fbpx

Knihy o marketingu a dizajne, ktoré vám odporúčam

Hovorí sa, že skutočné bohatstvo nie je o množstve peňazí, ale že sa týka hodnôt. Keď si predstavím materiálne hodnoty, tak na jednej z prvých priečok je pre mňa práve kniha. Je to skutočné bohatstvo informácií, názorov, inšpirácie. Ak teda čítate odborné knihy. Svoju knižnicu pravidelne rozširujem o zaujímavé tituly, až som sa dostal do stavu, kedy nestíham čítať také množstvo dobrých noviniek. Sú však ľudia, ktorí by chceli čítať, no nevedia čo. Preto by som vám rád prezradil a opísal svoje obľúbené knižky.

Marketing, alebo špeciálne online marketing, je veľmi náročný na tematiku. Tá sa totiž neuveriteľne rýchlo mení, a tak sa pravidelne deje to, že čo platí dnes, už nemusí platiť zajtra. To si mnohí z vás už mohli všimnúť. Preto by som neodporúčal čítať klasické “poučkové“ veci typu marketingovej “biblie” od Kotler a Kellera. Ja som ju čítať začal a veľmi rýchlo som ju aj zavrel. Je v nej totiž množstvo neaktuálnych vecí a dnes už bludov, ktoré vám zaberú len množstvo času. Medzi knihami o marketingu je preto veľmi ťažké nájsť nejakú nadčasovú. Preto je väčšina kníh z môjho výberu novšej generácie a predpokladám, že nejakú dobu ešte budú aktuálne 🙂

Tak poďme na to:

1. Online marketing – tvorba zarábajúceho webu (Štefan Polgári)

Ako hneď prvú knihu spomeniem túto, v ktorej nájdete úplné základy. Pekný prierez online marketingom, navyše písaný rôznymi autormi, vás dokonale prevedie od A po Z. Kniha je písaná takým štýlom, aby ju pochopil aj absolútny laik, a je dobrým základom, ak marketingu príliš nerozumiete. Určite si tam však nájdete nejakú svoju pasáž, aj ak už máte nejaké tie vedomosti, ale nejaké prevratné know how tu nehľadajte. 

Celkovo knihu hodnotím veľmi pozitívne, aj keď takou mojou malou výčitkou je, že je zameraná na affiliate marketing, a tiež počet reklamných stránok v knihe kazí dojem. Ak už marketingové základy  máte, čas vám odporúčam venovať už viac špecifickým knihám. Na získanie prehľadu je však pre laika veľmi užitočná a človek z nej pochopí to najpodstatnejšie.


2. Ogilvy o reklame v digitálnom veku (Miles Young)

Každý, kto má niečo dočinenia s marketingom, veľmi dobre vie, kto je Ogilvy, prípadne o ňom počul. Je jedným z najrešpektovanejších priebojníkov v oblasti marketingu a reklamy. To už ale bolo dávno a doba marketingu sa zmenila – najmä v tom digitálnom zmysle slova. Preto knižka prináša základ Ogilvyho teórií v novodobom svete. Zatiaľ by sa vám to mohlo zdať celkom ako nuda, čo? Čo je ale v tejto knižke veľmi cenné, sú ukážky a vysvetlenia na reálnych kampaniach svetových značiek, ako napríklad taká Coca-Cola. Určite stojí za prečítanie ako pre marketérov, tak aj pre podnikateľov.


3. Ako vyrásť v kreatívnom biznise (Kamil Aujeský)

Kamil Aujeský je veľmi známou osobnosťou slovenského marketingu. Ako jeden z mála ľudí sa stal viditeľným aj napriek tomu, že nerobil v agentúre, ale na strane klienta. Kamil už dlho realizuje dobré nápady a jedným z nich bol Marketing backstage. Z názvu je už jasné, že išlo o “zákulisné” rozhovory o marketingu s významnými osobnosťami. Úspešný seriál sa premenil aj do knižnej podoby, čomu sa ja osobne veľmi teším, pretože som ten typ človeka, pre ktorého je niečo napísané stokrát viac, ako videnie nejakého videa alebo počutie podcastu.

V knihe nájdete 20 rozhovorov s inšpiratívnymi ľudmi. Nedozviete sa nezmyselné poučky, množstvo štatistík a čísiel, ale získate skutočné a cenné pohľady ľudí na súčasnú reklamu. Túto knižku odporúčam každému – či je to marketér, či študent, či riaditeľ firmy. Každý si tam nájde to svoje a kniha mu pomôže urobiť si názory na marketingovú problematiku vďaka názorom tých najväčších odborníkov.


4. Eat your greens (Weimer Snijders)

Je dobré hľadať inšpiráciu a názory u svetových autorít aj z iných trhov, ako je ten náš. Táto kniha je nabitá špičkovými menami svetovej scény a poskytuje veľmi pekný náhľad na marketing. Nájdete tu názory v rozmanitom spektre a rôzne pohľady na efektívny marketing. Kniha vyzýva k tomu, aby sme sa zamysleli nad rôznymi pohľadmi, a zároveň združuje obrovské množstvo dát a skúseností a prináša tak inovatívny spôsob nákupného správania. Dokazuje to, že marketing môže byť aj veda 🙂 

Túto knihu odporúčam všetkým, ktorí robia aktívne s marketingom. Ak ste zameraný na predaj, performance a chcete nové pohľady, ktoré sú často precedensom, určite si ju prečítajte. 


5. B ako Bauhaus

Musím sa priznať, že túto knihu mám rozčítanú a nejako sa k nej neviem dostať, aj keď je veľmi dobrá. Určite ju odporúčam všetkým, ktorý sa zaujímajú o produkt. Dizajn, využitie, uvedenie na trh a podobne. Hneď na začiatku vás prinúti zamyslieť sa nad úplne obyčajnými vecami. Ráno vstanete z postele – aká je tá posteľ? Prečo je lyžička, ktorou si miešate rannú kávu, okrúhla? Prečo, …? 

A to považujem v dnešnej dobe za veľmi dôležité. Pýtať sa prečo. Nielen iných, ale aj seba. Nie preto, že nemám čo s časom, ale aby som lepšie pochopil logiku produktov a myšlienok.


6. Indie brands: 30 Independent Brands That Inspire Tell a Story (Studio Kluif) 

Túto knihu sa mi podarilo kúpiť na jednej dizajnovej konferencii. Súdil som trošku podľa obalu, ale aj podľa názvu, ktorý dosť vypovedá o obsahu. Radím ju do kategórie “knihy pre inšpiráciu”. A presne to aj prináša. Ak chcete nasávať inšpiratívne veci, oplatí sa ju otvoriť. Kniha je prepojením marketingu a dizajnu, pričom kladie dôraz na to, že dizajn je veľmi dôležitý. 


7. Identity Designed (David Airey)

Keď som prvýkrát otvoril túto knihu, myslel som si, že ide čisto o záležitosť pre grafických dizajnérov. Opak je však pravdou. Ja by som ju odporučil práve všetkým podnikateľom, ktorí chcú reprezentovať svoju firmu práve lepším dizajnom. Ale na druhej strane, mohla by sa vám hodiť aj vtedy, keď chcete robiť korporátne identity pre firmy. Celkom prakticky sa v nej píše o naceňovaní takýchto projektov, ale aj o spájaní nápadov s dizajnom a predmetom podnikania. Ja som na ňu niekedy dostal odporúčanie už ani neviem od koho, no som veľmi rád, že ju mám. Niekedy sa mi ešte možno bude hodiť 🙂


8. Reč ikon (Felix Sockwell)

Snažil som sa sem vybrať také moje obľúbené knihy a tiež som chcel, aby bol tento zoznam taký “z každého rožka troška”. A práve ikony sú často zanedbávaný, ale milý a vďačný prvok, ktorý patrí ako do firemnej komunikácie, tak aj do dizajnu a podobne. Viete ním veľmi veľa povedať a ja odporúčam dať si spraviť set vlastných ikoniek. Ale späť ku knihe. Ak ide o ikony, tak určite túto knihu. Dostanete inšpiráciu, niečo sa isto dozviete a dokonca vás niektoré pasáže aj pobavia. 


9. Branded Interactions – Creating the Digital Experience

Táto kniha ma osobne prekvapila asi najviac. Našiel som ju v mojom “tajnom” zdroji. V centre mesta – malá milá kaviareň s predajom kníh Art Book Coffee. Majú tu množstvo inšpiratívnych kníh za výborné ceny. Táto kniha rozpráva o digitálnom dizajne dnešnej doby a je písaná veľmi odborne. Nájdete v nej informácie o webových stránkach, e-commerce, mobilných aplikáciách… Je plná informácií, príkladov, prípadových štúdií i rozhovorov s odborníkmi. Ak ide o dizajn a digitálny svet, nájdete tam asi všetko. Odporúčam ju čítať už niekomu pokročilejšiemu v marketingu, tvorcom webov, marketingovým manažérom a podobne.


10. The Design of Words 

Chcel by som toto celé uzavrieť knihou o písme. Neviem, či náhodou kníh o písme dokonca nemám (paradoxne) najviac. Väčšinou sú to knihy, ktoré inšpirujú, ale aj pomôžu vybrať správny druh písma. Túto som vybral, lebo mi na ňu v mojej knižnici padol pohľad ako na prvú. Ak by som mal odporučiť iba jednu, naozaj by som nevedel, ktorú. Každá ma niečo do seba a každá sa venuje niečomu inému. Záleží, či hľadáte odborný výklad, inšpiráciu alebo hru s písmom – na základe toho si viete vybrať tú pravú knižku o fontoch.

Napísať komentár

Ahoj som Filip

Som rád že si prišiel na moju stránku. Píšem blog pre malých a stredných podnikateľov, aby dostali nestranný názor o svete marketingu.
Ak máš nejakú otázku, alebo sa potrebuješ poradiť kľudne mi napíš.

Odporúčam ti tieto články: