fbpx

Bieda a lesk influencerov

Influencer je dnes veľmi moderné slovo. Či už sa ním niekto chce stať, pozorne ho sleduje, alebo si chce objednať jeho služby. Je to osoba, ktorá propaguje rozličné produkty a služby s cieľom, aby ich fanúšik získal v danú značku dôveru. Rozhodovací nákupný proces je potom uprednostnený v prospech značky dobrého influencera. Aspoň v ideálnom stave. Oplatí sa vám využívať influencera alebo sú to iba vyhodené peniaze?

V poslednej dobe počúvam na ľudí živiacich sa takýmto propagovaním skôr zlé reči – nechce sa mu nič robiť, tak robí influencera, a podobne. Kvalitný influencer by však mal byť odborník na určitú oblasť, byť mediálne známy alebo prinášať veľkú pridanú hodnotu pre fanúšika. Znamená to, že keď sa Katka rozhodne byť influencerkou, pretože nakupuje v Zare a myslí si, že sa rozumie do módy a fotí si kozy na svoj Instagram, tak nie je influencerkou. Kto ním teda je? Tento svet nie je o lenivých ľuďoch, čo nevedia nič iné robiť. Je to svet, kde chce nazrieť príliš mnoho ľudí, ktorí na to nemajú.

Kto je influencer a ako ich delíme?

V opačnom extréme nemusíte byť ani Sajfa a mať dosah na státisíce ľudí, aby ste influencerom vôbec boli. Aj keď nie pod týmto omieľaným názvom, ale takíto ľudia tu vždy boli. Kedysi to boli iba celebrity, vďaka ktorých tváram značky využívali ich vplyv na komunikáciu so zákazníkom. Televízne médium, známy hlas v rádiu a podobne boli taktikou vytvárania vzťahu so značkou. Dobu zmenil až internet a jeho masívne využívanie. Otvoril bránu „bežným ľuďom“, ktorí keď napíšu recenziu, vyzerá to nestranne a hodnovernejšie. Za influencera považujem osobu, ktorá vie tvoriť zaujímavý obsah cez akýkoľvek kanál (Instagram, YouTube, web, Facebook, Pinterest, LinkedIn, čokoľvek), a ktorého publikum má istý záujem. Musí ho jednoducho počúvať a musí ním vedieť „manipulovať“. Ak toto dokáže, môžeme hovoriť, že je influencer – či je to celebrita, bloger, youtuber, vášnivý recenzent alebo fashionista.

Influencerov môžeme deliť podľa ich dosahu. Pozor, nemyslite vždy na čísla, aj keď si vďaka nim urobíte základný obraz a máte sa o čo oprieť. Iné je robiť blogy s jedlom, kde sú veľké možnosti a iné je hodnotiť harmoniky v obchodoch, kde je veľmi úzka cieľová skupina. Preto do nasledovného delenia nedám žiadne čísla.

1. Mikroinfluencer

Ako už názov hovorí, ide o tých najmenších s najmenším dosahom na publikum. Väčšinou sa za malého influencera niekto považuje, ak má nejaký dosah a ak hovoríme napríklad o Instagrame, ktorý má nad 5000 sledovateľov. Toto číslo je ale mätúce. Čo zaujíma marketérov je, aký ma daný človek dosah, mieru interakcií a podobne. Tieto „malé ryby“ majú v tomto svete svoje miesto. Ide najmä o firmy, ktoré sú veľmi malé a vyhľadávajú niečo lacné a potom sú tu väčšie firmy, ktoré si na tejto skupine testujú nejaké nové veci. Čiže napríklad aj keď si niekto zaplatí Rytmusa, aby mu spravil príspevok na sociálnej sieti, väčšinou sa cieľová skupina a očakávaný výsledok testujú práve tu.

Ak si chcete prečítať viac o využiteľnosti mikroinfluencerov a prečo majú svoj význam, pozrite sa na tento článok: https://www.socialmediatoday.com/news/4-reasons-why-micro-influencers-are-key-infographic/525023/

2. Influencer

Existuje mnoho druhov ľudí zameraných na rôzne cieľové skupiny, na rôzne ciele, produkty a podobne. Podľa toho by sa mal vyberať aj človek vhodný pre váš biznis. Ja som túto skupinu rozdelil do štyroch rôznych kategórií:

  • Odborník / Trendsetter – sú to ľudia, ktorým ich followeri dôverujú. Napríklad ak predávate elektroniku, je to človek, čo robí recenzie, unboxing a skutočne sa tomu rozumie. Vie poradiť od hardvéru, cez funkcionality až po to, či sa vám oplatí kúpiť niečo podobné. Má dostatočné vedomosti na to, aby ovplyvnil nákupné správanie, prípadne rozhodovanie sa pri službe. Často je to najlepšia voľba, ale nedá sa využiť pri každom produkte.
  • Celebrita – veľmi populárna forma. Už dlhodobo sa známe tváre využívajú aj v mediálnej reklame. Veľkou výhodou je, že takíto ľudia vedia osloviť masu. Kto by sa nechcel holiť so žiletkou, ako známy futbalista? A podobne. Nevýhodou je, že majú širokospektrálny záber a cieľová skupina tu nie je tak jednoznačná.
  • Ambasádor – je to bežný spotrebiteľ produktu, ktorý bude zo svojho záujmu odporúčať váš produkt. Aby ste z neho spravili influencera pre vašu značku, dajte mu nový produkt zdarma. Ak má široké publikum, máte vyhraté.
  • Virtuálny influencer – toto je jeden z nových druhov influencingu. Profily, ktoré vytvárajú mienku, nie sú v podstate osobou. Sú skrytí za niečo kreslené, utajené a podobne. Na Slovensku je to napríklad taká čistá duša. Vznikajú buď za zámienkou väčšej popularity pomocou utajenia, alebo v opačnom prípade si ich vytvorí firma pre vhodnejšiu a inú komunikáciu napríklad cez maskota či virtuálnu modelku.

Myslite vždy na ciele

Zaplatiť niekomu, aby vám robil promo na sociálnych sieťach, aby sa tváril, že používa vaše produkty alebo niečo podobné, by ste nemali iba tak bezhlavo. Ak chcete ísť do niečoho takéhoto iba preto, že je to trendy, alebo že to robí konkurencia, je nesprávne. Vždy musíte mať jasný cieľ. Ak ho mať nebudete, nikdy nezistíte, či sa vám tento krok oplatil, prípadne či máte ísť touto cestou aj naďalej.

Často sa stretávam s názorom, že jediný cieľ je predaj produktu, obrat a podobne. Ja si dovolím s týmto tvrdením nesúhlasiť, aj keď je to jeden z veľmi silných dôvodov. Medzi časté hlavné ciele patrí aj zviditeľnenie značky, zvýšenie sympatií značky, návštevnosť stránky, HR marketingové zámery, vytvorenie komunity a podobne. Možno si poviete načo, keď zarábam. Toto však môže byť krátkodobý cieľ.

Ak dokážete niečo predať cez internet a pri predaji si to zakliknete, že áno, je to hotovo, zabudli ste na podstatné detaily. Zákazník vám napríklad tovar môže vrátiť bez udania dôvodu do 14 dní. Ďalej sa môže stať, že už u vás nenakúpi, alebo si na vás už nespomenie. Keď však vaše ciele a stratégia budú dlhodobejšie, toto sa vám nestane. Stanovte si preto jasný cieľ, ktorý nebude dosahovať iba krátkodobý výsledok.

Cieľová skupina influencera

Každý človek má dosah na inú skupinu ľudí. Niekto vie osloviť mladých, niekto ženy zaujímajúce sa o módu a iný starších mužov v strednom veku, ktorí si chcú kúpiť športové auto. Na toto by sme nemali zabúdať pri výbere influencera.

Táto cieľová skupina sa odvíja jednak od čísel a štatistík, ktoré by mal mať, ale už na prvý pohľad by ste mali vedieť odhadnúť jeho vhodnosť podľa jeho príspevkov. Zamerajte sa práve na to, čo ho zaujíma, čo robí a podobne. O to autentickejšie bude vedieť spraviť promo pre váš produkt, ktoré bude v konečnom dôsledku veľmi prirodzené a uveriteľné.

Ak máte vhodného kandidáta, ktorý by vedel rozprávať storytelling v súlade so značkou, snažte sa zistiť práve cieľovú skupinu, ktorá ho sleduje. Metriky, ktoré zistíte zo štatistík, sú napríklad veková skupina, geografické údaje, údaje o pohlaví, čo ich vlastne zaujíma, ale aj kedy sledujú tohoto človeka, ako často, ako sú angažovaní a ako reagujú na príspevky. Hľadajte práve čísla medzi riadkami. Má 10 000 sledovateľov, ale jeho video si pozrelo 530 ľudí? To asi nebude v poriadku. Vy potrebujete ľudí, ktorí vedia vytvoriť záujem a majú vzťah s publikom.

Koľko stojí influencer?

Ceny začínajú od zadarmo, cez barter za váš produkt až po veľké peniaze. Opäť záleží. Ak to pre vás niekto chce robiť zadarmo, resp. za barter, je to pre vás určite výhodná a lákavá ponuka. Dajte si ale pozor, aby vám nepokazil značku svojou neprofesionalitou. Za barter väčšinou pracujú mikroinfluenceri, ale o to citlivejšie s nimi musíte jednať. Na začiatku sa to dá. Ak sa však spolupráca ukáže ako výhodná, určite ho odmeňte. Je to správna motivácia, ako to robiť ešte lepšie. 🙂 Názorov na tému koľko to stojí, kde sa v komentároch článku stretnú všetci hejteri influencerov, že to nie je práca, lebo im závidia, je teraz mnoho. Od zahraničných hviezd až po tie naše slovenské. Je vhodné podotknúť, že je to práca a nie je to tak jednoduché, ako sa vám na prvý pohľad môže zdať. Človek si jednak potreboval vybudovať svoje meno, potrebuje kreatívu na to, aby bol dobrý a najmä pochopil, že ľuďom musí priniesť pridanú hodnotu.

Finančná odmena je veľmi individuálna. Aby ste sa však vedeli odraziť od nejakej sumy, Content Agency vypracovala cenník podľa počtu sledujúcich ľudí. Cena je za jeden príspevok (väčšinou býva rozličná cena za Instastory, príspevok, recenziu na YouTube, umiestnenie produktu do videa a pod.).

  • 0 – 10 000 followerov: barter – 250 €
  • 10 000 – 50 000 followerov: 150 – 400 € (kategória celebrita do 600 €)
  • 50 000 – 100 000 followerov: 300 – 700 € (kategória celebrita do 1 200 €)
  • 100 000 a viac followerov: 500 – 3 500 €

Tento cenník je však akýmsi priemerom a skutočne záleží aj na dosahu, známosti tváre či celkovej popularite. Ak však viete, že nechcete investovať do príspevku viac ako 100 € a ste stredná firma, tak to nemá z finančných dôvodov zmysel.

Pozor na fejkových influencerov

Tak ako všade, aj tu môžete naraziť na niekoho, kto vás bude chcieť podraziť. Na sociálnych sieťach môžete naraziť na ľudí, ktorých sledujú falošné profily, prípadne si platia za dosah, pozretie videa a podobne. Odhaliť ich nie je také náročné. Musíte však vedieť, ako na to. Okrem štatistík dosahu, ktoré vám prezradia, aký reálny dosah môže takýto človek mať, si môžete pozrieť aj jeho sledovateľov a fanúšikov. Ak tam uvidíte podivné mená, ktorých súčasťou sú často aj čísla, dajte si pozor. V prípade neistoty si môžete vypýtať aj referenciu nejakého ich klienta.

Ak zvažujete na Instagrame spoluprácu s niekým nad 1 000 followerov, určite odporúčam využiť tento online nástroj, ktorý vám toho prezradí mnoho: https://hypeauditor.com/

Zadanie pre influencera

Posledný, ale tiež kritický bod pri tomto novom druhu biznisu. Aké má dostať tento človek zadanie a čo vlastne očakávate? Ak mu dopodrobna naplánujete jeho príspevok aj s textom, je možné, že sa vytratí autenticita a jeho sledovatelia vás „odhalia“.

Ja osobne by som influencerom dal voľnú ruku. Vysvetlil im problematiku, produkt, možno cieľ a nechajte ich skúsenosti a nápady, nech pracujú za vás. Ak sa príliš bojíte, vypracujte nejaké pravidlá, čomu by sa mali vyvarovať. Uvidíte, že výsledok bude možno oveľa lepší, ako keby ste to pripravovali sami a koniec-koncov tým strácali čas.

Napísať komentár

Ahoj som Filip

Som rád že si prišiel na moju stránku. Píšem blog pre malých a stredných podnikateľov, aby dostali nestranný názor o svete marketingu.
Ak máš nejakú otázku, alebo sa potrebuješ poradiť kľudne mi napíš.

Odporúčam ti tieto články: