fbpx

Ktorá firma by mala byť na sociálnych sieťach a kto tam nemá čo hľadať

Kto nie je na Facebooku, akoby nežil. Pamätáte si na túto hlášku? Dnes už neplatí, pre firmy už vonkoncom nie. Na Instagrame platí to isté. Ak si zaryto myslíte, že musíte mať nejaký obsah na Facebooku a pridávať naň príspevky, pozorne čítajte.

Kedy mám mať sociálne siete?

Zlaté pravidlo sociálnych sietí

Skúsim to zhrnúť do jednej krátkej vety. Mám na to čas, viem dať pridanú hodnotu, viem bezchybne a kreatívne písať text a viem k tomu pridať vhodný obrázok. Ak spĺňate tieto atribúty, je veľmi pravdepodobné, že by ste mali mať firemný profil na sociálnych sieťach. Jediné, čo vás môže zastaviť, je už iba cieľová skupina.

Cieľová skupina a potenciál Facebook

2 569 000 užívateľov na Slovensku. Najviac ich je vo veku od 18 do 34 rokov, v skoro rovnakom pomere mužov a žien. Ľudia tu hľadajú najmä relax, zábavu, udržiavanie vzťahov s priateľmi a napĺňajú si túžbu sebavyjadrenia. Komunikácia by preto mala byť prispôsobená týmto faktorom.

Pri Facebooku je najdôležitejšie rozhodnúť sa, akú tu chcem mať stratégiu. Či chcem budovať meno spoločnosti, či chcem podporiť predaj pomocou reklám a vhodných príspevkov, alebo si chcem budovať meno ako vhodný zamestnávateľ – prípadne nájsť konsenzus medzi týmto všetkým a vytvoriť vhodný mix.

Počet aktívnych užívateľov Facebooku síce klesá, pre vaše marketingové účely má však stále slušný potenciál. Meno sa tu dá však aj pokaziť. Trápne príspevky, nezmyselné súťaže a neznášanlivé názory sú presne to, čím môže vaša značka strácať. A citáty či negatívna reklama sú síce tiež reklamou, ale naozaj chcete svoje meno budovať takto?

Cieľová skupina a potenciál Instagram

970 000 užívateľov na Slovensku. V tomto období zaznamenáva práve Instagram najväčší nárast aktívnych užívateľov. Najväčšou skupinou sú opäť ľudia vo veku od 18 do 35 rokov. Tu však môžeme vidieť rozdiel v tom, že Instagram využíva viac žien ako mužov. Instagram môžete využiť v dvoch rôznych stratégiách. Prvou, možno menej účinnejšou, je robiť si „imidžový“ profil a budovať tak meno spoločnosti. Čo sa mne ukázalo ako efektívnejšie, je predaj lacnejších produktov (predaj šperku za 5 000 € tu asi nečakajte). Ideálne ak ide o nejakú vychytávku, ako napríklad samorozložiteľný stan alebo niečo podobné. Môžete tu vytvárať reklamy priamo do príspevkov alebo do Instastory, kde sa pri svajpnutí (posunutie prstom nahor) otvorí webstránka.

Ak máme porovnať Instagram a Facebook, tak najväčší rozdiel je, že ľudia na Facebooku hľadajú skôr novinky, správy a podobne. Instagram je primárnejším zdrojom na budovanie brandu a imidžu značky. Nákupný potenciál produktov je veľmi podobný.

Cieľová skupina a potenciál LinkedIn

510 000 užívateľov na Slovensku. Používatelia sú vo veku od 35 do 54 rokov. Táto sociálna sieť nám vypĺňa segment, ktorý nám väčšinou pri tvorbe obsahu chýba. Ide o profesionálnu sieť, kde cieľová skupina vyzerá rovnako – vysokoškolsky vzdelaní ľudia z oblasti IT, marketingu, obchodu, bankovníctva, ale aj iných sektorov tu našli svoje miesto.

Pôvodne bol LinkedIn prevažne využívaný na nájdenie práce, prípadne hiringu zamestnancov. To sa pred časom zmenilo a čoraz viac sa využíva na nájdenie biznis príležitostí a predaj. Prevláda tu najmä textový obsah, ktorý je vizuálom iba doplnený. Ideálnymi príspevkami sú najmä infografiky, case studies, prezentácie a videá na odbornej báze.

Veľkú príležitosť tu nájdu spoločnosti, ktoré okrem hľadania zamestnancov ponúkajú zaujímavé softvérové riešenia, služby do spoločností a B2B segment. Novinka z polovice Apríla: Do LinkedIn postov môžete nahrať súbor (napríklad prezentáciu a podobne).

Cieľová skupina a potenciál Twitter

350 000 užívateľov na Slovensku. Tu prevažnú časť užívateľov tvoria práve muži, aj keď ich vek sa pohybuje do 30 rokov. Používatelia Twitteru sú najmä novinári či redaktori, IT špecialisti, ale aj ľudia pracujúci vo finančnom sektore.

Použitie tejto sociálnej siete je dobré najmä na zdieľanie okamžitých noviniek aka braking news. Twitter je zaujímavou voľbou komunikácie so zákazníkom najmä pre technologické spoločnosti. Problémom je však nájsť si tu cieľovú skupinu, ktorá je pomerne malá, no dá sa to.

Podstatnejším faktorom je, že musíte mať obsah, a to najmä taký, ktorý je veľmi dynamický a viete priniesť okamžitú novinku o vývoji produktu, predaji a podobne. Pre príklad môže ísť o nejaký startup, kde budú spomenuté všetky významné míľniky.

Na Slovensku má Twitter množstvo firiem, no do obsahu nemajú príliš čo pridávať, preto na túto sociálnu sieť väčšinou zabudnú.

Cieľová skupina a potenciál Pinterest

Túto platformu na Slovensku využívajú najmä ženy od 20 do 49 rokov s vyšším vzdelaním. Až 71% užívateľov tvoria práve ony. Treba ale myslieť aj na to, že 75% užívateľov používa Pinterest cez mobilné zariadenie. Treba preto web prispôsobiť tak, aby bol responzívny a cez telefón aj použiteľný. Ak však predávate bytové dekorácie, nábytok, dizajnové veci alebo polotovar na štýl „urob si sám“, vaša firma by na tejto sociálnej sieti určite nemala chýbať. Nájdete tu však aj mnoho ďalších segmentov. Ďalej ide o jedlo a nápoje, krásu či fitness. Pozrite sa napríklad aj na to, čo pinujú vaši kamaráti.

Pinterest sa pýši najmä nákupným ovplyvňovaním, čo sa týka zariaďovania domácností, kancelárií a iných priestorov. Môžeme tak očakávať, že tu nájdete ľudí, ktorí majú veľký nákupný potenciál v tomto segmente.

Akú stratégiu by ste tu mali zvoliť?

  • Určite zaujmite príbehom – ľudia ich majú jednoducho radi a vzbudíte ich pozornosť. Niečo na štýl – takto sa nám podarilo napasovať túto sedačku po mesiaci hľadania tej správnej a podobne.
  • Vzbuďte záujem – či už ide o cenu, dostupnosť alebo poskytnite vizualizácie produktu v priestore.
  • Ako vyzerajú produkty v reále – poproste vašich klientov alebo nejakým iným spôsobom získajte fotografie, kde je produkt umiestnený v reálnom byte.
  • Viac ukazujte a menej popisujte.
  • Jednoducho a stručne – ľudia na Pintereste nečítajú, obrázok je to, čo ich zaujme.

Výhoda Pinterestu je aj budovanie SEO pre váš web. Dostanete cenné spätné odkazy na vašu stránku.

Ďalšou jeho veľkou výhodou je, že na Slovensku firmy jeho nákupný potenciál príliš nevyužívajú. Viac o týchto možnostiach a ďalších detailoch vám priblížim v inom článku v budúcnosti.

Kedy to nemám robiť?

Ak nemáte o čom…

V prípade, ak by váš redakčný kalendár vyzeral takto: veselé Vianoce všetkým; už máme 100 fanúšikov; takto sme boli na jedinom teambuildingu v roku; máme v robote psíka, … nerobte to! Zrušte si účty, alebo v tom lepšom prípade ich ani nezakladajte. Asi najdôležitejším kľúčom v otázke, či zakladať profil na sociálnej sieti je, či mám obsah. Nie obyčajný obsah, ani príspevky, ktoré spamujú všetkých a lajkujú vám to iba zamestnanci firmy. Ľudom musíte dať pridanú hodnotu, zaujať ich a byť originálny. Ak nie ste extra kreatívny, prípadne ani váš marketér, dajte ľuďom niečo, čo inde nedostanú. Myslím tým napríklad užitočné návody, ako využiť predávaný produkt alebo službu, unboxing nového produktu s jeho kompletným vyskúšaním, video, ktoré bude slúžiť ako demo pri ponuke služby… Jednoducho čokoľvek, čo inde nenájdu. Čokoľvek, čo im niečo prinesie.

Výherné stránky plné súťaží…

O tomto raz asi tiež napíšem článok. Zatiaľ iba – súťaž na Facebooku, LinkedIne, Instagrame, … sa dá spraviť. Dbajte, prosím, na pravidlá danej sociálnej siete a robte to premyslene. V prípade, že sa necháte strhnúť súťažnou „klasikou“, vybudujete si síce krásnu 10 000 sieť followerov, no budú vám úplne zbytoční. Príklad dobrej súťaže: ponúkam zážitkový splav Malým Dunajom a chcem o tom zvýšiť povedomie. Text: „Súťaž pre každého správneho vodáka. Chceš vyhrať splav pre teba a tvojho kamoša? Označ ho do komentára a napíš, prečo by si sa s ním chcel plaviť po Malom Dunaji.“

Koniec koncov, ak ste sa dočítali, že sociálne siete nie sú pre vás, neznamená to, že ich nemôžete mať. Nič tým nemusíte pokaziť. Skôr „len“ stratíte svoj čas.

Všetky uvedené štatistiky sú za rok 2018.

Post a Comment

Ahoj som Filip

Som rád že si prišiel na moju stránku. Píšem blog pre malých a stredných podnikateľov, aby dostali nestranný názor o svete marketingu.
Ak máš nejakú otázku, alebo sa potrebuješ poradiť kľudne mi napíš.

Odporúčam ti tieto články: