fbpx

Prečo byť na viacerých sociálnych sieťach

O tom, či vaša firma patrí na sociálne siete, som už v jednom článku písal. Ak by ste mali byť na sociálnej sieti, je dobré využiť viacero platforiem a využiť to množstvom spôsobov. A to hneď z viacerých dôvodov. Prvým z nich je napríklad budovanie značky, ďalej zvýšenie predaja, ale aj zabezpečenie istoty pri vypadnutí jednej z platforiem, prípadne jeho trendu. Sociálne siete väčšinou využívame na dlhodobú komunikáciu a vytváranie si vzťahov so zákazníkom. Ale čo keď prestanú ľudia chodiť na Facebook a vy ste do profilu investovali tisíce eur? Čo keď vám jedného dňa zrušia profil? Je dôležité využiť to na maximum, no aj pripraviť sa na “najhoršie”.

Hlavným dôvodom, prečo byť na viacerých sociálnych sieťach, je to, že jedného slnečného dňa svoje konto, ktoré ste roky budovali, stratíte. 

Neraz sa stalo, že firma prišla o svoje konto – či už reklamné alebo iné. Mohlo to byť kvôli porušovaniu pravidiel danej sociálnej siete, ktoré mohlo byť pokojne nevedomé. Strata tisícok angažovaných fanúšikov či veľké množstvo preinvestovaných financií môže firma veľmi pocítiť, niektoré by na tom dokonca mohli skrachovať. A toto je celkom bežná vec, ktorá sa deje. 

Predstavte si, že si aj dáte pozor a nestane sa vám, že dôjde k zablokovaniu vášho konta. Čo však vtedy, keď platforma, ktorú máte dokonale vybudovanú, zrazu stratí dosah? Nikto tam nebude chodiť a vy budete nahratý. Môžete stratiť skoro všetko. Ako sa tomu potom vyhnúť?

Vyberám si platformu, ktorú si spravím potom?

Netreba do toho ísť s hurá efektom, pozakladať všade kontá a neskôr zistiť, že na to nemáte čas. Jeden kanál sociálnej sieti by mal byť vaším primárnym. Je to práve ten, ktorý je najpríjemnejší vašim klientom, a ktorý používajú. Ďalším kanálom by mal byť druhý najrelevantnejší, … a tak ďalej. 

Ono si možno poviete, však ok. Spravím si účet na Facebooku, Instagrame, YouTube, LinkedIne, vytvorím jeden obsah a dám to všade. To však nie je dobré rozhodnutie, aj keď sa to deje asi najčastejšie. Je to ale správne? Predstavte si, že si chcete kúpiť slaninu. Logikou rovnakého obsahu na sociálnych sieťach ju po novom nájdete v drogérii, v stavebninách i na pošte. Asi tak nejako to vyzerá. Ale pritom tú slaninu môžete nájsť aj v potravinách, mäsiarstvach či v nejakom potravinovom kiosku. Ak tú slaninu produkujete a bojíte sa, že v potravinách prestane byť zalistovaná, tak je potrebné pre dané obchody produkovať niečo iné. Možno trošku blbý príklad, ale takto to jednoducho funguje.

Takže vyberajte siete s rozvahou a najmä tam, kde je vaša cieľová skupina, ktorá to bude celé vidieť. A ak by ste si mysleli, že však čím viac ľudí to zachytí, tak tým lepšie – nie. Vážte si váš čas, ušetrite si ho na dôležitejšie veci.

Minule som sa na LinkedIne stretol s chlapíkom, ktorý mi ponúkol, že mi postaví dom, keď budem chcieť. Myslím, že jeho pomer poslaných správ a predaného biznisu neprekročí nulu. 

Investícia do budovania značky

Budovanie brandu alebo značky podlieha veľmi komplexnej stratégii, v ktorej je množstvo premenných. Časťou z toho množstva sú aj naše sociálne siete. Ich úlohou je vytváranie vzťahu so zákazníkom, udržiavanie komunikácie a informovanie. Na sociálnych sieťach viete buď čiastočne budovať svoju značku, alebo viete zničiť to, čo ste budovali doteraz.

Sociálne siete majú z hľadiska stavania stratégie viacero aspektov. Správne a vhodné nastavenie komunikácie a komunikačného štýlu, správne použitie vizuálov a aj časové plánovanie, redakčný kalendár a napokon aj vaša aktivita na sieti. Nemyslím iba aktivitu, čo sa týka počtu príspevkov za týždeň, skôr reagovanie na správy alebo interakcie pod príspevkom, ako napríklad odpovedanie na komentáre. 

Ako na sociálne siete nájdete v tomto článku.

Čo by som rád doplnil je to, že z hľadiska počtu sociálnych sietí vás ovplyvní práve spomínaná aktivita. Ak viete reagovať na Facebooku do hodiny na každú správu, počítajte s tým, že takto to musí byť aj na Instagrame. Aby ste budovali danú sociálnu sieť správne, je na vašom zvážení, či radšej budovať o jednu sieť naviac a nevedieť sa jej plnohodnotne venovať, alebo podstúpiť to riziko, že môžete prísť o významné siete a nemať nič v zálohe.

Výkonnostné kampane na sociálnych sieťach

Výnimka potvrdzuje pravidlo a nie je to inak ani pri tejto téme. Je to v prípade, že potrebujete krátkodobú stratégiu, bez budovania značky, s víziou rýchleho predaja, bez nejakej dlhej budúcnosti. Vtedy vám môže byť úplne jedno, či sociálna sieť nebude mať v budúcnosti dosah, že si nemusíte budovať publikum. No treba si dať pozor aj tu.

Bacha na zablokovanie konta, pretože môžete všetky kampane vyklikávať nanovo. Jediné, čo vám zostane, sú výsledky, no to je všetko. Ak ide o rádovo pár kampaní a bannerov, môže vám to byť jedno. Ľahko to vyklikáte opäť. Horšie to je, ak máte mnoho alternatív, veľa testujete a robíte rôzne kreatívy. Tu by ste mohli stratiť veľa času.

Ono v tomto prípade vám to môže byť vážne jedno. Hlavne veľa ľudí asi ani nenapadne pri kampaniach zameraných čisto na výsledok riešiť, ako by to mohlo budovať značku a podobne. Aj keď nie je to vždy ideálne, pretože podľa môjho názoru nie je najlepšie robiť čisto performance. Príde mi to tak, že sa nevyužije celý potenciál a najmä preinvestované peniaze.

Zapamätateľnosť sa vyplatí

Určite si teraz “nespomeniete” na niektoré značky, eshopy a podobné, ktoré ste našli na nejakej sociálnej sieti. Páčili sa vám tam dajme tomu rifle, boli pekné a spoliehate sa na remarketing, že vám rifle opäť ukáže sociálna sieť, a vy si ich potom kúpite. A dokonca aj keď si ich kúpite, tak si za svet neviete spomenúť, z akého obchodu ste si ich objednali. To je presne ten efekt zapamätateľnosti, v tomto prípade nezapamätateľnosti.

V tomto prípade to môže byť obchodu viacmenej jedno, že ste si ho nezapamätali, pretože ste vykonali nákup, a majú na vás ešte aj kontakt, kde sa môžu pripomenúť. A im to bude bohate stačiť. Ak boli navyše rifle dobré, tak si od nich po nejakom mailingu kúpite ďalšie. Ak si to človek nekúpi, bude ho nahánať remarketing a budú sa musieť investovať nejaké peniaze.

Lacnejšou a vhodnejšou verziou je, že si vás potencionálny zákazník zapamätá. Vašu značku, príspevky a podobne.

Čo urobiť aby sme boli zapamätateľný?

Nie je to úplne jednoduché 🙂 Respektíve, ako sa hovorí, nič nie je zadarmo. Asi taká najväčšia rada je byť originálny. Mať vtipné, nápadité, zaujímavé, netradičné príspevky s textom písaným tak, že sa v tom zákazník nájde. Tiež veľakrát pomáha samotný brand, názov či názov webovej adresy. Ak budeme mať generický názov webstránky www.lacne-rifle.sk, tak je možné, že toto si nikto nezapamätá. Chce to niečo originálne, svojské, s pekným vizuálom. 

Následok toho, že si vás budú pamätať, je, že v podstate nebudete potrebovať remarketing, lebo keď budem chcieť rifle, tak viem, kde hľadať. Že to nebudete potrebovať, ale berte s rezervou :). Jasné, že budete, ale nebudete na to odkázaný.

Doba je nevyspytateľná 

Doba strieda dobu a dnes už ak niekto niečo predikuje, tak je to väčšinou veľmi subjektívny a nepodložený odhad. V modernom svete sa nemôžete spoľahnúť na nič. Preto by ste mali hľadieť ešte ďalej, niekam za sociálne siete.

Zoberte si napríklad odborné fóra danej cieľovej skupiny, eventy, stretnutia. To všetko vie byť oveľa efektívnejšie ako sexi post na Instagrame. Niekedy stačí naozaj málo. Porovnajte napríklad to, že rovnaký biznis vám môže priniesť napríklad napísanie dlhého e-booku, s ktorým zabijete asi 20 hodín intenzívnej práce, a na druhej strane 5 komentárov na diskusnom fóre, ktoré vám zaberú ani nie 20 minút.

Myslite preto nekonvenčne, hľadajte nové riešenia, kanály, zdroje, nápady, inšpiráciu. Keď dokážete toto, tak potom už iba “maličkosť”. Pokračujte s tým a posúvajte svoje hranice.

Napísať komentár

Ahoj som Filip

Som rád že si prišiel na moju stránku. Píšem blog pre malých a stredných podnikateľov, aby dostali nestranný názor o svete marketingu.
Ak máš nejakú otázku, alebo sa potrebuješ poradiť kľudne mi napíš.

Odporúčam ti tieto články: