fbpx

Odpočúva nás telefón a podsúva nám reklamy?

Túto otázku som sa pýtal môjho okolia. Či už išlo o bežného užívateľa sociálnych sietí, známych, čo robia s marketingom až po ľudí, ktorí sa venujú etickému hackerstvu. Ich odpoveď bola jasné – že áno, máme s tým skúsenosti. Musel som si to však otestovať. Ako to dopadlo?

Určite to poznáte, či už z vlastnej skúsenosti alebo ste to počuli od známych. Rozprávali sme sa o peňaženkách a večer mi už naskakovali reklamy na Facebooku, kde boli peňaženky. To nemôže byť náhoda. To ste si určite povedali. Môj telefón ma odpočúva. Strašné. Sám som tejto teórii veril.

Domnienky ale vymeňme za fakty. Spravil som si test, ktorý trval 3 týždne a zistil som popri tom aj zaujímavé veci, ktoré som predtým nevedel. Keďže som sa dlho nevenoval cudzím jazykom ani som nevyhľadával žiadne jazykové kurzy, zobral som si to za kľúčové slovo. Konkrétne to boli tieto: jazykový kurz, jazykové kurzy, kurz angličtiny, kurzy anglického jazyka, chcel by som vedieť po anglicky, kde učia angličtinu a ďalšie podobné v tomto význame.

Tieto slová som používal aj ako mimovoľnú frázu, aj pekne vo vete. Už som si sem-tam pripadal trošku divne, keď som si to buď sám v aute omieľal dookola, alebo som tým ničil priateľku a často sme sa rozprávali o jazykoch. 🙂

Test prebehol na iOs a na Androide. Všetky povolenia v aplikáciách na mikrofón boli zapnuté.

Tento test som rozdelil na etapy, aby bolo jasné, kedy ma zachytí reklama:

  1. Zablokovaný telefón (aplikácie pustené na pozadí) Zapol som si pekne Google Chrome, Facebook, Instagram, Messenger. Zablokoval som telefón, aby aplikácie zostali bežať na pozadí a rozprával som. V aute, doma, po ulici. Bolo to miestami komické, ale aj o tom bol tento test. A čo sa teda stalo? Žiadna reklama behom 36 hodín sa nezobrazila. Zobrazili sa mi tieto: potraviny, kufor, hodinky, zvonček na bicykel, ponožky, statív na fotoaparát, outdoorové oblečenie, adidas. Všetko relevantné reklamy. Pol na pol remarketing a ostatok preto, že som také produkty vyhľadával cez vyhľadávač.
  2. Odblokovaný telefón (aplikácie vypnuté z pozadia) To isté sa zopakovalo o tri dni, no s tým rozdielom, že aplikácie som vypol a telefón bol odblokovaný. Na pozadí ostali dokonca aj nejaké stupídne hry a všetok ostatný obsah. Neboli zapnuté iba sociálne siete. A máme tu reklamy: Eobuv, pracovné ponuky, Zľavomat na burgre, konferencia Fujifilm, Bolt, okuliare a podobné. Samozrejme opäť som v týchto skupinách, ako bolo vyššie spomenuté. Zaujímavosťou, na ktorú som pri tomto došiel, je, že keď Facebook feed (plochu) scrollujete príliš dole, prestanú sa vám zobrazovať akékoľvek reklamy. To som predtým nevedel. 🙂
  3. Odblokovaný telefón (aplikácie pustené na pozadí) Teraz zostali aplikácie na pozadí pri odblokovanom telefóne a telefón iba na ploche. Opäť ten istý scenár. Reklamy: Seesame ponuka, kryt na telefón, bicykle, 35mm filmy (remarketing), grow with Google, Fiverr, Adidas, Nay, Hubhub day, Huawei mobile, ruksak a bohužiaľ aj Šariš. Pri tom poslednom by sa mohlo zdať, že mi to robia naschvál. 🙂 Samozrejme o týchto veciach som hovoril, takisto ako som ich aj hľadal. Ale jazyková škola a kurzy angličtiny nikde. A to som scrolloval veľmi dlho.
  4. Pri používaní aplikácií (Facebook, Messenger, Instagram, Google Chrome) Tu už som dúfal v úspech. Ale nič. Nedostavil sa. Pri používaní aplikácií som používal tieto kľúčové slová a opäť prišlo sklamanie vo forme remarketingu a reklám na témy, o ktoré som sa zaujímal.
  5. Pri telefonovaní (aplikácie pustené na pozadí) A zase nič…
  6. Telefonovanie cez Messenger Dokonca ani toto nepomohlo – aj keď Facebook oficiálne priznáva, že hovory nahráva (ale iba za účelom komunikácie). Vyzerá to, že tvrdí pravdu. Teraz som si dal prestávku 7 dní, ak by sa náhodou niečo objavilo neskôr. Nespadal som však do žiadnej kategórie ľudí vyhľadávajúcich cudzie jazyky.
  7. Vyhľadávanie cez Google Search / Facebook Posledný krok. Zadal som si do Googlu „kurzy angličtiny bratislava“. Klikol som na dva prvé odkazy čisto v organickom vyhľadávaní (nie na reklamy), keďže som predpokladal, že by prišiel remarketing namiesto zatriedenia do skupín. Do 24 hodín sa mi zobrazuje prvá reklama od InterStudy.

Výsledok je teda jasný. Telefón ma neodpočúva, aj keď má na to všetky technické možnosti. Kto tvrdí opak, tak nech si to otestuje na konkrétnych veciach a netvrdí to len na základe domnienok.

Prečo sa príbeh v úvode sa často opakuje? Prečo sa mi zdá, že ma telefón odpočúva?

Je to väčšinou vec náhody, tak, ako som si to všimol svojím monitoringom a pozeraním reklamy. Mohlo sa mi zopárkrát zdať, že ma odpočúvali, lebo som o tom rozprával. Ale samozrejme to bola napríklad grilovačka. Tieto reklamy ma zasiahli, pretože je sezóna grilovania, nie preto, že som to niekomu omieľal.

Ak si chcete pozrieť, čo o vás vie taký Google, nájdete to tu: https://myaccount.google.com/data-and-personalization?hl=en_GB

Môžete si tu dokonca upraviť svoj „profil“ a budú sa vám zobrazovať relevantnejšie relácie.

A ako je to s tým, že keď niekoho stretnem po dlhej dobe, ponúkne mi jeho kamarátstvo na Facebooku?

Ani tu vás telefón neodpočúva. Tu to funguje veľmi triviálne. Obaja máte zapnutú lokalizáciu telefónu a povolené tieto práva. Pri priblížení sociálna sieť vie, že ste kúsok od seba. Tak prečo by to neskúsila. 🙂

Ak si teda stále myslíte, že ste odpočúvaní telefónom a niekde existuje najväčší server na svete, ktorý by tieto nemysliteľne veľké dáta musel ukladať, skúste byť menej paranoidní. Ak máte relevantný test o opaku, prosím, podeľte sa oňho. Budem vám povďačný.

Post a Comment

Ahoj som Filip

Som rád že si prišiel na moju stránku. Píšem blog pre malých a stredných podnikateľov, aby dostali nestranný názor o svete marketingu.
Ak máš nejakú otázku, alebo sa potrebuješ poradiť kľudne mi napíš.

Odporúčam ti tieto články: