fbpx
podstata marketingu

Nikdy nie je dôležité čo robíte, ale prečo to robíte

A to platí nielen v marketingu. Túto vetu si dobre zapamätajte, pretože aplikovať ju môžete pri marketingovej stratégii, pri tvorbe novej kampane, vytváraní kreatívy, alebo pri písaní textov. Rád by som toto prirovnal k citátu, ktorý hovorí o tom, že dôležitá je cesta k cieľu, a nie samotný cieľ. Tu to však platí trošku inak. Niekedy sa stretávam s tým, že ľudia hejtujú veci, ktoré sa im subjektívne nepáčia. Zastaralý vizuál, hlučná melódia, priblblý Alzák, alebo najnovšie šialená znelka Dedoles. Poviete si, že tá vec je zlá. Ale prečo by bola zlá? Prečo je to tak, ako to je?

Myslíte si, že Alza či Dedoles nemajú peniaze na nadčasové dizajny a dokonalý vizuálny súľad? Jasné, že majú. Ale robia to takto. Nie preto, že sa im to musí páčiť, alebo že sú sedláci. Robia to preto, že to funguje. Ale tento článok nie je o týchto dvoch firmách. Iba som chcel úvodom poukázať na funkčnosť.

Dilema medzi dizajnom a funkčnosťou

Mne to trvalo dosť dlho – hľadať nejakú vyváženosť, alebo Yin a Yang medzi tým, aby reklama, vizuál a komunikácia boli funkčné, ale aj uhladené. Nie vždy to ide ruka v ruke. Samozrejme vždy sa dá hľadať nejaká zlatá stredná cesta, a niekedy dokonca nemusí byť ani stredná. 

Ak sa niekto rozhodne predávať tuningové doplnky a dá svojim vizuálom minimalistický vzhľad, bude používať dve farby a podobne, je dosť pravdepodobné, že nezaboduje. V tomto prípade ak chcete nejaký minimalizmus, lebo sa vám páči, tak máte smolu.

A tu ľudia robia chybu. Dávajú na svoj subjektívny pocit, vnútorne majú ten dojem, že keď si toto myslím ja, tak to bude tak a bude to rešpektovať aj väčšina. Niekedy je fajn dať na svoje pocity, ale iba výnimočne. 

A je to skutočne ťažké. Hlavne ak máte nejaký svoj malý biznis a vychováte ho ako svoje dieťa. Záleží vám na každom detaile a zrazu máte používať neónové farby, kikiriki vzory, čudné farebné prechody a podobne. Prečo je to tak?

Zákazník určuje vašu stratégiu, aj kreatívu

Myslíte si, že nie? Kto potom bude robiť váš zisk? Váš dojem a pocit to nebudú. Vždy teda rozhoduje zákazník, on nám prináša peniaze, pre neho budujem brand, pre neho robím reklamy, aby boli relevantné, a dostali ho k môjmu produktu, lebo si myslím, že niečo také by mohol chcieť. Takže tieto otázky, ktoré sa budeme pýtať, budú väčšinou spájané so zákazníkom.

Prečo, prečo, prečo

Niekedy mám taký pocit, že na toto slovo ľudia jednoducho zabudli a odmietajú sa pozerať na problematiku cez túto otázku.

V prvom rade by som sa mal pýtať sám seba. Chcem predávať nejaký produkt. Prečo ho chcem predávať? Aby som zarobil. A prečo ešte? Pretože jeho predajom sa zákazníci dostanú aj k môjmu ďalšiemu sortimentu. Prečo chcem predávať iný sortiment? Prečo ho chcem predávať cez internet? Prečo potrebujem Facebook fanpage? Prečo…?

A potom sa to pýtam ľudí, ktorí mi robia dané reklamy (ak sa to už nepýtajú oni). Touto jednoduchou, ultimátnou otázkou zistíme oveľa viac, a najmä nás donúti pozrieť sa na vec z iných uhľov pohľadu. 

A práve tu sa láme náš osobný dojem a pocit a marketing začína byť nejako odôvodnený. 

Je to aj základná otázka nejakých brainstormingov, porád, ale aj bežného života. Spýtali ste sa niekedy sami seba, prečo robíte nejakú činnosť? Napríklad prečo idete behať? Chcete si vyvetrať hlavu, schudnúť, alebo si vytvoriť nejakú kondičku? Každý môže mať iný dôvod. A možno si teraz poviete: “A nie je to jedno, prečo niekto behá z takého dôvodu, a niekto z iného?” No, nie je to jedno. Predstavte si, že tento človek sa teraz zraní a nemôže behať. Má zostať psychicky zruinovaný, tučný, alebo dostane dýchavičnosť na schodoch? Keď vie, prečo to robí, tak ani jedno. Jednoducho nahradí túto činnosť alternatívou, vďaka ktorej bude dosahovať rovnaké ciele. A tento príklad presne platí v marketingu. 

Prečo chcem inzerovať na Google Ads? Pretože chcem zväčšiť zisk o 20 %? Nebude to fungovať. Tak kašlem na to, lebo sa to nedá? Nie, otázka “prečo” nám dáva nový pohľad na akúkoľvek problematiku. Ak si na vaše prečo odpoviete, lebo sa to tak robí, lebo som to videl a musím to mať a podobne tak to nie je dobrý argument.

Pýtajte sa toto slovíčko čo najviac. Pýtajte sa zamestnancov, dodávateľov, zákazníkov. Pochopíte veci oveľa lepšie. 

Ja si ani neviem predstaviť niekoho, kto chce robiť firme marketing, že úvodom nepadne táto otázka – že prečo ho chce, čo chce dosiahnuť, prečo ho oslovil, prečo si myslí, že potrebuje nový web. Ak túto otázku nedostávate, tak niečo nie je v poriadku. Minimálne to, že niekto nemá záujem o váš výsledok a vaše potreby. Však chcete, tak chcete a spraví sa to. Ale nikto sa nepýta, či je to potrebné.

Testovať, testovať, aplikovať

Neustálym pýtaním sa týchto otázok zistíte viac ako si myslíte. Veľmi veľa. No nie vždy je všetko vysvetliteľné a nie každá cieľová skupina taká priehľadná, aby bolo jasné, čo bude fungovať. V marketingu testujeme snáď všetko. Niektoré kampane sú vlastne testy do budúcna. A to je správne. Zisťujeme tým cenné informácie a učíme sa z neznámeho, ako minúť čo najmenej peňazí za čo najlepší výsledok. Na druhej strane, konzument reklám by mohol povedať, že je to nechutný biznis. Ale nie je to úžasné, ak dostávate relevantné reklamy? Keď nájdete nové produkty, ktoré si kúpite a uľahčia vám život? Viete, koľko času vám to ušetrí?

Ale stále sme pri otázke “prečo” a tá vás posunie o pár krokov pred. Predstavte si situáciu, že začnete predávať niečo na nový trh, alebo nejaký úplne nový produkt. Absolútne neprebádaná voda, kde môžete minúť množstvo peňazí na testovanie bez toho, aby sa vám vrátili. Ale ak získate čo najviac podkladov a ak máte čo najviac uhľov pohľadu, tým lepšie budete vedieť odhadnúť správanie zákazníkov, ich nákupné správanie, ich používané kanály, kanály, ktoré produkujú najviac konverzií a podobne. Prečo sa pýtam prečo? Aby som menej testoval a mohol rýchlejšie aplikovať najúspešnejšie reklamy.

Riešte to dôležité a nie to, čo sa ponáhľa

Moje najčastejšie “prečo” je pri tejto otázke, a to síce otázke určenia si priorít. Rád by som teda ešte na záver rozpitval túto záležitosť.

Niekoho čas je drahý a niekoho menej. Nemyslím teraz finančne. Ja osobne si svoj čas veľmi vážim. Či už je to pracovný, alebo voľný čas. Je to najmä preto, že mám v hlave obrovské množstvo dobrých nápadov. Nápadov, ktoré nerealizujem, lebo to nie je v mojich časových kapacitách. Ale na druhej strane nemôžem ísť rad za radom, pekne postupne a všetko odkladať dopredu. 

Niekto by mi poradil, že si mám nájsť systém a stihnem všetko. Ale to si nemyslím, že je úplne pravda. Skôr hľadám priority, ktoré sú dôležité, a riešim tie. Tie drobné veci častokrát úplne vypustím a nič také strašné sa nestane. 

Preto sa pýtam – prečo idem robiť toto a toto? Je dôležité, koľko peňazí to môže priniesť a podobne. Je pre mňa dôležité zodpovedať si túto otázku, a až potom to robiť. Mojou druhou požiadavkou je, aby to malo zmysel. Chceli by ste robiť niečo, čo nemá zmysel? Ja osobne teda nie a bola by to asi strata času.

Takže moja rada na záver je, aby ste nenaháňali tie malinké veci, ktoré môžu byť častokrát nepodstatné, aby ste neurobili radšej 100 drobných vecí, ale aby ste sa zhostili poriadnej úlohy a spravili niečo zásadné – či je to väčšia kampaň, či je to komunikácia na sociálnych sieťach, alebo čokoľvek iné. A keď urobíte to podstatné, tak potom sa možno nájde nejaký čas na tie drobné veci. Možno ich bude menej, ale nejaké istotne budú. 

Napísať komentár

Ahoj som Filip

Som rád že si prišiel na moju stránku. Píšem blog pre malých a stredných podnikateľov, aby dostali nestranný názor o svete marketingu.
Ak máš nejakú otázku, alebo sa potrebuješ poradiť kľudne mi napíš.

Odporúčam ti tieto články: