fbpx

Odovzdajte vedomosti a skúsenosti – dajte šancu stážistovi (+ rozhovor)

Stážovanie v menších a stredných firmách je veľakrát tabu. Argumentom väčšinou je, že na to nie je čas – aj keď, samozrejme, vždy by sa dal nájsť. Na druhej strane, ak máte na marketing jedného zamestnanca, môže to byť ďalším dôvodom. Tiež však nie oprávneným. Problémom býva aj to, že študent marketingu väčšinou túži stážovať v Zaraguze, alebo aspoň v nejakej inej kreatívnej agentúre. Prax u klienta však môže priniesť oveľa viac a môže tam byť istá perspektíva. Prečítajte si aká, a prečítajte si tiež rozhovor so študentkou FMKAR UKF v Nitre, Katarínou Sárou Plachou.

Ako si nájdete stážistu?

Nájsť stážistu je pomerne jednoduché. Ak ste známa firma, tak je to až ultra jednoduché. Forma je pritom oveľa uvoľnenejšia, ako keď hľadáte zamestnanca. Keby ja hľadám stážistu, tak prvé, čo mi napadne, je, že by som napísal príspevok na Facebook – či už do skupiny fakulty, alebo do nejakej marketérskej FB skupiny. Myslím, že niekto by sa určite našiel a zaujímal sa o vás, aj keby vás nepoznajú.

S výberom toho správneho stážistu to už môže byť trošku náročnejšie. Ja by som odporúčal spraviť stretnutie veľmi podobné pracovnému pohovoru. Nemôžete si predsa na stáž vybrať hocikoho. Skúste si vybrať tak, ako keby ste plánovali, že u vás bude v budúcnosti pracovať. Ten potenciál tam určite je a ak ste menšia firma, tak o to viac. Samozrejme sa zaujímajte o to, aké má skúsenosti i skills a otázky smerujte aj tým smerom, aké skúsenosti by mať chcel a o čo sa v marketingu zaujíma. Okrem osobnostného pohľadu tak môžete zhodniť zhodu medzi vašou marketingovou stratégiou a tiež to, či by to u vás stážista našiel. Aj keď, toto je veľmi idealistický model. Zamerajte sa preto na to dôležité.

Podajte to stážistovi tak, ako by to malo byť

Predtým, ako začnete so stážistom pracovať, pripravte si nejaký plán. Jednak vám to pomôže pri prvých otázkach uchádzača o stáž, a čím lepší plán pre stážistu si pripravíte, tým prínosnejšie to bude pre vás. Čo sa stane v situácii, kedy sme sa na stážistu nepripravili? V mysli nám napadlo, že však dáme mu napísať nejaký článok na blog. Ok, napísal článok na blog, a čo ďalej? Sakra, musím rozmýšľať, zoberiem ho so sebou na stretnutie a potom neviem, ukážem mu, ako robíme kampane na Google Ads, aj keď mám teraz vlastne iné priority a podobne. Týmto chaotickým spôsobom sa niet čo čudovať, že stážista je na obtiaž.

Treba to ale otočiť. Spravte si plán. Nech obsahuje rutinné veci. To, čo by ste robili bežne, pripravte mu ale aj samostatné úlohy a nechajte ho, nech sleduje vašu prácu. Zoberte ho na obed, kde máte priestor vysvetliť mu veci, ktoré by vás pri vašej práci zdržovali. Ak vidíte, že je v niečom dobrý, dajte mu niečo spraviť samostatne, alebo aspoň čiastočne. Takýto človek vám dokonca vie ušetriť váš čas a pomôcť vám. 

A ešte aby som sa dostal k podstate veci. Dávajte mu reálne príklady, reálne úlohy, hovorte mu, ako to naozaj je, ako to robíte. Nevymýšľajte si zbytočne, že používate nejaký super tool, keď ho nepožívate a podobne. Nech vidí, aká je realita. Je to dôležité pre jeho ďalšie štúdium či kariéru po škole.


Túto tému som spracoval na základe toho, že sa mi ozvala študentka Katarína.

Napadlo mi, že by som ju troška vyspovedal – ako to vidí študent marketingu, aké ma očakávania a viac už sa dočítate tu:

Očakávaš, že stáž vyvráti mnoho teórií, ktoré si sa učila v škole?

Keď človek ide na nejakú stáž alebo prax, vždy tuší, že tie všeobecné a neurčité teórie, ktoré na prednáškach počúva a snaží sa ich zapamätať, nakoniec práca v reálnej agentúre vo väčšej miere vyvráti. Je to hlavne preto, lebo nás zväčša učia veci z kampaní, ktoré boli vytvorené už veľmi dávno, a tie najnovšie prístupy nepoznajú. A keď sa študent po nejakom čase dostane do aktuálneho diania, v podstate sa všetko učí nanovo.

Snažia sa v nás (čo sa týka grafiky) podporovať kreativitu, takže nás profesori často nechajú zájsť ďalej, ako je vhodné. Potom človek príde do reklamky a zistí, že gradient je normálne nebezpečná zóna a mám sa mu radšej vyhnúť, že tých pár bodov v grafike navyše im kľaje oči a podobne. No práve takto to má byť, škola je ako mama, naučí ťa základy a za väčšinu vecí ťa pochváli, aby si pokračoval ďalej. Občas zdvihne varovný prst, keď už to príliš preháňaš, len aby ťa usmernila v tvojej práci dobrým smerom. No nikdy ťa nenaučí, aké je to v reálnom živote. Potom človek skúsi prax alebo stáž a až tam sa dozvie, čo všetko robil zle a čo dobre. 

Chcela by si stážovať v agentúre, alebo na strane klienta? Prečo? A následne pracovať?

Ja osobne preferujem prácu v agentúre viac ako pre klienta. Väčšinou prichádzam s dobrými nápadmi na spracovanie briefu, ako oživiť klientovu predstavu. Vždy ma bavilo byť súčasťou brainstormingu, počúvať ich názor a keď sa podarilo, tak sa im páčil aj ten môj. A keďže stážista je človek pre všetko, mohla som sa potom zapojiť a prispieť aj k realizácii. Niekedy to síce boli malé a v mojej hlave bezvýznamné úlohy, no pre konečný výsledok mali svoju váhu.

Dajme tomu, že si rodená copywriterka, ale ideš na stáž. Chceš robiť copy alebo vidieť marketing širokospektrálne?

Toto je trošku záludná otázka, lebo ja osobne som všestranná a chcem všetko vidieť a všetko skúsiť. No ak by som bola rodený copywriter a šla by som na stáž, určite by ma zaujímalo hlavne copy a tie veci okolo, ten background len v malej miere. No z vlastnej skúsenosti viem, že ak som bola na stáži, nikdy som nerobila len to, čo ma bavilo. Bola som skôr výpomoc a robila, čo bolo treba. 

Očakávaš s budúcou pracovnou ponukou v nejakej firme dlhodobú stáž? 

Momentálne nikde nestážujem, ale už som stážovala viackrát a nikdy sa mi nepodarilo tam ostať na dlhšiu dobu. Takže je v podstate mojím snom získať takú stáž, ktorá by ma bavila, niečo nové ma naučila a mohla by som sa v nej vypracovať a po škole v nej naďalej pracovať. 

Chcela by si stážovať v menšej firme, kde je pár ľudí, alebo v obrovskom kolose s marketingovým tímom?

V tomto prípade som už zažila oboje, a musím uznať, že sa mi viac pozdávala práca v menšej firme. Nebolo to síce to prvotné wow, keď vidíš, koľko vecí ti ponúka veľká firma plná nespočetných oddelení a moderných technológií, ale malo to svoje čaro v tom, že viac vynikol môj hlas, bolo to také domácke prostredie, čo bolo pre mňa určite príjemnejšie. Človek potom získa s tými ľuďmi lepšií vzťah a udržiava kontakty aj v budúcnosti. Vo veľkej firme som bola rada, ak si pamätali moje meno. 

Čo by si vedela priniesť do firmy, kde stážuješ?

Popri štúdiu sa mi podarilo „zabŕdnuť“ do veľkého množstva odvetví spojených s marketingom a reklamou. Od fotografie, grafiky, copywritingu až po vytváranie spotov (storytelling, scenár, natáčanie aj finalizácia). Spolu so spolužiačkou a dlhoročnou kamarátkou máme menšiu firmu, ktorú propagujeme cez IG, takže tam si samé tvoríme content. Ani social media teda nie sú problém. A určite aj tento projekt, “Študent študentovi”, mi dal do života veľmi veľa. Každý deň sa mu venujem, riešim rôzne problémy, kontaktujem firmy, grafikov a mnohých iných (tak ako aj teba), vybavujem sponzorské dary a podobne. 

Do firmy, kde budem v najbližšom období stážovať, viem priniesť nielen naučené teórie zo školy, ale aj reálne skúsenosti, ktoré som už nadobudla počas svojho štúdia. A samozrejme, aj skúsenosti z práce v predošlých stážach.  

Očakávaš aj nejaké peniaze?

Popravde, stáž je pre mňa skôr zdrojom informácií a skúseností. Nie zdrojom peňazí. Ale ak už pre danú firmu človek spracuje niečo kvalitné, čo aj použijú, tak je finančné ohodnotenie na mieste. No všetko je to aj na vzájomnej dohode už pri vstupnom pohovore.

Keby sa máš rozhodnúť medzi dvoma podobnými firmami, čo by rozhodlo pri voľbe, do ktorej ísť stážovať?

U mňa rozhoduje práve spomínaný vstupný pohovor, alebo skôr ako na mňa zapôsobí človek, ktorý ho so mnou vedie. Ak sa snaží vytvoriť priateľskú atmosféru a vedie so mnou rozhovor ako s rovnocenným človekom a nie ako so študentom, o ktorom si myslí, že nič nevie, bude s ním mať veľa práce a už v tom momente ho moja prítomnosť vlastne otravuje, v tom momente vyhráva tá druhá možnosť. 

Ďalej potom rozhoduje náplň práce, ktorú mi ponúknu, a pre mňa taktiež možnosť pracovať dištančne, nakoľko sa uchádzam zväčša o stáže v Bratislave, keďže toto mesto ponúka oveľa viac možností, no väčšinu času musím byť v Nitre, hlavne kvôli škole. Plus nevlastním auto, takže cestovať 100 km po prednáške tam a potom späť nie je sranda.

Láka ťa vidieť, ako sa míňajú státisíce na marketingovom budgete s multikanálom, alebo by si chcela vidieť, koľko sa dá vytlačiť za pár eur investovania?

Určite je pre mierne zainteresovaného človeka v rámci prípravy kampane oveľa zaujímavejšie vidieť, ako sa do rôznych čiastkových vecí investujú veľké peniaze, ktoré on sám možno nikdy nebude mať na svojom konte. No občas platí “za málo peňazí veľa muziky” a kampaň s dobrým lowcost nápadom má oveľa väčší dosah. 

Je jedno, koľko peňazí do toho vložia, aj tak sa mi Alzák nebude páčiť viac ako doteraz. 

Keby nie si spokojná so stážou, komunikovala by si to? Ak áno, tak ako?

Ďalšia záludná otázka, pretože človek je rád, ak sa mu stáž vôbec podarí získať. Ak má niekto asertívnu povahu, určite si nenechá skákať po hlave a povie si svoj názor pekne na rovinu, v tomto prípade však môže nastať variant „AK SA TI NEPÁČI, TAM SÚ DVERE.“ Ak je skôr pasívna povaha, bude rád, že je rád, a bude potichu dúfať, že ak bude tvrdo makať, tak ho ocenia. 

Čo si sa naučila a čo bol najlepší okamih stáže? 

Pre mňa je tou najcennejšou vecou, ktorú ma stážovanie v agentúrach alebo aj iných firmách naučilo, komunikácia s ľuďmi – bez ohľadu na to, či spolu vychádzame alebo nie, či niekoho poznám alebo nie. Za každých okolností treba byť profesionálny a dbať viac na úspešný a dobrý priebeh práce. 

Najlepšie chvíle pre mňa boli príjemné chvíle s kolegami. Keď sme sa pri obede smiali alebo ohovárali šéfa, že má zase zlú náladu. Alebo sme si robili navzájom žartíky a podobne. Tie si budem pamätať navždy, aj keď tam už nestážujem. 

Koľko sa ti ľudia venovali, bola si s tým spokojná?

Toto záleží od každej firmy. Každá mala trošku iný prístup, no keďže každý mal väčšinou svoju prácu, tak dali niečo robiť aj mne, s tým, že ak niečo potrebujem, mám prísť. Takže som bola väčšinu času na veci sama (ak som nechcela mať pocit, že ich príliš otravujem). 

Nemôžem povedať, že by som bola nespokojná – ak som niečo potrebovala, radi mi v rámci možností pomohli, ako sa dalo, a ešte aj dnes keď sa niekomu z nich ozvem s prosbičkou, tak u nich nájdem pomoc. 

Neodradilo ťa, keď si videla realitu?

Absolútne nie! Iba som konečne po rokoch učenia sa o reklame a marketingu získala istotu, že som si vybrala správne, a že do takéhoto sveta patrím. Že ma bavia veci, ktoré iných ani tak nie. A že aj keď som bola ako stážistka len výpomoc (runner), tak som to neľutovala, a chcela by som príležitosť ukázať sa ešte viac a postupne svoju pozíciu zlepšovať. 

Zmenila si určité postoje alebo názory na niektoré marketingové témy?

Vždy som si myslela, že sa rôzne značky lepšie propagujú na Instagrame ako na Facebooku, lebo FB bol pre moju vekovú kategóriu už trošku out.  No keď som stážovala v agentúre, kde sa zameriavali na propagáciu cez FB a videla som reálne čísla, koľko ľudí to videlo a koľko reagovalo, tak ma presvedčili o tom, že FB ešte nepatrí do starého železa a môže IG v niektorých veciach s prehľadom aj predbehnúť. Predsa len, väčšina z nás  FB má už dlho a často tam zablúdime pozrieť sa, čo je nové, aj keď preferujeme IG. 


Klasická firma vs. agentúra, kde nájdete výhodu a ako ju komunikovať

Vidíte to, aj študentka Katarína by chcela stážovať viac na strane agentúry. Ale keď ste čítali pozorne, uprednostňuje menšiu firmu, osobitejší prístup, priestor na realizáciu a zdieľanie svojich nápadov a podobne. Vidíte, toto všetko vie dať stážistovi snáď každý malý či stredný podnikateľ.

Predbehnúť agentúru v rozhodovacom procese študenta však nemusí byť také jednoduché. Čo teda spraviť? Ja si myslím, že sa stačí pohrať s textom. Nemyslím teraz napísať text na nízkej úrovni so strašným street slangom, aby som bol najvác cool. Skôr reálne napíšte, čo bude robiť, píšte úprimne, nezabudnite na nič dôležité a sľúbte to, čo aj splníte. Pozrite si iné inzeráty na stáž a spravte ho lepšie.

Ale aj tak si nemyslím, že nájsť stážistu bude problém.

Čo je nemenej podstatné je vzťah, aký si môžete so stážistom vytvoriť, a čo mu treba aj patrične komunikovať. Agentúra si študenta nevychová a málokedy mu ponúkne aj reálnu prácu po stáži či po škole. Aspoň nie sama od seba. Naopak, pri menšej firme je to také prirodzenejšie, že by to mohlo klapnúť. Vytvoríte si lepší a dlhodobejší vzťah a je tam priestor na prácu po škole. Ak teda bude samozrejme všetko fungovať tak, ako má, a ak budú obe strany spokojné.

Napísať komentár

Ahoj som Filip

Som rád že si prišiel na moju stránku. Píšem blog pre malých a stredných podnikateľov, aby dostali nestranný názor o svete marketingu.
Ak máš nejakú otázku, alebo sa potrebuješ poradiť kľudne mi napíš.

Odporúčam ti tieto články: