fbpx

To logo vás poprosím väčšie…

V grafickej komunite je tento nadpis trefný vtip. Určite každý kto robí s grafikou a vizuálmi, zažil túto požiadavku. Niekedy to zachádza do ozajstných extrémov a klient má väčšinou potrebu stále logo zväčšovať. Však predsa ide o jeho brand a je dobré, aby ho bolo poriadne vidno alebo nie?! Nie! Toto vždy neplatí a skôr to narobí viac škody ako osohu. Aké veľké logo by teda malo byť vo vizuále a aké inštrukcie dať grafikovi?

Je jasné, že keď investujeme do nejakého materiálu chceme, aby bola naša značka (brand) čo najviac viditeľná. Problém je v tom, že to musíme dávať do súladu s celkovou atraktivitou vizuálu. Na druhej strane treba pamätať aj na to, že rozpoznateľnosť značky nie je iba o logu. Ak zadáte niekomu, aby vám spravil – dajme tomu – reklamný banner a pozriete sa na vizuál, automaticky upriamite pohľad na logo spoločnosti, jeho umiestnenie a veľkosť. Niečo vás začne nútiť presúvať logo a zväčšovať ho tak, aby bolo čo najlepšie viditeľné. V niektorých prípadoch to naozaj môže byť správne, hoci je to skôr výnimka. Pokojne sa pozrite na to ako to robia veľké značky. Billboardy, reklamné bannery online, letáky… Zistíte, že ich logo nie je až také veľké. Ako je teda možné, že je aj napriek tomu rozpoznateľné?

Dizajn manuál (a jeho dodržiavanie)

Ak samozrejme nejaký manuál existuje… Nebýva totiž ani dnes štandardom a už vôbec nie v malých firmách. Pri mikrofirmách to ešte chápem, ale ak má nejaká značka v pláne rásť, expandovať v budúcnosti na cudzie trhy alebo ak prináša inovatívny produkt, určite by som do značky investoval. Minimálne do vytvorenia porofesionálneho brandingu, dizajn manuálu a samozrejme do registrácie značky. 

Predstavme si, že spomínaný dizajn manuál máte. Alfou a omegou je používanie loga, kde nájdete aj tzv. ochrannú zónu loga. Táto ochranná zóna znamená, že vo vyhradenom poli nemôže byť umiestnený žiadny iný objekt, ani grafika. Okrem toho tiež určuje aké môže byť pozadie a jeho farebné variácie. Čo je dôležité je práve spomínaná ochranná zóna, ktorá už spravidla nastavuje limit veľkosti logu. Obmedzuje veľkosť popri objektoch, ale rovnako aj odsadenie od okraja. Samozrejme odsadenie by malo byť ešte oveľa väčšie ako je ochranná zóna. Pozrite si na tomto obrázku ako to vyzerá:

Branding vs. logo

To aby logo nemuselo byť cez polovičku vizuálu, a aby aj tak bolo zapamätateľné, slúži dokonale branding a celková vizuálna stránka značky. Videl som niekedy tak dokonalý branding, že na vizuále nebola značka ani pomenovaná. Využíva to napríklad často taký McDonalds. Nepoužije ani logo, ani názov. Takisto môže ísť aj o unikátnu komunikáciu a v podstate každú vec, vďaka ktorej bude značka dokonale rozpoznateľná. Je to komplexný set vecí, poďme sa ale pozrieť na túto problematiku z vizuálnej stránky.

A ešte jedna vec, aj keď nie úplne jednoduchá. Ak máte minimalistický dizajn, logo dokonale vynikne aj keď bude úplne mini. Pozrite:

Čo všetko tvorí vizuálnu identitu okrem “veľkého” loga? 🙂

Prvou, celkom nenápadnou vecou je font, alebo typ písma. Stavím sa, že keby ste videli niekde hociaké slovo napísané fontom od Coca-Coly, asi by ste si na tento super nápoj spomenuli. Nejde tu o žiadne typy písma ako arial či helvetiku a podobné, tradičné fonty, ale skôr o custom fonty, spravené na mieru s nutnosťou propagácie. Takáto fontová stratégia nie je celkom určená pre malé značky, no možno je dobré si to pamätať do budúcna. 

Čo však môžete využiť hneď sú: rôzne ikony, ilustrácie či obľúbené vzory (tzv. patterny). Skrátka využívajte rôzne vizuálne zhluky, ktoré budú špecifické a ľahko rozpoznateľné. Pri konkrétnom výbere záleží od toho aký druh biznisu máte. Niekedy je trefnejšia ikona, pri niečom komplexnom môže ísť skôr o ilustráciu a patterns má skutočne široké využitie. Pozrite si napríklad vzor, ktorý bol vytvorený pre priestor HubHub:

Viete prečo bol tento pattern spravený? Odpoveď je jednoduchá. V HubHub sa koná množstvo konferencií, školení, prezentácií a podobných eventov. Z nich vzniká samozrejme veľa fotiek, ktoré budú zdieľané naprieč internetom alebo aj v offline svete. Viete si predstaviť, že by tam svietilo veľké logo HubHub, ktoré by bolo častokrát neúplné a prekryté?! Nie. Stačí im veľmi jednoduchý pattern a každému kto bol v HubHub, videl značku, je z fotky jasné, kde event bol. O to tu ide.

Cieľom budovania vizuálnej identity značky je to aby ste vždy vedeli, o akú značku ide aj keď bude logo v miniatúre alebo ho dokonca odstránite.

Farebnosť

Netreba zabúdať ani na túto sekciu vizuálnej identity, a preto jej venujem samostatný odsek.:) Farebná škála je to, v čom sa viete veľmi ľahko odlíšiť. Na svete existuje tak veľa farieb a možnosti ich kombinácií, že smelo bez limitov do toho.

Vsadiť môžete na psychológiu farieb, tradičnosť farebného používania alebo majte svoj individuálny dôvod. Dôležité je, aby farby alebo ich kombinácie boli ľahko rozpoznateľné a iné než tie, ktoré používa konkurencia. Ako pekný príklad uvádzam značky: Supreme a ich typickú výraznú červenú farbu (v kombinácii s jedinečným fontom), typickú bordovú farbu zas majú vozidlá Mazdy, oranžová farba je pre poľovníkov, belasá pre Slovan. 

Úloha farby nie je iba v jej schopnosti odlíšiť sa, ale vytvára tiež určitú emóciu a najmä vytvára rozpoznateľnosť, ktorá sa v mnohých prípadoch buduje už od útleho detstva, keď deťom farba pripomína určité činnosti, obľúbené hračky a podobne. 

Hlavný odkaz tohto odseku vyjadrím týmto spojením: „Viac farby a menej loga. 🙂  

Vkus

Považujem ho za najnáročnejší bod blogu, preto som si ho nechal na koniec. Mnoho ľudí ho nemá, mnohí si myslia, že ho majú a pre mnohých je to niečo abstraktné. Tvrdím, že vkus existuje a sám by som ho definoval ako vizuálnu stránku, ktorá je príťažlivá pre väčšinu. Keď si väčšina ľudí povie, že je niečo pekné. Máte vkus? Páči sa vám tento vizuál? 🙂

Doteraz bol článok skôr o tom, prečo nepoužívať logo len „technicky“, ak to takto môžem povedať. Avšak existuje aj druhý uhol pohľadu – hľadať krásu v obyčajnom letáku, obale, billboarde, či v bannery online sveta. Pozor, práve prichádzam k hrubej čiare medzi postojmi: “to logo chcem väčšie” a “to je veľmi pekné”. Ja sám mám niekedy problém s tým, že môj osobný vkus je skôr minimalistický, a preto ma láka robiť opak. Chcem využiť množstvo technológií, dať veľa vizuálu alebo sa chcem viac odprezentovať. Moje dôvody v tom celom však nie sú až také podstatné. 

Ak totiž vytvorím niečo s obrovským logom, čo bude v konečnom dôsledku vyzerať zle, minie sa práca účelu. A tým je, aby si ľudia logo spájali s niečím príjemným, aby v nich vyvolávalo pozitívne asociácie a podobne. Oveľa viac zaujme, ak tam to logo vlastne klient ani nebude mať, vizuálne to však bude dokonalé a ľudia si povedia: “Wáu, to je krásne, čo to je? Komu to patrí?“ 

Odkazy na záver

  • Logo nemá byť väčšie ako ho vidíte vo vizuále.
  • Ak je tam voľná plocha má svoj zmysel a má ostať voľná, nemá tam byť väčšie logo.
  • Menšie logo je niekedy viac ako väčšie logo.
  • Hľadajte vo vizuále krásu a nie to, aby si každý zapamätal aká značka mala tak škaredý vizuál s veľkým logom.

P.s.: Sú výnimočné prípady, kedy je vhodné mať obrovské logo. Ale pozor, iba pre značky, ktoré si to môžu dovoliť:

Komentáre

  • Monika

    Si super! Zeriem ta !

Napísať komentár

Ahoj som Filip

Som rád že si prišiel na moju stránku. Píšem blog pre malých a stredných podnikateľov, aby dostali nestranný názor o svete marketingu.
Ak máš nejakú otázku, alebo sa potrebuješ poradiť kľudne mi napíš.

Odporúčam ti tieto články: