fbpx
vyber spravnej farby

Ako si vybrať tú pravú farbu pre môj biznis?

Pre niektorých, možno najmä mužov, bude znieť prekvapivo, že na svete existujú milióny farieb. A to teraz hovoríme iba o tých, ktoré dokáže ľudské oko rozpoznať. Keď vyberáme správnu korporátnu farbu alebo paletu farieb, nepostačí nám, že potrebujeme zelenú. Pod týmto pojmom si ju predstaví každý inak. V prvom rade je dôležitý výber farby. Neskôr ju potrebujeme zadefinovať, väčšinou pomocou Pantone vzorkovníka, nasleduje jej prevod do CMYK v prípade tlače a RGB alebo HEX v prípade vizuálu na počítačovej obrazovke. Výber tej správnej farby a jej definícia tak môže byť komplikovaný proces. Ako teda postupovať?

Farby nás sprevádzajú celý život. Každá farba niečo vyjadruje, nie však vždy to isté. Použitie rovnakej farby na stenách, na vizuále produktu či banneru na internete je veľký rozdiel. Pokiaľ na stene môže pôsobiť nejaká farba príjemne a obalovému dizajnu môže dotvárať príjemné jemné pozadie, na obrazovke ju nemusí byť vidieť a bude tam škodiť. Preto je nutné položiť si ako prvú otázku:

Kde budem farbu využívať?

Záleží od typu biznisu, ktorý máte. Pohybujete sa buď iba v online svete, teda čisto na internete, alebo v opačnom prípade máte iba kamenný obchod a komunikáciu značky použijete iba tam. V tomto prípade je rozdiel pri výbere farby s potrebou RGB farieb na obrazovku, alebo CMYK v tlači. Paradoxne je výber ľahší, ak si vyberáme kombináciu offline a online verzie farby. Vtedy si určíme jednu Pantone farbu a tú konvertujeme do farebných škál.

Ďalšou dôležitou oblasťou využitia farby je druh biznisu, podľa ktorého si už vyberiete odtieň, resp. kategóriu odtieňov (napríklad zelenú). Toto pravidlo však určite nie je písané a máte tu tak veľkú slobodu. Platí však, že pri niektorých druhoch biznisov sa hodia špecifické farby. Napríklad spomínaná zelená je veľmi vhodná pre firmy, ktoré sa venujú záhradným záležitostiam – vtedy je až potrebné vybrať ten správny odtieň zelenej. Používa sa to najmä preto, že ľudia majú stereotyp zaužívaných farieb, či už ide o zdravotníctvo, pohrebníctvo a podobne. 

Ak máte slobodu výberu farby, z jednej strany ste slobodný vo výbere, ale na druhej strane si musíte dať pozor, aby ste to neprestrelili. Odtiene fialovej, ružovej či žltej sú veľmi špecifické a asi by nebolo najvhodnejšie mať pánske holičstvo v ružových farbách. 

Okrem typu biznisu treba myslieť aj na využitie farieb. Musíte zapojiť svoju fantáziu a myslieť do budúcna. Nejde tu iba o to, či budete farebnosť vášho brandu používať online alebo offline. Ide tu skôr o konkrétne plány. Budete mať oblečenie, polep vozidiel či mobilnú aplikáciu? Aj toto všetko vám pomôže pri výbere správnej farby a jej správnej využiteľnosti.

Výber jednej farby alebo celej palety

Vybrať tú správnu farbu nie je len o tej jednej farbe. Viem, znie to teraz divne. Ale treba myslieť na celú paletu alebo na to, aká farebná škála sa hodí k farbe, ktorú som si vybral. Veľakrát ak máte nejakú must farbu a neviete k nej napasovať farebné alternatívy, môžete sa pohrať so sýtosťou daného odtieňa, jeho šedosťou a podobne. Veľa firiem používa striktne jednu farbu vo viacerých odtieňoch. Na jednej strane je to fajn, ale na druhej stratíte slobodu pri tvorení kreatívnych vecí. Odporúčam minimálne 2-3 farby, ktoré chcete pre brand používať.

Ja osobne by som vyberal farby podľa pocitu, tak ako to cítite a ako to vidí vaše oko. Radšej sa pri tom ale poraďte s odborníkom, aby ste to neprestrelili. Ak by ste chceli vidieť niečo, čo je nejako reálne podložené, čo sa týka kontrastu farieb, môžete si pozrieť tieto obrázky:

Podľa obrázku môžete vidieť, že sa k sebe hodia protiklady vo farebnom kolese. Ak vám teda stačia dve farby, je vhodné vybrať protiľahlé strany. 


Ak potrebujete aspoň 3 farby, pozrite sa na ďalší obrázok s trojuholníkom. Tieto farby sú v rovnakej vzdialenosti od seba. Tento trojuholník môžete posúvať, ako vám to vyhovuje. 


V prípade, ak chcete aspoň 3 farby chcete s menšou intenzitou a celkovým zjemnením, zvoľte prístup na obrázku. Ide o výber o jednej kontrastnej farby a dvoch skoro susediacich. 


Pri výbere viacerých farieb môžeme zvoliť prístup výberu susedných farieb. Vytvárajú sympatickú harmóniu farieb. Tento analógový prístup ale využite iba keď potrebujete viacero farieb.


Ak chcete vytvoriť dynamický efekt a byť tak trošku kontroverzný alebo až šialený, pozrite si tento štvorec. Skúste a uvidíte.


Ešte zopár slov ku konkrétnym farbám a ich vhodným farebným kombináciám (keď sa nechcete riadiť obrázkami):

  • Biela: kombinuje sa s každou farbou, najmä s modrou, červenou a čiernou.
  • Béžová: kombinuje sa s modrou, hnedou, smaragdovou, čiernou a červenou.
  • Šedá: kombinuje sa s červenou, fialovou, ružovou, modrou a pre mňa osobne s čiernou.
  • Ružová: kombinuje sa s hnedou, bielou, mintovou, olivovou, sivou, tyrkysovou, svetlo modrou. Ideálne je kombinovať s pastelovými odtieňmi.
  • Tmavo ružová: kombinuje sa so šedou, žltohnedou, limetkovou a hnedou.
  • Červená: kombinuje sa so žltou, bielou, zelenou, modrou, čiernou.
  • Paradajkovo-červená: kombinuje sa s azúrovou, mintovou, pieskovou, krémovou a  sivou.
  • Čerešňovo-červená: kombinuje sa s azúrovou, šedou, svetlooranžovou, pieskovou, bledožltou, béžovou.
  • Malinová-červená: kombinuje sa s bielou a čiernou. Je celkom náročné ju kombinovať s inou farbou.
  • Hnedá: kombinuje sa s bledozelenou, smotanovou, ružovou, plavou, zelenou, béžovou.
  • Svetlohnedá: kombinuje sa s bledožltou, krémovo-bielou, modrou, zelenou, fialovou, červenou.
  • Tmavohnedá: kombinuje sa s limetkovo-žltou, azúrovou, mintovou, fialovo-ružovou, limetkovou.
  • Červeno-hnedá: v kombinácii s ružovou, tmavohnedou, modrou, zelenou, fialovou.
  • Oranžová: kombinuje sa s azúrovou, modrou, fialovou, bielou, čiernou.
  • Svetlooranžová: kombinuje sa so šedou, hnedou, olivovou.
  • Tmavooranžová: kombinuje sa s bledožltou, olivovou, hnedou, čerešňovou.
  • Žltá: kombinuje sa s modrou, fialovou, svetlo-azúrovou, fialovou, sivou, čiernou.
  • Citrónovožltá: kombinuje sa s čerešňovo-červenou, hnedou, modrou, sivou.
  • Svetložltá: kombinuje sa s fuchsiovou, šedou, hnedou, odtieňmi červenej, žltkastohnedej, modrej, fialovej.
  • Zlatožltá: kombinuje sa so sivou, hnedou, blankytnou, červenou, čiernou.
  • Olivová: kombinuje sa s oranžovou, svetlo hnedou, hnedou.
  • Zelená: kombinuje sa zlatohnedou, oranžovou, šalátovou zelenou, žltou, hnedou, šedou, smotanovou, čiernou, krémovo-bielou.
  • Tyrkysová: kombinuje sa s fuchsiovou, čerešňovo-červenou, žltou, hnedou, krémovou, tmavo fialovou.
  • Azúrová: kombinuje s červenou, sivou, hnedou, oranžovou, ružovou, bielou, žltou.
  • Tmavomodrá: v kombinácii so svetlo fialovou, azúrovou, žltkasto-zelenou, hnedou, sivou, bledožltou, oranžovou, zelenou, červenou, bielou.
  • Fialová: kombinuje s oranžovou, ružovou, tmavofialovou, olivovou, sivou, žltou, bielou.
  • Tmavofialová: kombinuje so zlatohnedou, svetlo žltou, sivou, tyrkysovou, mintovou, svetlooranžovou.
  • Čierna je univerzálna farba – vyzerá elegantne v akejkoľvek kombinácii, najmä s oranžovou, ružovou, bielou, červenou, mauvish alebo žltou.

Ak by ste sa chceli inšpirovať farebnou paletou alebo už máte vybranú farbu a hľadáte k nej správne odtiene, odporúčam túto stránku: https://colorhunt.co

Prípadne ak by vás zaujímalo, ako to vidím ja a aké farby sa mi k sebe hodia a rád ich používam, pozrite si týchto pár obrázkov:

Základný prehľad Pantone vzorkovníkov

Výber farby nie je o tom, že si sadneme na pivo a povieme si: “A však tak dajme zelenú”. Zo zelenej sú tisíce odtieňov. Dokonca nie je dobré ani pomenovať to: “Dajme tam tmavozelenú,” prípadne iné pomenovania. Keď robím tak dôležitú vec, ako výber mojej firemnej farby, vďaka ktorej môže môj biznis porásť, tak si budem búchať hlavu, že som si vybral tmavozelenú pri pive. Preto je dobré zobrať do rúk vzorkovník, najlepšie Pantone. 

Tu nájdete tisícky odtieňov, z ktorých si môžete vybrať presne tú pravú. Možno si poviete: “Ako si mám vybrať z takého množstva?” Ideálne je vybrať si pár druhov a dať si v nich niečo vytlačiť, premeniť ich do CMYK-u a RGB a pozrieť sa, ako to vyzerá v tlači a na monitore. Možno je to pre niekoho hlúposť a môže sa zdať, že na tom nezáleží. Z jednej strany je to pravda, ale iba ak nechcete budovať meno spoločnosti. Ak si ale dávate záležať na detailoch, je to skutočne dôležité. Nepodceňte to. Aby ste potom neboli prekvapený, ako vyzerá vaša farba na monitore. Alebo ešte horšie – aby nebol nemilo prekvapený potencionálny zákazník.

Základná psychológia farieb v reklame

Psychológiu, respektíve emócie, ktoré sú zakorenené vo farbách, netreba podceňovať. Alebo si myslíte, že žltá a červená reprezentujú McDonald, Pizza Hut, KFC či Burger King náhodou?

Nie. Poďme sa pozrieť aspoň na základné farby a povedzme si, aké emócie vlastne vyjadrujú a na čo si dať pozor:

Biela – Je jasnou farbou čistoty, ľahkosti, jednoduchosti. Využitie vie nájsť takmer v každom biznise. Je nutne kombinovaná s inou farbou, ktorá dotvára čistotu bielej.

Sivá – Je najneutrálnejšou farbou, akú si môžete vybrať. Na prvý pohľad môže vzbudzovať rešpekt, svedomitosť, nadčasovosť, na druhej strane podvedome vplýva na ľudí neistotou a skromnosťou, či vyvoláva chladnosť.

Žltá – Nádej, radosť, optimizmus. Nielen to. Je to veľmi hravá a crazy farba a jej využitie má množstvo zaujímavých odtieňov. Je vhodná aj pre biznis, v ktorom figuruje hazardné správanie.

Oranžová – Má byť vaša značka kreatívna, plná energie, vzrušenia a nadšenia? Zvoľte odtiene oranžovej. Táto farba je vhodná aj na vyzývanie k akcii, používanie na call to action tlačidlá či podobne.

Ružová – Je väčšinou považovaná za ženskú farbu a zároveň preberá ženské vlastnosti. Vyjadruje nežnosť, jemnosť, krehkosť, vôňu, romantiku, vernosť – všetky tieto pekné veci, ktoré si ľudia spájajú s láskou, nielen so ženou.

Červená – Toto je asi najkontroverznejšia farba. Skrýva v sebe množstvo pozitív aj negatív. Na jednej strane je to farba agresivity, násilia, provokácie a impulzivity, ale zároveň vám poskytne farbu, ktorá vyjadruje lásku, energiu, vášeň a silu. Treba si na ňu ale dať pozor.

Fialová – Chcete byť tajomný? A nielen to. Fialová stelesňuje aj predstavivosť, úspech, luxus, majestátnosť – je to naozaj veľmi vznešená farba. Aj preto je často označovaná ako kráľovská farba.

Modrá – Je chladnou farbou. Ľuďom sa spája so serióznosťou, bezpečím, vážnosťou a profesionalitou. Je to veľmi obľúbená farba a poskytuje široké spektrum farebných odtieňov. 

Zelená – Je vhodná, ak má byť značka vitálnou, sviežou, prírodnou alebo zdravou. Symbolizuje aj relax, plodnosť, peniaze. Všetky tieto super veci. Je veľmi pozitívnou farbou. 

Hnedá – Chcete niečo tradičné? Hnedá je tá pravá. Drevo, vidiek, stálosť, drsnoť – všetko toto symbolizuje hnedá farba.

Čierna – Autorita. Osobitosť. Formálnosť. Elegancia. Prémiovosť. Toto všetko obsahuje čierna farba. Nie je iba o negativite, zle a smrti.

Pozrite si, ako pekne zachytila farby a ich vplyv rozprávka “V hlave”: 

Black & white

Sú prípady, kedy neviete naozaj nič pokaziť. Vo farbách je to kombinácia bielej a čiernej, ktorú aj ja veľmi obľubujem. Možno by som do tejto nerozlučnej dvojky pridal aj odtiene šedej. Nielenže nič nepokazíte, ale máte aj jednoduchý výber. Treba však myslieť nielen na farbu, ale na celý koncept. Čierna s bielou si priam žiadajú minimalistický dizajn a zviaže vám to ruky, ak sa chcete “vyblázniť”. To je však tiež niekedy viac na osoh, ak zvolíte minimalistické prvky v dizajne. Nehodí sa to však všade, preto treba rozmýšľať a všetko zvážiť.

Obe tieto farby vyjadrujú istú eleganciu, serióznosť, moc a je to taká klasika. Ak chcete kombinovať tieto dve farby, zároveň treba dať pozor, aby si to nejakú tú farbu nežiadalo – najmä tým, že obe farby sa perfektne kombinujú. Aj keď sa rozhodnete pre túto kombináciu, porozmýšľajte, či si nejakú tú farbu nenecháte v zálohe. 🙂

Má zmysel riešiť farby pri detailoch?

Videl som viacero diskusií na tému, akú farbu má mať call-to-action (CTA) tlačidlo. Je to to tlačidlo, ktorým sa váš zákazník preklikáva na vašu webovú stránku. Na túto tému som videl dve rozporuplné verzie. Jedna strana tvrdí, že farbu tohoto tlačidla nemá zmysel riešiť, že je bezvýznamná. Druhá strana je presvedčená, že tlačidlo by malo byť červenej alebo zelenej farby. Za mňa osobne platí, že pravda je niekde v strede. Rozdiely vo výsledkoch, ktoré som pozoroval pri testovaní dvoch druhov reklám s jedinou zmenou, a to zmenou farby tlačidla, boli zanedbateľné. Toto ale neplatí pri tlačidlách, kde je farba nevýrazná a tlačidlo zaniká vo vizuály. Ak je to možné, osobne by som volil takú farbu, aby sa hodila do vizuálu – buď totožnú, alebo kontrastnú. Z môjho pohľadu to nemá zmysel nejako detailne riešiť.

Čo sa týka ďalších detailov, kde si môžete dovoliť použiť inú farbu ako korporátnu, príliš nad tým nerozmýšľajte. Dôležité tu je, aby ste farbou skôr niečo nepokazili. Dajte si pozor na výrazné a zanikajúce farby. Tiež gradient (prechod viacerých farieb) môže optickej kráse viac uškodiť ako pomôcť. Farby vyberajte konzistentné, v súlade s vašou značkou a myšlienkou, kde ju idete použiť. 

A zo skúseností platí jedna vec – niekedy je tá najlepšia farba “priesvitná”. 

Comments

  • Pavol Neruda

    Geniálne. Super článok.

Post a Comment

Ahoj som Filip

Som rád že si prišiel na moju stránku. Píšem blog pre malých a stredných podnikateľov, aby dostali nestranný názor o svete marketingu.
Ak máš nejakú otázku, alebo sa potrebuješ poradiť kľudne mi napíš.

Odporúčam ti tieto články: