fbpx

Ako vytvorím vhodný príspevok na Facebook?

Štvrtina populácie denne používa sociálnu sieť Facebook. Aj keď ste zástancom názoru, že Facebook pomaly upadá a nahrádzajú ho iné sociálne siete, stále je bezpochyby tou najsilnejšou. Veľa správcov facebookových stránok (pages) však stále robí pri tvorbe príspevkov základné chyby. Preto sme sa vám s Henrietou rozhodli ukázať, ako to nerobiť a ako to robiť.

Prvá otázka je, či na tejto sociálnej sieti mať alebo nemať firemný profil. O tejto téme som písal v minulom článku. Ak si túto otázku kladiete aj vy, najjednoduchšou cestou k odpovedi je položiť si otázku, či dokážete vytvoriť zaujímavý obsah s pridanou hodnotou.

Kde sa robia najčastejšie chyby?

Link bez popisu

Je možné, že nám dvom to bije do očí viac ako vám, no určite sa s tým aj vy stretávate denne. Robí to tak nejedna stránka, ktorá len prezdieľava články z iných portálov či spravodajských webov (čo je už chyba sama o sebe, keďže tu chýba originalita a pridaná hodnota). Keď už však z nejakého dôvodu chcete zdieľať nejaký článok alebo nejaké video, aspoň k nemu vymyslite nejaký originálny popis. Nemusí ísť o žiadne siahodlhé romány, úplne postačia jedna či dve krátke, no výstižné vety – ideálne aj s použitím emotikonov, aby ste ľudí pri scrollovaní ihneď zaujali. Zabudnite preto na to, že v popise k príspevku necháte len samotný, „surový“ link, vyzerá to naozaj amatérsky a hrozne.

Neoriginálne popisy

A pri popisoch ešte ostaňme. Skvelý príklad (v negatívnom zmysle slova) môžem opäť vidieť pri vyššie spomínaných stránkach, ktoré len zdieľajú cudzie články. Keď už sa naučia, že skopírovaný link sa dá prepísať, zvyknú ho nahradiť nejakým „originálnym“ popisom – napríklad tým, že skopírujú nejakú časť zdieľaného článku, alebo skopírujú popis, ktorý použila pôvodná stránka. V takom prípade potom môžete vidieť rovnaký text 2x pod sebou, čo vyzerá naozaj zvláštne. Netrápte nás tým.

Zapnutý CAPS LOCK

A týmto už, prosíme, vôbec nie. Ťažko povedať, ktorý z týchto bodov je najväčším „prehreškom“, no mnohí by sme sa asi zhodli na tom, že je to práve používanie CAPS LOCKU. Samozrejme, pokiaľ chcete zdôrazniť len nejaké jedno slovo, je to v poriadku. Avšak príspevok, ktorý je celý napísaný veľkými písmenami, vyzerá naozaj hrozne a maximálne neseriózne. NA TAKÉTO PÍSANIE JEDNODUCHO ZABUDNITE. Naozaj. Okrem už spomínaného amatérskeho dojmu to na ľudí môže pôsobiť tak, ako by ste na nich kričali – podobne, ako používanie výkričníkov.

Emotikony môžu byť aj na škodu

Používanie emotikonov – jedné veľké áno. Avšak pozor, je obrovský rozdiel medzi ich používaním a medzi ich prehnaným používaním. Ako sa hovorí, všetkého veľa škodí a v tomto prípade to platí dvojnásobne. Emotikony používať treba, no je potrebné vyberať tie správne a vyberať ich s citom. Ak ich použijete málo, ľudia sa pri scrollovaní pri vašom príspevku ani nemusia pristaviť. Ak ich však použijete priveľa, prípadne ak použijete nesprávne, opäť si budujete imidž amatéra či neserióznej stránky, čo určite nechcete. Aj v tomto prípade preto platí, že najvhodnejšie je zvoliť si zlatú strednú cestu.

Nezmyselné názvy alebo vety preložené cez prekladač

Ešteže ten Google Prekladač vymysleli, však? Zlou správou pre mnohých je však to, že ani on zďaleka nie je neomylný a jeho preklady sú niekedy poriadne kostrbaté. Ak sa ich napriek tomu rozhodnete použiť, daný text si aspoň poriadne skontrolujte a ideálne ho preformulujte tak, aby bol štylisticky príjemný a aby nepôsobil ako päsť na oko.

Súťaže

Našťastie sa s nimi stretávame čoraz menej. Je to síce rýchly a ľahký, no úplne neefektívny zdroj nových fanúšikov. Súťaže však nemusia byť úplné zlo. Treba ale dodržať pravidlá používania siete a nenútiť ľudí zdieľať a lajkovať. Jediné, čo im môžete dať ako podmienku, je komentovanie. Tu si ale dajte pozor, aby táto súťaž mala hlbšiu myšlienku a aby príspevok nebol klasickým spamom pre fejkové profily a profily len súťažiacich.

#hashtags

Význam hashtagov dal internetu Instagram. Hashtag je označenie kľúčového slova spolu s #, ktorý slúži na vyhľadanie takéhoto slova istej záujmovej skupine. Instagram vyhľadávaním príspevkov a neskôr aj sledovaním konkrétneho hashtagu udal veľký trend ich používania. Došiel boom a využívali ich všetci. Úplne zbytočne a bez efektu. Na internete, v offline materiáloch, v médiách.

A tak sa hashtag dostal aj do príspevkov na Facebooku. Bez zmyslu. Dokonca aj politická strana s logom hashtagu dopadla tak ako hashtag vo vašom facebookovom príspevku. Úprimne, ešte som nevidel nikoho vyhľadávať podľa hashtagu na Facebooku. Nedáva preto najmenší zmysel používať ich.

Ak ním však chcete vyjadriť nejakú myšlienku, prípadne ak je nejaké slovo alebo krátky slogan (2-3 slová) úzko spätý s vašou značkou, použiť ho, samozrejme, môžete. Nemôžeme však očakávať, že tento príspevok bude mať väčší dosah.

Ďalšou kapitolou je používanie #hashtaguvcelejvete, ktorý je jednak nečitateľný, a tento hashtag už vôbec nemá zmysel pri vyhľadávaní – ani na Instagrame.

Zdieľanie cudzích webových stránok a článkov

A ešte raz sa vráťme k týmto webom. Na tento bod si dajte obzvlášť pozor. Mnoho stránok zdieľa na sociálnej sieti cudzí obsah. Býva to najmä z dôvodu, že nemajú svoj kvalitný obsah, ktorý by dokázali vytvoriť. Nebudeme ďalej písať, ako a čo je zlé. Napíšme radšej, kedy je to vítané.

Predstavte si, že máte showroom automobilky. Je predstavený nový model so sexy videom. Tu je vhodné zdieľať oficiálne stránky automobilky, YouTube videá a podobne. Taktiež je to s rôznymi novinkami. Ak pracujete v biznise, ktorý je veľmi dynamický na novinky, nie je hanbou, ak tieto novinky budete zdieľať z oficiálnych webových stránok. Stále však platí, že to musí byť pridanou hodnotou pre fanúšika.

„Vtipné“ príspevky

Niektorí ľudia majú zmysel pre humor vyvinutý viac, iní menej, to problém nie je. Problémom je, keď to niekto nedokáže odhadnúť. Veľkej obľube sa aktuálne tešia stránky, ktoré zdieľajú rôzne vtipné meme, alebo ak sa chceme vyjadrovať spisovne a menej zrozumiteľne, mémy. Prečo sú také populárne? Pretože ich admini to robiť jednoducho vedia. To však neznamená, že keď podobný obrázok vytvoríte vy, bude vtipný. V prípade, že sa nechcete strápniť, s týmto typom príspevkov vám odporúčame neexperimentovať.

Ako to teda robiť?

Na úvod je dobré povedať, že dobrý príspevok sa skladá z dvoch vecí. Je to o dobrom texte, ktorý je gramaticky bezchybný, pútavý, vyzýva k akcii a je ľahko čitateľný. Druhou zložkou je vizuálne zaujímavý obrázok či fotografia (či už sa jedná o príspevok s fotografiou alebo preklikom na webovú stránku).

Myslite na hejterov

Keď som bol na minuloročnom odovzdávaní Zlatého klinca (ocenenia za rôzne marketingové kategórie), zapamätal som si jednu vetu, už neviem od koho, z agentúry Wiktor Leo Burnett. Pri tvorbe reklamy s Rytmusom na Rexonu ihneď na úvod reklamy použili vetu: „Za tento reklamný spot som zarobil garzónku v Bratislave“. Tým ako keby vyrazili karty z rúk hejterom, ktorý by si honili ego nad Rytmusovou zapredanosťou.

Je to možno horší príklad, ale môžete si z toho zobrať, že ak sa zamyslíte nad „hejtovanosťou“ príspevku, vysvetlite možnú hrozbu hneď na úvod. Neurobte tak jedine v prípade, že by ste mali zámer urobiť kontroverzný príspevok, cieľom ktorého je práve to, aby vás ľudia hejtovali (čo nepredpokladáme).

Príkladom môže byť: ponúkam drahú luxusnú vec a je mi jasné, že sa nájdu ľudia, ktorí napíšu: „Čo kradnem?“ a podobne. Začnite preto ihneď vetou: „Luxusný doplnok, ktorý si nemôže dovoliť každý. Doprajte si tú najväčšiu kvalitu ….“ Takto je už iba malá pravdepodobnosť, že sa spustí nezmyselná debata o cene produktu.

Pri hejteroch tiež nezabudnite pri vašich príspevkoch na moderovanú diskusiu. Nedovoľte šíriť nenávisť cez firemný profil.

Dajte svojim príspevkom vlastný štýl

Viete si vybaviť príspevky nejakej stránky, ktorú navštevujete? Pozrite si napríklad takú Kofolu na Facebooku. Dali svojim príspevkom štýl, inakosť a najmä jednu vec. Ak by tam aj nebolo logo Kofoly, aj tak by bolo zrejmé, že je to ich príspevok. A presne o toto ide. O zapamätateľnosť značky pomocou odlišného štýlu.

Vlastný štýl si nájdite nielen v písaní textu, ale aj v dizajne obrázku, ktorý dotvára vizuál celého príspevku. Ak nie ste graficky zručný, ale chcete dosiahnuť nejakú príspevkovú „rovnošatu“, vyskúšajte program Canva. Môžete si tu vytvoriť šablónu, ktorú budete neustále používať a zaručí vám jednotnosť vizuálov.

Autenticita a ľudskosť

V poslednej dobe ľudia hľadajú autenticitu príspevkov a nie fotografie z fotobanky či naučený štýl písania textov. Buďte preto originálni, autentickí, iní. Pokojne píšte žargónom cieľovej skupiny. Napríklad ak máte nejaký lokálny produkt, ktorý používa prvky východného Slovenska, píšte príspevky po východniarsky. To, že sa nájde niekto, kto na to bude nadávať (ako napríklad ja na Šariš) je úplne prirodzené, ale je to mimo cieľovej skupiny.

Správna komunikácia so zákazníkom

Túto podkapitolu by sme mohli pokojne nazvať aj „môj klient, môj pán“. Či chcete alebo nechcete, je to tak. Tému komunikácie si podrobnejšie rozoberieme v nejakom ďalšom článku, hlavná zásada však znie nasledovne: „K zákazníkom sa musíme správať úctivo.“ Je preto potrebné zvoliť vhodný „tón“ komunikácie a akceptovať komentujúcich. Ak sa zákazník na niečo sťažuje, je dobré sa mu ospravedlniť, prípadne mu verejne ponúknuť kompenzáciu. Ako to urobiť úplne najhoršie, môžete vidieť tu:

Aktuality

Téma, ktorá je na Facebooku najviac čítaná. Ľudí zaujímajú novinky, nové produkty, nové služby a podobne. Takáto vec sa síce plánuje možno náročnejšie, ale treba si na ňu vyčleniť nejaký čas. Novinky sa tiež dajú aj vytvárať – napríklad zaujímavou prípadovou štúdiou, čerstvou štatistikou a podobne.

Ak viete pekne využiť napríklad aj sezónne sviatky, ročné obdobie a podobne, tak smelo do toho, avšak dbajte na to, aby tieto príspevky neboli plytké. Nestačí napísať „Všetko dobré ku dňu matiek“. Deň matiek vedia využiť napríklad také kvetinárstva či darčekové obchody. Vedia zdieľať svoju aktuálnu ponuku, otváraciu dobu, prípadne čokoľvek, aby človek uvažoval práve nad nákupom u nich. V týchto prípadoch môže ísť aj o výnimočnú akciu.

Ak by ste chceli ísť do nejakej zvýhodnenej ponuky, odporúčam ju poskytnúť iba na Facebooku. Dajte svojim fanúšikom napríklad tajné heslo – prídu do kvetinárstva a povedia: „Mám tú najlepšiu mamu“ a dostanú 20 % zľavu. Vy tak aspoň uvidíte, koľko ľudí prišlo na základe vášho príspevku.

Nezabudnite na akciu, ktorú má fanúšik spraviť

Na záver vyzvite svojho fanúšika k nejakej akcii. Do príspevku vyslovene napíšte, čo ním chcete docieliť. Napríklad: „Prečítajte si článok, zaberie vám to iba 5 minút“, „Objavte všetky nové farby produktu“, a podobne. Kreativite sa medze nekladú.

Post a Comment

Ahoj som Filip

Som rád že si prišiel na moju stránku. Píšem blog pre malých a stredných podnikateľov, aby dostali nestranný názor o svete marketingu.
Ak máš nejakú otázku, alebo sa potrebuješ poradiť kľudne mi napíš.

Odporúčam ti tieto články: