fbpx

Udržateľné EKO produkty alebo iba marketingový ťah?

Dopíjam svoju limonádu s kovovou slamkou, pričom slamku som predtým nepotreboval. Žrebujem v plnom šuplíku plátenných tašiek tú pravú. Do tašky idú bavlnené vrecká na ovocie a hor sa na nákupy. Bio banány raz tak drahé sú lepšie, keďže sú raz tak drahé. Dokúpim nejaké tie recyklované vreckovky a idem domov. Šetrím tým životné prostredie? Na oko určite áno a mám aj lepší pocit.

Tento článok mi napadol pri bezhlavom nakupovaní cesty za super ekologickým životom. Nechcem ním hejtovať ľudí, ktorí sa snažia žiť ekologicky. To vôbec nie a patrí vám moja česť. Chcem ním však podotknúť, že nie všetko ekologické je vlastne naozaj ekologické. Dokonca aj elektromobil sa hrá na ekologickú alternatívu, no je väčšou príťažou.

Za posledné roky sa toho spravilo mnoho. Elektronické faktúry, digitalizovanie, informovanosť o triedení odpadu a vlna zero waste, eko či udržateľných produktov. Je tu množstvo super vecí, ktoré nám zlepšujú ekologickú záťaž. Ale je tu mnoho vecí, ktoré sa na to iba hrajú – pre zlepšenie predaja, zvýšenie obratu drahšími vecami a podobne.

Zámerne som v úvode spomenul kovovú slamku, ktorú dnes kúpite aj v sklenenom prevedení. V skutočnosti som predtým slamky vôbec nevyužíval. Nemal som doma ani jednu plastovú. Dnes ich však mám. Úplne zbytočne. Ak sa pozriem na to, že výroba tejto slamky obnáša určite nejaký nie tak ekologický proces, síce doma vyzerám, že žijem eko, no opak je pravdou.

A týchto vecí je oveľa viac. Vecí, ktoré v skutočnosti ani nepotrebujeme. Ich vysoká cena nie je prekážkou, keď nesú takýto honosný titul. Tu je ale druhou stranou mince aj samotný spotrebiteľ, ktorý určuje, akú mieru ekologickosti má daný produkt.

Teraz prejdime na tú spomínanú plátennú tašku. Jej výhoda je jasná. Je opätovne použiteľná a vyzerá dobre. Ale kto sa pozeral na jej nevýhody? Koľko vody sa spotrebuje pri jej výrobe? Čítal som rôzne články, kde údaje sa síce líšili, ale bolo zisťované, koľkokrát treba takúto tašku použiť, aby bol v konečnom dôsledku ekologický odpad nižší. Boli to také počty, že taška sa skôr rozpadne záťažou, nedokonalým prešitím a podobne. Z tohto dôvodu je takáto taška ešte neekologickejšia ako obyčajná sprostá igelitka.

Správnym postojom sa k tomuto postavili väčšie spoločnosti, ktoré investovali do igelitiek, ktoré sú plne rozložiteľné do pár mesiacov či rokov. Robia sa napríklad z kukuričného škrobu. A toto je presne tá správna cesta. A čo je lepšie, aj túto igelitku viete využiť viackrát. Nakoniec ju môžete použiť na odpadky do koša, vyhodiť a v podmienkach na smetisku tu čoskoro nebude.

Hľadanie alternatív

Je teda oveľa viac, ak pre svoje produkty hľadáte alternatívu, ktorá dokonale nahradí neekologický produkt, obal alebo spôsob predaja, ako keď vymýšľate niečo nové. Záleží od typu biznisu, ktorý robíte. Ak máte výrobu, často je lepšie optimalizovať proces, lepšie spracovávať materiál a využiť pri tom menej vody, ako keď máte produkt vyrobený zo starých plastových fliaš, kde miniete hektolitre vody na spracovanie a výrobu. Áno, viem. Toto človek nevidí. Vtedy je tu ale otázka – pre koho to robím? Pre biznis a lepšie zisky, alebo pre prírodu? Chcem byť férový k prírode, alebo na oko pred zákazníkom?

Predaj plastu, ktorý kúpite na výrobu, a ktorý nie je recyklovaný, ale paradoxne je ekologickejší, je potom ťažké predať. Čo vám pomôže v predaji, je storytelling, ktorý viete dať zákazníkom. Je to infografika, ktorou viete porovnať ekologické záťaže. Ale to nestačí. Zákazník sa rozhoduje rýchlo, často nepozerá na príbeh, ale na svoj dobrý pocit. A tu nájdete tú odpoveď. Chcete to robiť pre prírodu alebo pre biznis?

Najlepšie je, ak toto spojíte. Nejde to ale všade. Je však nutné nahradiť notoricky používaný produkt, obal, čokoľvek okolo, za niečo nové, inovatívne, čo nevyzerá iba ekologicky.

Papier a recyklácia

Recyklovaný papier je veľká kapitola. Ak ho chcete vo firme využívať aj vy, prípadne ho používať na produkty a podobne, toto si predtým prečítajte. Zošity, knihy, vreckovky, toaletný papier… Dnes už takmer každú formu papierových produktov nájdeme v recyklovanej forme. Nažltnutý papier s typickou štruktúrou recyklátu vyzerá veľmi pekne, ale pravda o recyklovaní takéhoto papiera je v skutočnosti smutná. Či recyklovaný papier je ekologickejší, je veľmi pochybné.

Jeho výhodou je, že sa naň nepestujú stromy a potom sa neťažia s úmyslom výroby papiera. To je fakt. Ale.

  1. Výrobný proces – vo výrobnom procese klasickým spôsobom s celulózou sa z 10 kg dokáže vyrobiť 9,6 kg papiera. Ak sa však pozrieme na recyklát, z 10 kg sa dokáže vyrobiť iba 6,3 kg papiera. Zvyšok je odpad, ktorý sa veľmi ťažko likviduje tak, aby bola príroda spokojná. Ak má byť recyklovaný papier biely, použije sa ešte veľmi veľa titánovej beloby, ktorá taktiež zaťažuje prírodu.
  2. Voda a opäť voda – ak si výrobu prepočítame na spotrebu vody, tak na jednu tonu papiera vo výrobe z celulózy sa použije 7,5 m3. Pri recyklovaných papieroch je to presne dvakrát toľko.
  3. Aj elektrina a plyn – ostatné veci sú taktiež zaťažujúce viac pri výrobe recyklovaného papiera. Napríklad pri jednej tone sa spotrebuje o 200 KW viac.

Ak chcete eko papier, kupujte čo najmenej bielený, vyrobený z celulózy a nie z recyklátu. Tento papier by mal mať certifikát FSC. Znamená to, že stromy boli vypestované v škôlke a sú sadené s úmyslom výroby papiera. Niečo, ako keď si kúpite živý vianočný stromček. V prípade výrobe rôznych tlačovín zvoľte formáty, kde vzniká najmenší odpad z orezkov a podobne. Týmto spôsobom ušetríte prírodu najviac.

Ako robiť svoje produkty s ohľadom na prírodu a bez marketingových praktík?

Nech už ponúkate akúkoľvek službu alebo produkt, určite to viete robiť s väčším ohľadom na prírodu. V prípade, že chcete pomôcť prírode a nejde vám iba o zisk, sú to málo viditeľné, prípadne neviditeľné kroky. Začína to férovým využívaním materiálov, recykláciou odpadu, digitalizáciou či výberom dodávateľov na základe ekologickej záťaže. Všetky tieto veci váš produkt nepredajú, lebo nebudú vyzerať ako eko. Je to však pekný prvý krok.

Druhou vecou je nahrádzanie pôvodných materiálov ekologickejšou cestou. Dajte si však záležať, aby to ekologicky iba nevyzeralo, ako napríklad plátenná taška. Skúmajte napríklad materiál a nahraďte ho. Produkujte čo najmenej odpadu. Optimalizujte výrobu a miňte menej elektriny. Ak spotrebúvate vodu vo výrobe, investujte do vnútorného okruhu. Toto je totiž tá správna cesta. Váš výrobok nemusí byť vegánsky, čisto na prírodnej báze. Je veľa vecí okolo, ktoré na prvý pohľad nevidíme. A tie sú tie najpodstatnejšie.

Potom tento príbeh predávajte. Ukážte ľudom, ako to robíte, čo nie je na prvý pohľad vidieť. Vypočítajte, koľko vody ste ušetrili, koľko ušetríte za rok. Predávajte týmto spôsobom nie čisto ekologické produkty a prírode pomôžete viac ako kovovou slamkou.

Inšpirácia správneho ekologického prístupu

Na trhu sú rôzne známe značky, ktoré prešli na ekologické spôsoby tým správnym smerom. Tu je zopár inšpirácii, ktoré som zachytil v bežnom živote.

  1. Curaprox – konkrétne projekt Kolokefka. Zubné kefky sú vyrobené z plastu. Takúto použitú kefku môžete priniesť do kiosku Curaprox, odstrihnúť štetinky, ktoré nie sú recyklované a zvyšok plastovej kefky pôjde do ďalšieho výrobku. Navyše za to dostanete zľavu na ďalší nákup. Po vyzbieraní týchto kefiek sa roztavia, vylejú do formy a vyrobia sa recyklované koše pre školy.
  2. Novesta – slovenská značka tenisiek bola zaradená vo viacerých zoznamoch najekologickejších výrobcov medzi top hráčov. Okrem prírodného kaučuku, ktorý sa používa na podrážky, nepoužíva pri výrobe impregnáty a chemikálie a využíva materiály ako staré použité rifle a pod. Táto značka je svojimi krokmi určite veľkou inšpiráciou. Ich obuv je síce výrobne drahšia ako majú iné značky, ale posielajú pekný odkaz prírode.
  3. Apple – možno sa pousmejete, že takáto značka sa sem dostala. Možno ani neviete, no Apple pri spotrebe energie využíva až 83 % z obnoviteľných zdrojov. Mnoho ľudí to ani nevie, je to preto, že sa rozhodli správnym smerom k prírode. Pre porovnanie, taký Microsoft využíva 32 % energie z obnoviteľných zdrojov a Amazon iba 17 %.
  4. Je ich oveľa viac. Nemyslím teraz značky, ktoré zarábajú na vlne tohoto trendu a vyrobili super produkty, ktoré sú síce viacnásobne použiteľné, ale pri výrobe príroda zaplakala. Inšpirujte sa skôr bežnou firmou, ktorá urobila kroky bližšie k prírode. Aj keď im to možno zdražilo proces, aj keď je možno náročnejší.

V neposlednej rade určuje ekologickú záťaž väčšiny produktov spotrebiteľ – či je to opätovné využitie tašiek, využitie nepotrebného produktu či samotné recyklovanie.

Napísať komentár

Ahoj som Filip

Som rád že si prišiel na moju stránku. Píšem blog pre malých a stredných podnikateľov, aby dostali nestranný názor o svete marketingu.
Ak máš nejakú otázku, alebo sa potrebuješ poradiť kľudne mi napíš.

Odporúčam ti tieto články: