fbpx

Ako vie kreatíva ušetriť peniaze pri začínajúcom biznise

Veľakrát som stretol ľudí, ktorí chceli rozbehnúť svoje podnikanie. Niekedy to boli skutočne dobré nápady, ktoré však žiaľ zostali iba v hlave. Keď som sa opýtal, prečo tieto skvelé nápady nezrealizovali, dôvody boli dva. Čas a peniaze. A práve strach z počiatočnej investície množstvo ľudí brzdí. Marketing je drahý, … bla bla. Je ale marketing skutočne drahý? Alebo len ľudia nevedia, ako ho správne využiť?

Ak ste si niekedy pri dobrom nápade povedali, že nemáte čas, tak si ho buď nájdete, alebo spravíte. Tu iná možnosť nie je. Ak to, samozrejme, nie je iba výhovorka. Ak však vaše plány zmaril prepočet budgetu na rozbeh nejakého biznisu, nemuselo to byť také zlé, ako to vyzeralo. Samozrejme, ak nepotrebujete zostrojiť raketoplán – to je naozaj drahé. Poďme si teda pohovoriť o samotnej propagácii biznisu a marketingu.

Sú výnimky, kedy ľudia realizovali svoje nápady, a aj vytvorili krásny produkt, no nepredával sa. Nie preto, že by bol zlý. Preto, že ľudia o ňom nevedeli. A to je druhý prípad, kedy si ľudia hovoria, že marketing je drahý a nevedia, ako začať.

Kreatíva vie nahradiť peniaze

V marketingu platí, že nie je ani drahý, ani lacný. Viete robiť aktivity, ktoré sú dobré, a robiť to zadarmo, a viete robiť aj online cielené reklamy za 5 €. Má to však háčik. Potrebujete k tomu nápad a plán. Práve kreatívne riešenia sú to, čo vám vie nahradiť drahé kampane, alebo ušetriť veľa peňazí. Ťažko však generalizovať, čo je dobrý nápad, a komu by čo pomohlo. 

1. YouTube videá s kvalitným obsahom – môžete vytvárať zaujímavé videá, ktoré budete zdieľať na svojich sieťach. Ak dáte pravidelné publikovanie, ľudia začnú očakávať nové diely.

2. Blog – nemusí byť ani na vašej stránke, čo potrebujete, je kvalitný obsah.

3. Akýkoľvek zaujímavý obsah, ktorý má istú virálnosť.

4. Vyjadrujte sa k veciam vo verejných diskusiách.

5. Facebookové skupiny vám vedia spraviť veľký dosah zadarmo.

6. Vyššie uvedené boli také tradičné veci, čo mi napadli ako prvé, a nepovažujem ich za extra kreatívne riešenia, ale môžu mať kreatívny obsah. Prenesene content, ktorý viete tvoriť, je často zadarmo, a môže mať slušný dosah. Ostávajú tu však kreatívne riešenia v daných situáciách. Pre niekoho to môže byť človek, ktorý sa bude prechádzať po meste s transparentom, pre iného to môže byť, že sa postaví na námestie, prelepí si ústa hashtagom, a dá pred seba tabuľku “zákaz fotografovať”. Možností je neobmedzene veľa 🙂. 

Viem, že som teraz asi neudal žiadne konkrétne riešenie, ako zrealizovať nejakú kreatívnu low cost kampaň, ak však nad niečim premýšľate a neviete prísť na niečo kreatívne, pokojne mi napíšte, a možno vám budem vedieť poradiť na konkrétnom príklade.

Samozrejme nič nie je zadarmo, a aj keď kreatíva vie nahradiť veľký budget peňazí, nenahradí vám vynaložený čas. Priam by som povedal, že toho času budete potrebovať asi aj viac.

Dobré nápady treba zbierať a pamätať si ich

Väčšina kreatív nie je tak originálnych, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Ale to nie je zlé. Nápady, ktoré by fungovali, pokojne zbierajte, niekde si ich zaznamenávajte a pravidelne sa k nim vracajte. Dobrú inšpiráciu nájdete v rôznych zdrojoch. Pozerajte si najmä tie zahraničné a zamerajte sa na kampane, vizuály a podobne, čo vyhrávajú ceny a zamerajte sa aj na čísla, aké dosahovali. 

Ak máte tieto informácie, môžete pre váš biznis vyskladať niečo pekné a kreatívne. Líšiť sa to môže v tom, že jednak si to prispôsobíte, zvolíte si vlastnú exekúciu a formu, prípadne kanál. Nechcem tým povedať, že okopírujte cudzie nápady, to vôbec. Skôr sa nechajte inšpirovať. 

Ak máte peniaze, treba ich míňať optimálne

Samozrejme lepším, a najmä voľnejším riešením je, ak nejaké peniaze máte vyčlenené aj na marketing a nejaké prezentovanie vášho biznisu. Je to lepšie riešenie, ale iba keď peniaze míňate efektívne a nie bezhlavo, a nie spôsobom “toto chcem, lebo aj on a henten to má”. 

Ak peniaze máte, na začiatku zabudnite na super vizitky, množstvo drahých aplikácií, vytvorenie obrovského multikanálového marketingu a podobné veci. Zamerajte sa presne na miesta, kde je vaša cieľová skupina, alebo potencionálni kupujúci. Niekto to nájde na Instagrame, niekto cez Google vyhľadávač, niekto iný na YouTube. To, kam investovať, záleží od druhu biznisu. Zamerajte sa však na začiatku iba na tie kanály a zdroje, u ktorých je predpoklad úspechu. 

Videl som ľudí, čo podnikajú v malom, ktorí nepotrebujú ani svoju stránku, a ani nič iné okrem Instagramu. Alebo predávajú cez Facebook – postujú veci do skupín a nemusia ani vystupovať pod nejakou značkou, ktorá by pre nich bola na začiatok zbytočným nákladom.

Keď neviete, kde je vaša cieľová skupina, skúšajte toho viac, ale v malom. Vyhodnocujte výsledky a hneď budete múdrejší. Určite sa vykašlite na všetky trendy veci, ktoré dookola omieľajú marketéri. Veľa z nich je dobrých, no nie pre začínajúci biznis a často nie ani pre spotrebiteľa.

Branding je tiež dôležitý

Ja, ako zástanca krásneho, vizuálneho sveta a nadšenec dlhodobých stratégií, musím napísať, že dôležité je aj prezentovanie značky. Práve budovanie značky alebo iné dlhodobejšie veci by mali súvisieť so spomínanou kreatívou. Je to dôležitý faktor, aby si vás ľudia zapamätali, a v tomto prípade aj aby ste mali výsledky „zadarmo“. 

Branding je veľmi obsiahla záležitosť, ktorá sa skladá z vizuálnej identity, z toho, ako výrobok alebo služba vystupujú voči verejnosti, akú nesú spoločenskú zodpovednosť, akú vyvolávajú emóciu, a pod. A práve pekné virálne veci sa dajú budovať na týchto hodnotách a názoroch.

Pozrite si možno aj trošku väčšie značky. Vyjadrujú svoj postoj a názor k základným ľudským právam, nemajú problém zastať si genderovú rovnosť, nemajú dokonca problém rešpektovať, že láska môže byť aj medzi rovnakým pohlavím – aj keď si vytvoria množstvo nepriateľov. Samozrejme, vzniká tu určité riziko hejtu a podobne. Ale ak si značka nedovolí zariskovať a vyjadriť aj takýto postoj, možno nič nestratí, ale ani nič nedosiahne. 

Vizuálnou stránkou by som toto celé uzavrel. Naozaj si dnes dajte záležať, ako pred spotrebiteľom vyzeráte. Nikto nechce vidieť zastaralé veci. Musíte ísť s trendom danej cieľovej skupiny – ako keby bol váš biznis v jednej partii so spotrebiteľom, a chodil s ním na pivo.

Napísať komentár

Ahoj som Filip

Som rád že si prišiel na moju stránku. Píšem blog pre malých a stredných podnikateľov, aby dostali nestranný názor o svete marketingu.
Ak máš nejakú otázku, alebo sa potrebuješ poradiť kľudne mi napíš.

Odporúčam ti tieto články: