fbpx

Idem spolupracovať s marketingovým freelancerom

Veľa malých firiem nemá na to, aby si platili drahú agentúru. Ak si aj náhodou niečo dajú naceniť, keď zistia cenu povedia si, že marketing za tie prachy nepotrebujú – čo je trošku škoda, pretože tu sa hodí šikovný freelancer, ktorý vám dá v niektorých prípadoch dokonca viac ako agentúra a za oveľa lepšie peniaze. Takáto spolupráca však má aj svoje úskalia, určité problémy vznikajú aj tu, no takýto človek tiež môže mať pre váš biznis neuveriteľný prínos. Poďme sa pozrieť na to, prečo je to tak a na čo si dať pozor.

Mnohí ľudia berú freelancerov ako nejaký rozmar tejto doby a berú ich ako nejakých nezávislých pankáčov, ktorým sa nechce pracovať. Určite sa takí nájdu, ale nemožno to škatuľkovať. Medzi freelancermi nájdete aj mega šikovných ľudí, ktorí vám odvedú neuveriteľne dobrú prácu. Narozdiel od agentúry na vás nechcú iba zarobiť, pretože si na vás budú robiť svoje portfólio a budú sa snažiť. Nezoberú si veľké peniaze, ale účtovne nemáte problém, lebo každý má živnosť alebo s.r.o.-čku. Nebudú sa vyhovárať na ľudí vo firme, pretože robia sami. Freelancerujú, pretože nechcú pracovať v agentúre, sú nespokojní s ich systémom a pritom sú to aj tí najlepší, čo v agentúrach pracovali. V skratke – určite ich neodsudzujte a určite takúto spoluprácu skúste. Koniec-koncov – agentúry využívajú freelancerov tiež.

Ako si nájsť človeka pre mňa

V prvom rade treba zistiť, koho potrebujete. Asi nikto nie je úplne univerzálny a mali by ste vedieť aspoň to, akým smerom pôjdete. Keď neviete vôbec ani toto, tak je dobré nájsť si pre začiatok nejakého konzultanta/univerzálneho človeka/stratéga. Aspoň kým nezistíte, čo vlastne potrebujete a kým všetkým to viete pokryť. 

Neviem vám takto vo všeobecnosti poradiť, čo budete potrebovať. Je rozdiel, či máte eshop a či je taký alebo onaký. Každý má iné potreby. Niekto potrebuje PPC reklamy v Google sieti, niekto bude inzerovať na LinkedIn-e a niekto bude hľadať klientov na Instagrame. A niekto nemusí robiť reklamu, ale kvalitný obsah. A toto je presne niečo, v čom sa to líši. Kým niekto bude potrebovať PPC špecialistu, niekto iný SEO špecialistu a ďalší copywritera. Jedného človeka, čo vie všetko, nájdete veľmi ťažko. 

Ak neviete vyšpecifikovať, koho vlastne potrebujete, pokojne bude postačovať aj špecifikácia napríklad: “Potrebujem niekoho, kto mi bude tvoriť texty na webstránku a starať sa o Facebook a Instagram.” Ak neviete, čo vlastne chcete, máte to ťažšie, čo sa týka hľadania, ale pokojne to môžete špecifikovať ako: “Potrebujem niekoho, kto mi pomôže získať viac klientov v eshope so ženským spodným prádlom.” Tu budete musieť s takýmto človekom riešiť, čo vlastne potrebujete, aby ste naplnili svoje ciele.

Kde ho nájsť

Ak už vieme, koho približne chceme, musíme ho niekde hľadať. Ak poznáte portál jaspravim.sk, tak tam ho určite nehľadajte. Najskôr som nechcel rozoberať, že prečo. Ale radšej musím. Nájdete tu množstvo “lákavých” ponúk, kde vám niekto spraví logo za 3€, napíše blog za 5€, či dodá na vašu fanpage 1000 fejkových followerov. Najhoršie je, že to nie sú ani iba vyhodené drobné. Takýto človek vám môže pokaziť vašu fanpage, dať negatívny obsah a postarať sa o zosmiešnenie vašej značky. S týmto portálom je najväčšou výhrou to, ak nič nestratíte. Rozhodne vám nič neprinesie. 

Existuje viacero možností. Tou najideálnejšou je referencia, ktorú dostanete od niekoho, kto má s takýmto freelancerom skúsenosti a robil preňho. Ľudia na voľnej nohe dostávajú najviac zákaziek práve z referencií.

Druhou možnosťou sú sociálne siete, najčastejšie ľudia píšu na svoje nástenky a storky, že hľadajú takéhoto človeka. Účinnejšie je však to, keď napíšete na nástenku facebookovej skupiny a ihneď dostanete niekoľko kontaktov. Tu máte spomínané skupiny:

Teraz, keď sa vám začali ozývať rôzni ľudia, čo majú záujem o vašu ponuku a nevyberáte na základe referencie, je dobré pozrieť si ich portfólio a zistiť, na čom pracovali. Každý lepší freelancer má niečo na svoje odprezentovanie, najčastejšie ide o web. Prípadne si vyžiadajte nejaké práce a vyberte si na základe kvality a vašich subjektívnych sympatií.

Vaše požiadavky ako breefing

Požiadavky je správne stanoviť si ihneď na začiatku, vyhnete sa tak zbytočným nezrovnalostiam a všetko bude pre obe strany jasné. Keď máte nejaký biznis, absolútne nemusíte v breefingu myslieť na to, čo chcete mať spravené v marketingu. Je jedno, či sú vám sympatické sociálne siete, alebo chcete mať videá. Marketér vie najlepšie, čo sa vášmu biznisu hodí a čo bude fungovať. 

Do tohoto breefingu preto dajte skôr vaše ciele, čo chcete dosiahnuť, aká je vaša cieľová skupina a podobne. Napríklad, že chcete zvýšiť zisk cez internetový predaj o toľko a toľko a takúto máte investíciu a chcete, aby vám to zarobilo toto. Prípadne koľko chcete mať objednaných služieb za mesiac, alebo koľko chcete osloviť ľudí a zvýšiť povedomie o značke. Každý z nás má tie ciele iné, tak ako každému sa hodí iný marketingový mix. 

Čím lepší, podrobnejší breefing viete spraviť, tým lepší výstup dostanete.

Výhody freelancera

Ešte tu treba zvážiť, že či vlastne na marketing potrebujete freelancera, agentúru alebo zamestnanca. Poďme sa pozrieť, aké výhody má, ak sa rozhodnete pre freelancera.

  1. Žiadna viazanosť ako pri zamestnancovi – zamestnanec má veľa výhod, ale aj legislatívnych nevýhod. Za freelancera nemusíte platiť zbytočné odvody, nie je viazaný pracovnou zmluvou, výpovednou lehotou a podobne a naviac všetky tieto veci si môžete dať riadne do nákladov.

2. Časová flexibilita – pracuje vo vopred stanovený čas alebo do splnenia úlohy. Neplatíte tu za žiadnu prokrastináciu či podobne. Takisto sa môže projektu venovať ihneď, cez víkend, večer, resp. kedy sa dohodnete. Som presvedčený, že u freelancera dostanete väčšiu pozornosť.

3. Peniaze – je to jednoznačne najmenšia nákladová položka pre váš biznis, určite lacnejšia ako agentúra či zamestnanec

4. Komunikácia oproti agentúre – jeden človek pracuje, s jedným komunikujete. Vyhnete sa rôznym komunikačným šumom, ktoré často vznikajú v agentúrach. 

5. Rýchle nájdenie, rýchla výmena človeka – takéhoto človeka viete nájsť pomaly zo dňa na deň. Záleží iba od náročnosti zadania, komunikácie a prvého kontaktu. To platí, aj ak nebudete spokojní. Zabezpečíte tak veľmi rýchlu výmenu.

6. Kreativita – človek, čo nerobí v agentúre, prípadne zamestnanec vo vašom biznise má oveľa čerstvejšie a iné nápady, ako by ste čakali. Vie sa oveľa lepšie pozerať na problematiku a najmä na potreby klientov z ich uhla pohľadu. Personalizácia takýchto reklám tak môže byť lepšia.

Nevýhody freelancera, alebo na čo si dať pozor

Všetko má svoje pre a proti. Žiaľ, teraz budem písať aj z vlastnej skúsenosti. Platí to aj tu, prečítajte si možné nevýhody, na ktoré môžete pri freelancerovi naraziť:

  1. Je obmedzený na prácu, ktorú vie robiť – ak potrebujete veľké množstvo rôznorodých aktivít, je náročnejšie ísť do toho s freelancerom. Jediné riešenie je, že budú viacerí, a každý sa bude špecializovať na tú jeho vec. Agentúra a jej výhoda je, že množstvom ľudí vie zastrešiť komplet všetko (teda väčšinou). 

2. Dodržiavanie deadlinov a komunikácia – niekedy to tu vie zlyhať. Aj ja to tak mám. Takýto človek vie veľmi rýchlo cúvnuť alebo prestať komunikovať, lebo má niečo lepšie. Je to v podstate také neisté a je to zvláštne, ale sympatie musia byť obojstranné, aby to dokonale fungovalo.

3. Venovanie sa viacerým projektom – motivácia je dôležitý faktor. Každý má iba jeden deň, iba jeden čas. Predstavte si, že robíte za 30€ na hodinu. Dostanete zaujímavú ponuku, ktorá by vás bavila a platili by vám 40€ na hodinu. Seriózny človek vám to odkomunikuje, bude chcieť možno zdvihnúť odmenu, alebo ho jednoducho veľmi ľahko stratíte.

4. Po dohode z toho nič nebude – dohodnete sa, dostanete cenovú ponuku, začnete váhať, porovnávať a rozhodnete sa, že pristúpite k dohode. No tá už nemusí byť aktuálna. Častokrát totiž človek na voľnej nohe jedná rýchlo a keď si nájde voľný čas, tak si nájde niečo iné.

5. Vy mienite, freelancer mení – máte predstavu, krásnu a jasnú. Agentúra by vám vyhovela, veď zarobí. Ale je tá vaša predstava dobrá a efektívna? Freelancer má viac odvahy povedať vám narovinu, ako to je a usmerniť vás. V podstate je toto dobrá vec, ale vy to môžete vnímať inak 🙂

6. Dlhodobá spolupráca – chcete dlhodobú spoluprácu? Prípadne hľadáte niekoho na veľmi krátko? Tu jednoducho neviete, ako to dopadne. Či z toho bude niečo na dlhú trať alebo niečo veľmi krátke.  

Ako je to s tými cenami?

Viackrát som spomínal, že freelancer vás bude stáť oveľa menej a určite si za tým stojím. Hodnota práce, resp. výsledok je častokrát porovnateľný, no v cene je veľký rozdiel. Ak ste ochotní trošku riskovať a ak máte trošku viac času, môžete na marketingu ušetriť veľa financií. Pokojne si môžete porovnať cenníky. Z toho, čo ja viem to vychádza zhruba tak, že freelancer vás bude stáť polovicu z ceny agentúry. +/-10%. Samozrejme záleží od kvality dodania služby. Pri človeku na voľnej nohe môžete trošku riskovať, no na druhej strane vás agentúra môže namotať na služby, ktoré nechcete a zarobí na vás. 

Keď potrebujete viacero ľudí na rôzne veci, dá sa aj to, ušetríte ešte viac. Treba ale počítať s tým, že vás to bude stáť nejaký čas – najmä čo sa komunikácie týka.

Napísať komentár

Ahoj som Filip

Som rád že si prišiel na moju stránku. Píšem blog pre malých a stredných podnikateľov, aby dostali nestranný názor o svete marketingu.
Ak máš nejakú otázku, alebo sa potrebuješ poradiť kľudne mi napíš.

Odporúčam ti tieto články: