fbpx

Heart-talk #2 s Tinou Minorovou o ilustráciách

Keď sa ma niekto dnes opýta, kto ma napadne pri spojení „krásne ilustrácie“, tak sa mi ako prvá vybaví práve ilustrátorka Tina Minorová. Skúsim vám v skratke prezradiť, čo som sa o nej dozvedel po mojom stalkingu. Pravdou je, že ju sledujem už nejaké tie roky a vždy mi jej tvorba dokáže pohladiť oči aj srdce. Tina vyštudovala marketingovú komunikáciu a začala pracovať, ako copywriterka. Pracovala v agentúrach, kde zbierala skúsenosti, ale ona sa rozhodla dať prednosť svojej vášni. V kariére sa rozhodla robiť to, čo ju baví: venovať sa naplno ilustráciám. Svoj talent pretavila do pekných prác, ktoré robila pre klientov ako napríklad: Red Bull, Forbes, Zlatý Bažant, McDonald’s, Dôveru, DM drogériu a mnoho ďalších.

Som veľmi rád, že mi poskytla tento rozhovor, nakoľko je dokonalým prepojením umeleckého sveta a sveta reklamy. Prečítajte si rozhovor, kde sa dozviete viac o jej postoji k ilustráciám a ich prepojení s marketingom.

Ahoj Tina, veľmi ma teší. To že si zmenila svoje kariérne smerovanie je veľmi inšpiratívne pre mnohých ľudí. Dal ti copywriting nejakú výhodu pri práci ilustrátorky? Kde si tieto výhody vedela uplatniť?

Vnímam to tak, že všetko čo som kedy zažila, bolo prínosné pre moje ďalšie napredovanie. A že každá skúsenosť ma posúvala ďalej. Tie z reklamných agentúr mi doteraz pomáhajú pri jednaní s klientmi, pri plánovaní práce, pri vymýšľaní a realizácii nápadov. 

Spojila si niekedy svoje skúsenosti s copywritingom a ilustrátorstvom? Ako to dopadlo?

Spájam ich neustále. V oboch prípadoch ide o tvorivú činnosť, a keďže obe vychádzajú zo mňa, nedajú sa oddeliť. Keď kreslím, vymýšľam vizuálne príbehy. Keď píšem, snažím sa opisovať obrazy, ktoré mi vznikajú v hlave. 

V poslednej dobe vidím tvoje ilustrácie na známych vizuáloch. Ako si vyhľadávaš klientov?

Od určitého momentu – za čo som veľmi vďačná – si klientov nemusím hľadať. Oni si nájdu mňa.

Bolo na začiatku náročné nájsť si prvých klientov? Čo ti pri akvizícii fungovalo najviac?

Začínala som ako copywriterkaideamakerka na voľnej nohe. Vtedy mi vôbec nenapadlo, že sa raz budem živiť kreslením. Celé to prišlo akosi spontánne. Keďže ako freelancerka som už nebola zaťažená povinnosťami fulltime práce, mala som viac času na voľnú tvorbu. Opäť som začala kresliť. Prvé ilustrácie som pridávala na fejsbuky a instagramy pre kamarátov. Málokto vedel, že okrem písania aj rada kreslím. Obrázky sa ľuďom páčili, prišli prvé objednávky, väčšinou od známych. Po nich ďalšie a ďalšie… a zvyšok už poznáte. J

Spolupracuješ aj s nejakými agentúrami? Pre ktoré robíš na zákazku?

Áno, zvyknú ma oslovovať aj reklamné agentúry. Buď moju prácu odporučia na konkrétnu kampaň alebo si ma vyberie rovno klient.

Pomáhajú ti sociálne siete pri hľadaní zákaziek?

Ešte nikdy neexistovala ideálnejšia doba pre freelancerov ako tá, v ktorej práve žijeme. Vďaka sociálnym sieťam vie umelec svoju tvorbu dostať do celého sveta. Už niekoľkokrát sa stalo, že ma oslovili zo zahraničia po tom, ako si moju prácu náhodou všimli na IG. 

Ako vyzerá zadanie alebo aké zadanie k ilustrácii je pre teba ideálne?

V ideálnom svete by som sa s klientom rada osobne stretla, porozprávala, zachytila jeho predstavu a previedla ju do svojej vízie idey. Tvorba na zákazku je pre mňa spoločným dielom. Keďže má odrážať predovšetkým klientovu predstavu, je mojou úlohou ju jemne korigovať a následne stvárniť.

V reálnom svete riešim objednávky väčšinou mailom alebo telefonicky, keďže na osobné stretnutia nebýva čas. Najradšej mám, keď mi pri tvorbe nechajú voľnú ruku a poskytnú dostatok času na realizáciu. Šibeničné termíny sú mojou nočnou morou.

To že si paňou svojho času som sa dočítal vo Forbse a je to určite perfektný pocit. 🙂 Koľko ti trvá nakresliť priemerne objednávku, ak by som si ju dnes objednal?

Čoraz ťažšie sa mi určuje, koľko bude maľovanie trvať, pretože začínam rešpektovať svoje vnútorné procesy a prestávam sa hnať za deadlineami. Po technickej stránke viem približne určiť, koľko potrvá kreslenie, čo však neviem predpovedať je moje nastavenie. Niekedy sa stane, že za celý deň nenakreslím ani pol čiarky. Vtedy viem, že mám obdobie oddychu a naberania inšpirácie. Kedysi som sa silila a premáhala k výkonu. V konečnom dôsledku som však maľovaním strávila oveľa viac času a s obrazom som aj tak nebola spokojná. Teraz už viem, že tieto pocity nie sú náhodné. Učím sa rešpektovať proces tvorby a tempo vzniku každého obrazu. Ani kvalitné víno nedozreje za jeden deň.

Ako vnímaš trend ilustrácií dnešnej doby? Viackrát som videl, že ilustrácie nahradili vektorové grafiky.

Priznám sa, že trendy príliš nesledujem. Ilustrácia sa mi buď páči alebo nepáči. A to závisí skôr od umelca a jeho štýlu, než od toho či ilustráciu kreslil ručne alebo vo vektoroch.

Aké vidíš hlavné výhody pri ilustrácii oproti fotografii a vektorovej grafike?

Každá z techník má svoje výhody. Záleží kedy a kde má byť použitá, akú správu má komunikovať a aký pocit vyvolať. Klasická ručná ilustrácia mi príde najosobnejšia, pretože je v nej najužší kontakt medzi autorom a výsledným dielom. Ale to neznamená, že je lepšia ako vektorová grafika a fotografia.

Predpokladám, že svoje ilustrácie aj digitalizuješ. Akou formou to robíš? Aký výstup od teba dostane klient?

Kedysi som ilustrácie kreslila iba ručne. Pri tejto technike som ich musela skenovať a digitálne upravovať. Čo bol celkom zdĺhavý proces. Momentálne už kreslím aj digitálne a to je v mnohých ohľadoch praktickejšie. Najmä keď výsledkom má byť reprodukcia originálu, ktorá sa použije v knihe alebo v kampani.

Vidíš potenciál v tom, aby malá firma využila ilustrácie vo svojom marketingu? Stretla si sa s nejakým druhom biznisu kde sa vo veľkej miere využíva ilustrácia?

To že ilustrácie sa hodia len do kníh, ideálne detských, je už dávno prekonané. Ilustráciu môže využiť akákoľvek firma, ak sa vymyslí dobrý koncept. Ručná kresba môže vyznieť rovnako super pri značke prírodnej kozmetiky, ako aj v kampani veľkej automobilovej firmy.

Máš v hlave nejaké obľúbené inšpirácie, ktoré by si chcela pretaviť do ilustrácií svojim klientom? A naopak, je niečo čo si nevieš predstaviť ilustrovať?

Nápadov mám milión. A keďže by som  snimi rada prekvapovala, nebudem ich prezrádzať. Čo sa týka druhej časti otázky, asi by som nevedela nakresliť „bezútešnosť“ v akejkoľvek forme a podobe.

Ako odhaduješ, že sa bude vyvíjať v budúcnosti tvoja práca? Čakáš ešte viac práce ako v súčasnosti?

To netuším. Dúfam však, že sa budem vedieť vždy uživiť tým, čo ma baví. Možno to o desať rokov bude šitie, renovácia starého nábytku, hrnčiarstvo… ktovie… 🙂

Robila si niekedy nejakú zákazku „pro bono“ napríklad pre neziskovku? Aký máš názor na takúto “prácu zadarmo” ?

Pokiaľ ma projekt osloví a nadchne, alebo ak je za ním naozaj dobrá vec, nemám problém spolupracovať na ňom aj “pro bono”. Čo však nemám rada je, keď firmy stláčajú cenu s cieľom ušetriť. My ilustrátori a umelci vo všeobecnosti svoju prácu nikdy nerobíme na 20-30%. Vždy tvoríme naplno. Neviem si predstaviť, že by som klientovi odovzdala len polovicu ilustrácie, pretože mal na mňa polovičný budget. Otázka ceny je na Slovensku ešte vždy citlivá záležitosť. Mali by sme poznať hodnotu svojej práce. Neznižovať ju podľa nárokov klientov. Viem, že sa vždy objaví niekto, kto sa bude snažiť vyjednávať, no ak začnem podliezať svoju cenu, jednak tým dehonestujem seba, a v druhom rade aj prácu mojich kolegov.

Kde ťa môžeme kontaktovať ak si chceme objednať ilustráciu na zákazku?

Ak by ste si chceli kúpiť niektorú z hotových grafík, kliknite na www.tinaminor.com.

Ak sa ma chcete čokoľvek opýtať, nájdete ma na IG ako @tina_minor alebo na FB ako @Tina Minor Illustration. 🙂


Ďakujem veľmi pekne za rozhovor, pre mňa je určite veľmi inšpiratívny. Úprimne, Tine v dobrom závidím takúto kreatívnu alebo skôr až umeleckú prácu, ktorá ju baví. Takisto by mala byť veľkou inšpiráciou pre klientov – nájdete tu množstvo tipov na dobrú spoluprácu.

Na záver by som sa ešte rád pozastavil pri téme ceny za umenie, ilustráciu a jej stláčania nadol. Rovnako ako Tina si aj ja myslím, že je to cez čiaru a v konečnom dôsledku to môže viesť k zlému začiatku spolupráce. Najmä pri takomto druhu biznisu je dobré si uvedomiť dve veci a to, po prvé, že za kvalitu sa platí a za druhé, neplatíte iba „hodinovú mzdu“ kreatívneho človeka. Platíte si za jeho skúsenosti, kreativitu, nápady a tak ďalej. Na jednu stranu chápem, že firmy chcú ušetriť, ale ušetriť môžete na niečom inom.

Verím, že aj mne sa podarí v mojom profesionálnom živote spolupracovať s Tinou na nejakom milom projekte, ako klient. 🙂

A na úplný koniec určite odporúčam navštíviť aj jej web www.tinaminor.com, kde nájdete aj e-shop s jej krásnymi grafikami.

Napísať komentár

Ahoj som Filip

Som rád že si prišiel na moju stránku. Píšem blog pre malých a stredných podnikateľov, aby dostali nestranný názor o svete marketingu.
Ak máš nejakú otázku, alebo sa potrebuješ poradiť kľudne mi napíš.

Odporúčam ti tieto články: