fbpx
doba kontroverzie v reklamách?

Doba kontroverzie v reklame?

Vulgárne slová, sex či sexistický podtón – to je presne to, čo dnes v reklame nechýba. Neviem, či iba ja mám taký pocit, ale zdá sa mi, že sa z toho stal akýsi trend. Na úvod by som sa však rád priznal, že namiesto toho, ktorý dnes čítate, som pôvodne chcel založiť oveľa kontroverznejší blog. Písať ale pod pseudonymom? Povedal som si, že sa nemám za čo hanbiť a rád vyjadrím svoj názor aj pod svojím menom.

Ale späť ku kontroverzným reklamám. Konkurencia v poslednej dobe narástla, všade je množstvo reklám, množstvo nových formátov a už sa takmer nie je v čom odlíšiť. Preto sa mi zdá, že aj tlak agentúr na klienta je, aby spolu pripravili kontroverznú kampaň. Kedysi sa mi táto myšlienka páčila. Však som predsa rebel. No všetko má svoje hranice – najmä to, čo má reprezentovať vašu značku. Čo všetko zaplatíme iba za to, aby sme zaujali? Poďme sa pozrieť, aké kampane som zachytil v poslednej dobe.

Používanie vulgarizmov a skratiek nadávok

Práve toto som si všimol v poslednej dobe. Od čias, keď Kontrafakt uviedol skladbu JBMNT, nadobudli skratky namiesto hviezdičiek v nadávkach úplne nový rozmer. Táto populárna záležitosť však okrem toho, že sa môže pri vytváraní reklamy zdať catchy, nie je úplne šťastná. Pri sťažnosti ich totiž posudzuje Arbitrážna komisia z dôvodu porušenia Etického kódexu v reklame. Napríklad v článku 11 sa posudzuje slušnosť reklamy, a tiež či zobrazenie vizuálov nie je v rozpore so všeobecnými normami mravnosti a slušnosti, sexizmu a degradácie žien. V tomto konkrétnom prípade býva použitie vulgarizmov hodnotené ako prispievanie k vulgarizácii spoločnosti.

Pozrite sa napríklad na túto reklamu:

Klenoty Aurum spravili veľmi odvážnu reklamu s vulgarizmom. Či sa vám to páči alebo nie, reklama nakoniec bola penalizovaná Arbitrážnou komisiou. Myslím, že práve takáto značka by si nemala dovoliť spraviť takýto text, ešte aj so sexuálnym podtónom. Mne osobne sa táto forma reklamy nepáči.

Iceman chcel zaujať veľkým vulgárnym textom. Verím, že zaujal. Či však niekoho našli, ťažko povedať. Ja by som však nechcel ísť robiť do firmy, kde by som bol pre nich piča.

SONY DSC

A takto vyzerajú spomínané skratky. Tu to trošku aj chápem, keďže ide o malú firmu, ktorá chce zaujať. Cieľová skupina tiež zodpovedá danému textu. Ale názor si spravte vy sami.

Používanie sexuálneho podtónu na zaujatie

Táto forma sa tu traduje asi už dlhšie. Pamätáte si staré obrázky z Ameriky, kde sa prsnaté ženy točia okolo nejakého produktu? Potom sa táto vlna vizuálne pekných obrázkov šírila kade-tade. Cieľová skupina je jasná a jasný je aj cieľ – zaujať mužov, aby sa „pokochali“ krivkami ženského tela. Na prvý pohľad možno pekné, ale treba pamätať na to, či sa to stotožňuje s vašou značkou. Či sa za takúto reklamu nebudete o 5 rokov hanbiť. Dnes sa táto forma vizuálov využíva v pomerne hojnom počte, a to ani nemusí ísť o reklamu spodného prádla. Je to síce lepšia forma, ako použiť nadávky, ale stále platí jedno – viem toto stotožniť so svojou spoločnosťou? Alebo to tam chcem len preto, lebo sa mi to páči?

Napríklad taká Anténa Rock spravila minulý rok takúto súťaž:

Dievčatá si tu mohli poslať svoje dekolty a mohli sme hlasovať, ktorá ich má lepšie. Anténa je rebelské rádio a pekne im to tam zapasovalo. Určite zvýšili svoj dosah a dali najavo, že oni sú v ich segmente rebelom. Nehodnotím to preto negatívne, aj keď ja by som tam nechcel nájsť nejaké známe prsia 🙂

Na prsia vsadila aj značka predávajúca autodiely:

Tak napríklad táto reklama už nie je tak v poriadku. Nie je v súlade s etickým kódexom a bola taktiež penalizovaná. Ako si môžete všimnúť, ide o klamlivú reklamu. Inými slovami, tú extra výbavu, čo vidíte na obrázku, ste si do svojej Fabie kúpiť nemohli.

Nedá mi nespomenúť ešte takýto príspevok od polície:

Možno to u chlípnikov zvýši dôveryhodnosť polície, ale naozaj potrebujeme z takéhoto inštitútu takéto príspevky? Myslím si, že nie.

Sexistické reklamy

Sexizmus je niečo, čo ma v reklame trápi asi najviac. Ak dokážem značku stotožniť s niečím pre ženy tak dehonestujúcim ako sexizmus, niečo nie je v poriadku. Ak rozmýšľate nad niečím, čím by ste ženské pohlavie nedehonestovali, na túto myšlienku zabudnite. Otočte stranu a zamyslite sa nad myšlienkou kampane ešte raz. Možno aj keby to vašu cieľovú skupinu pobavilo, alebo by ste si tým dokonca zvýšili predaj, tak je to podľa mňa maximálne neprofesionálne.

Pozrite si príklady:

Nakoniec jedna chuťovečka z Krbexu:

Dosť zlé, čo? 😀 Toto asi ani ďalej nebudem komentovať. Chvalabohu vizuál „nevyšperkovali“ a pani nechali oblečenú.

Ak si nie istí, či je reklama etická podľa kódexu, môžete využiť inštitút atestu a nechať si reklamu posúdiť priamo tam. Poplatok za posudzovanie je 160 € za jednu reklamu.

Ako sa teda správne odlíšiť od konkurencie a zachovať si pri tom tvár dobrej značky?

Myslíte si, že sa to dnes nedá? Ale dá. Väčšinou sa firmy k vyššie spomenutým reklamám uchyľujú vtedy, ak nemajú dobrý nápad. Prípadne žiadny nápad. Povedia si: „Čo dnes predáva? Sex.“ Našťastie sú tu ešte ľudia, čo to vedia robiť kvalitne, profesionálne, no stále originálne a inak. Treba tu však zapojiť vysokú dávku kreativity a dobrého nápadu a dobrá kampaň môže byť na svete.

Začnem takou viac fancy reklamou od Hornbachu a ich aktuálnou kampaňou. Takto vyzerá vizuál:

Žiaden sex, trápne nadávanie ani nič podobné. Pritom stále pekný, jednoduchý vizuál, ktorý pobaví. A že sa to nedá.

Ak hľadáte inšpiráciu, určite si pozrite kampane Ikea na Slovensku. Dám hneď dva príklady z ich Facebooku:

Zámerne som sem dal aj tohoto sluhu. Pekná náhrada sexistickej reklamnej kampane no nie? 🙂

Druhou cestou, ako zaujať, je dať veciam štýl. Veľkou inšpiráciou môže byť Martin Bajaník s agentúrou Pekne & Dobre. Myslím, že tento čistý dizajn bojuje proti neetickým reklamám najviac.

Pozrite a porovnajte sami:

Ak máte iný názor a chcete vo vizuáloch vidieť holé cecky, nápisy, aby sme už neboli kokoti a kúpili tie diamanty, alebo nebodaj, že pani pri krbe chce niečo viac ako sex, napíšte mi, prosím, váš názor. Budem veľmi rád, ak sa podelíte o to, ako to vnímate vy.

Napísať komentár

Ahoj som Filip

Som rád že si prišiel na moju stránku. Píšem blog pre malých a stredných podnikateľov, aby dostali nestranný názor o svete marketingu.
Ak máš nejakú otázku, alebo sa potrebuješ poradiť kľudne mi napíš.

Odporúčam ti tieto články: