez internet, kartou, virtuálnou kartou, prevodom a podobne, ešte aj dnes robia istým ľuďom problém. Vo väčšine prípadov je za tým strach, že im bude karta hacknutá a zneužitá, a že prídu o peniaze. Čiastočne týchto ľudí držia v online hre pri nakupovaní eshopy s možnosťou dobierky. Dnes sa však „tlačí“ na platbu kartou asi všade. Veľa ľudí tomuto tlaku aj podľahlo. Stratili zábrany a zistili, že je to veľmi pohodlné. Je to jeden z dôvodov prečo si čoraz viac ľudí obľubuje online nákupy.

Cieľové skupiny online spotrebiteľov

Ľudia doteraz neobjednávali online, pretože sa báli. „Sadne mi veľkosť?“ „Je bezpečné platiť cez internet?“ Takéto a mnohé ďalšie otázky, ktoré sú pre vás možno banalitou, sú pre nich bariérou v nákupe. Ja osobne v online nákupe vidím iba tri hrozby. Prvou je – čas doručenia. Tovar chceme mať predsa hneď. Druhou je – starosť s vracaním tovaru. Aj keď v konečnom dôsledku je to stále pohodlnejšie ako ísť do obchodu. Vrátenie je navyše častokrát bezplatné. Posledná vec je – finančná stránka, pod ktorou rozumiem vrátenie tovaru a čakanie na peniaze. Ostatné prekážky by som mal hravo vyvrátiť. Zoradil som ich podľa názorov do skupín a vytvoril z nich „cieľovky“:

1. Pamätníci

Zachytil som názor, že sa údajne vraciame v čase. Ako keď si kedysi ľudia žijúci v komunizme nemohli čokoľvek kúpiť. Zahraničie bolo zavreté a podobne. Je ale zahraničie uzavreté? Nie je. Pokojne si môžete objednávať cez net odkiaľkoľvek. Pamätníci tvoria jednu malú, štatisticky nepodstatnú cieľovú skupinu, ktorej sa teda nebudem venovať. Sú to totiž extrémne prípady. 🙂

2. Internet, to je ten kompjúter, či?

Ide o skupinu, ktorá sa nerozumie počítačom a ani technológiám. Alebo skôr má problém s ich používaním. Väčšinou sú to starší ľudia, ale aj ľudia z odľahlých miest, kde počítač v podstate nevyužívajú v každodennom živote. Táto cieľová skupina tvorí na Slovensku cca 14 percent z celej populácie. Takým veľa nepredáte, musia sa totiž najprv naučiť  pracovať s internetom.

3. Nenakupoval som online, no keď musím, tak musím. Ale iba teraz.

V tejto skupine už sú ľudia, ktorí vedia narábať s počítačom. Je to však najzložitejšia skupina, ktorej to potrebujete uľahčiť ako to len ide. Nepýtajte si od nich zbytočné údaje. Od nákupu ich dokáže odradiť najväčšia banalita. Ak im poskytnete rýchly a jednoduchý nákup a udržíte si s nimi vzťah, je tu nádej, že sa k vám vrátia. Naopak, výhodou je, že ak si získate takýto typ zákazníkov, pravdepodobne od vás neprebehnú ku konkurencii. 

4. Nenakupoval som online, ale je to fajn.

Momentálne najvďačnejšia skupina, na ktorú by sme sa mali zamerať. Online nákup bol pre nich doteraz tabu, ale objavili jeho výhody a nadchlo ich to. Výhodou je, že tento typ nie je tak rozhľadený v online, a nebude preto veľmi porovnávať a hľadať úplne všetky možnosti. Na druhej strane bude nakupovať aj to, čo nepotrebuje. Lebo je super nakupovať online. A ešte aj teraz, keď zostáva doma a kuriér mu to prinesie pred dvere… Nastal čas sa na nich zamerať v komunikácii. Samozrejme citlivo, aby ste neodradili verných klientov.

5. Nakupoval som, ale nie všetko. To vážne aj toto kúpim na internete?!

Druhá najdôležitejšia skupina. Ľudia, ktorí obľubujú online nákupy, ale doteraz im skrátka nenapadlo objednať cez internet napríklad: záhradnícke potreby, muškáty, ovocie a iné. Karanténa v čase koronavírusu im však umožnila rozmýšľať… A čuduj sa svete, na internete sa predáva už všetko. Preto títo noví klienti, ktorí vytvorili prvé objednávky, majú pre vás veľký potenciál v budúcich nákupoch. 

6. Nakupoval som všetko a budem s tým pokračovať.

Nakupujú, nakupujú. Na týchto pozor. Väčšinou sú to vaši verní zákazníci. Ale do online predaja prišlo množstvo konkurencie, ľudia majú zrazu čas porovnávať. O týchto treba zabojovať a udržať si ich. Nespoliehajte sa na nových. Udržte si pôvodných. Boli a sú dôležití pre váš biznis. Radšej si pozrite ceny konkurencie, aby ste pre pár eur neprišli o omnoho viac peňazí.

7. Nakupoval som, budem však predávať.

Aj vy ste zistili, čo všetko by ste mohli predávať online? 🙂 Smelo do toho…

Prechádzame do digitálneho predaja, ktorý chceme udržať

Máte malú, milú predajňu v centre mesta, robíte cvičenia správneho držania tela, či organizujete školenia? Dnes sa to takto ďalej robiť nedá. Alebo dá – online. Ak teda máte chuť, energiu na to, aby ste si vaším hobby zarábali na chlieb a nechcete iba živoriť, je čas prejsť do digitálneho sveta. Aj keď ste možno doteraz nepotrebovali ani len web stránku, ba ani profil na sociálnej sieti a mali ste slušný obrat.

Niekde to nejde, niekde áno. Treba sa zamyslieť, akou formou by sa to dalo. Predaj online kurzu vo forme livestremu bol kedysi pojmom, s ktorým sa určite neoplatilo experimentovať. Dnes je to normálne. Čakáme však na segmenty kde ten nápad chýba. Napríklad také realitky. Väčšina z nich v online nerobí. Prečo? Nepotrebujú ľudia kupovať či prenajímať?! Prehliadka sa dá spraviť aj online, dokumenty sa tak tiež dajú vybaviť. A to je iba jeden z mnohých segmentov, kde to ide. Ak konkurencia spí, treba to využiť vo svoj prospech. Je čas byť inovatívny a predbehnúť ju.

Ozaj, funguje teraz nejaké autokino? Alebo len ľudia nadávajú že tento biznis je mŕtvy?

Avšak, keďže vyššie sme si pomenovali cieľovky, ktoré si internet obľúbili alebo sú na najlepšej ceste, treba v budovaní online predaja pokračovať a plánovať dlhodobo. Aj keď tu už korona nebude. A to je dnes kľúčové.

Dnes to nemusí byť taká príležitosť ako čakáte

Nemajte však veľké oči, že teraz sa „strašne nabalíte“. Je množstvo ľudí, ktorí zoptimalizovali svoje nákupy na minimum a dávajú si pozor za čo utratia peniaze. Aj preto treba plánovať dlhodobo a optimalizovať investíciu do biznisu a marketingu. Plánujte preto nie úplne optimisticky, aj keď si myslíte, že to určite pôjde. Mnoho spoločností dnes bojuje o prežitie, aj keď majú eshopy. Niektoré eshopy naopak, nestíhajú expedovať pod tlakom objednávok. Záleží od značky. Ak ste si tú svoju nebudovali už dávno, teraz na to môžete doplatiť. Vidíte, aké dôležité je budovať si značku a kedy vás takáto stratégia môže zachrániť.

Určite treba „masírovať“ vašich súčasných zákazníkov. Či už k vám chodili na nejaké cvičenie alebo do kamennej prevádzky. Momentálne je to najdôležitejšie: vzťah k zákazníkovi a komunikácia. Nemôžete síce vyplakávať, že keď si nekúpi online video, tak umrie od hladu, ale dajte mu najavo, že mu to pomôže. Všetko robte s dávkou pokory a jemným nadhľadom.

Dnes ľahko dobehnete niekoho z prvých priečok

Za predpokladu, že ste ten váš brand aspoň čiastočne budovali, a máte dobré vzťahy so zákazníkmi, môžete zamiešať karty, aj keď ste nepredávali online. Ak ste už eshop mali, dajte si pozor na konkurenciu: ako komunikuje, aké kroky robí, o čo je lepšia a jednoduchšia ich stránka, aký majú customer experience a podobne. Podrobne ich monitorujte. Môžu vás ľahko dobehnúť či predbehnúť. 

Takže, ak nemáte eshop a idete do toho, tak smelo! Dbajte na kvalitu a zbytočne sa neunáhlite. Ak predávate online, tak sa zamyslite, čo by ste mohli zlepšiť pre vašich zákazníkov a ako podporíte nie len predaj, ale aj udržanie zákazníka.

A samozrejme, ohýbajte marketingom, ako sa len dá.

Pozor na mailing – ľudia sú teraz citliví

K tomuto len v krátkosti. Dajte si pozor čo píšete, komu to píšete a koľko klientov tým môžete stratiť. Tiež si dajte pozor na frekvenciu posielania mailov. Ľudia sú momentálne citliví, a nie iba to. Majú čas na to, aby si vytriedili, od koho chcú dostávať poštu a od koho nie. Platí dvakrát pravidlo, že menej je viac. Posielajte iba dôležité veci.

Chcete rozbehnúť biznis s rúškami?

Na záver malá poznámka. Ak ste sa rozhodli byť podnikavý a využiť túto situáciu a pradávať FFP3 rúška za 20 násobok ich predajnej ceny, tak sa na to vykašlite. Nechcem moralizovať. A aj keď zabudnem na celú etiku, tak možno predáte zopár rúšok pár paranoidným ľuďom, no ostatní vás doslova zožerú. Myslím úplne. Vidina rýchleho zárobku za krátky čas vám asi nezafunguje. Najmä teraz, keď si vie každý ušiť svoje rúško. A vláda navyše zakáže voľný predaj respirátorov verejnosti, s výnimkou zdravotníkov, nemocníc a silových zložiek (28.3.) Občanom odporúča látkové rúška.

Ak teda viete šiť, máte peknú a kvalitnú látku, poďte na to. Treba si však dať záležať na cenotvorbe. Ľudia sú veľmi citliví, to som už raz spomínal, a počítajte s tým, že aj keby bolo vaše rúško najkrajšie na svete, tak za viac ako za 10 eur ho nepredáte. Zvážte si preto celú stratégiu. Predaj rúšok je teraz jednoduchý, predáte ich cez akýkoľvek kanál: Instagram, Bazoš, Sashe, facebook, alebo… na ulici? Nie, to neodporúčam, vivat online! 😊  

Ak máte nejaký tip na brutálne rúško tak mi ho prosím pošlite. Mne sa zatiaľ najviac páčia od Mile a Little People.

Napísať komentár

Ahoj som Filip

Som rád že si prišiel na moju stránku. Píšem blog pre malých a stredných podnikateľov, aby dostali nestranný názor o svete marketingu.
Ak máš nejakú otázku, alebo sa potrebuješ poradiť kľudne mi napíš.

Odporúčam ti tieto články: