fbpx

Syndróm slovenského podnikateľa aka samozvaného marketingového riaditeľa

Pondelok ráno. Meeting s konateľom. Agenda: vizuál vizitky, prečo v letáku nie je cez tretinu strany, že sme na trhu 15 rokov, ten obrázok na tom webe sa tam nehodí, čítal som taký vtip a daj ho na Facebook, aj keď tam nemá čo hľadať, vyplňme v brožúre všetky strany, lebo sa mi to páči. Poznáte to?

Či už z pohľadu marketéra, key accounta agentúry alebo ste sa v tom našli ako konateľ? Ak áno, tak mi dovoľte, aby som sa v tomto článku „vyplakal“, ako to na Slovensku funguje a prečo vďaka CEO vznikajú často také bullshity, aké vznikajú.

Tieto príbehy nepíšu iba malé a stredné spoločnosti. Toto je krutá realita slovenského marketingového biznisu. V prípade, že máte dvoch zamestnancov, tak robte ďalej to, čo robíte. V prípade, že ste čo i len trošku väčší, čítajte ďalej.

Na vine je nedôvera k odborníkom

Ak sa nestranne opýtate kamaráta, prečo preboha rieši také drobnosti, ako je každý jeden post na Instagrame, dostanete odpoveď typu: „Musím to skontrolovať, aby nešla von nejaká hlúposť.“ Alebo: „Chcem to vedieť a musím rozhodovať o tom, čo robíme.“ Inými slovami, títo ľudia hovoria: „Neverím tomu, kto to robí.“

Ide aj o vlastné ego. Treba si uvedomiť, že nie ste Steve Jobs. Ak ste konateľ a nesúhlasne kývete hlavou, skúste sa nad tým niekedy zamyslieť. Skúste myslieť na to, ako by to vyzeralo nebyť vás a myslite na to, koľko času tým získate na užitočnejšie veci. Ak nie ste veľký hráč na trhu (čiže nemáte marketingový tím), môžete si pokojne dovoliť vyskúšať dať si testovací mesiac, kedy v oblasti sociálnych sietí nerozhodnete ani o jedinej veci. Jediné, čo budete držať v rukách, je budget. Zverte to do rúk iným a po tomto teste uvidíte. Ak by sa aj tieto slová nepotvrdili a nejaká kampaň by bez vás ovocie naozaj nepriniesla, nestratíte tým veľa. V prípade, ak však ide o agentúru, prečítajte si, či spĺňa náležitosti naozaj dobrej agentúry.

Do rozhodovacieho procesu o marketingu je zainvolvovaných veľa ľudí

Tiež veľmi zlá voľba. Zainvolvovať celú firmu alebo jej polovicu do rozhodovacieho procesu o marketingových materiáloch má deštruktívne následky. Okrem nezhôd, ktoré vzniknú, stratíte príliš veľa času s malým výsledkom. Aj tu platí staré známe „zverte to odborníkovi“. Človek, ktorý má skúsenosť s tvorbou materiálu, stratégie alebo akejkoľvek reklamy bude efektívnejší bez názoru celej firmy. Jediné, čo k tomu potrebuje, sú kvalitné vstupy.

O čom by mal rozhodovať a vedieť konateľ?

Riaditeľ, konateľ či CEO má byť súčinný, no mal by rozhodovať „len“ o veciach ako celkový budget a mal by sledovať merateľné výsledky. Amen.

Budget je ideálne stanoviť celkový. Ako konateľ by som to stanovil napríklad takto: „Dávam k dispozícii 1 000 € a chcem, aby návratnosť investície bola 1 500 €.“ Tu sa začínajú matematické skills, kde si treba riadne zrátať ROI, alebo jednoduchšie povedané, všetky náklady, následné príjmy a čistý zisk – pokiaľ ide o výkonnostnú kampaň. Pokiaľ ide o budovanie značky, treba si za celkový rozpočet stanoviť, koľko ľudí bude zasiahnutých a je potrebné merať zapamätateľnosť reklamy.

Druhým krokom vedúceho zamestnanca je zhodnotiť výsledky. Ideálne je, ak dostanete report, v ktorom budete mať zhrnutú celú kampaň. Tu by ste mali prvýkrát vidieť aj vizuál reklamy, stratégiu a k čomu vlastne prišlo.

Ak sa budete držať týchto rád, verím, že si nielenže uľahčíte život, ale že aj vaše reklamné kampane budú úspešnejšie. Vyskúšajte to a dajte vedieť.

Post a Comment

Ahoj som Filip

Som rád že si prišiel na moju stránku. Píšem blog pre malých a stredných podnikateľov, aby dostali nestranný názor o svete marketingu.
Ak máš nejakú otázku, alebo sa potrebuješ poradiť kľudne mi napíš.

Odporúčam ti tieto články: