fbpx
ake pismo pouzit

Ako si vyberiem správny druh písma

Na internete sú na výber tisícky fontov, ktoré nájdete bezplatne alebo v platenej verzii za licenciu. Moderné firmy si dokonca dávajú vyrábať svoje vlastné písmo, ktoré je použité aj v logu. Výber toho správneho je veľmi ťažký a tak môžete použiť font, ktorý nie je úplne vhodný. Ako si teda vybrať ten správny a čo písmo vlastne prezentuje?

Niekomu sa môže zdať, že výber fontu je jednoduchý, alebo že neovplyvní čitateľa v rozhodovaní či sympatiách. Pozrite sa najprv na tento obrázok:

Je to tak? Viem, že toto je extrémne zveličenie. Ale takto podobne to funguje pri sympatickosti produktu, atraktivite letáku či webovej stránke. Neveríte? Pozrite:

Delenie fontov

Fonty majú svoje delenie. Z hľadiska výberu majú svoj zmysel a vy sa tak budete môcť lepšie zorientovať, aký druh písma hľadať.

  • Pätkové (serifové) – Pätkové písma odhalíte veľmi ľahko. Písmená na svojich koncoch majú charakteristický háčik, resp. pätku. Vznikli na margo kníhtlače a ich úlohou je sceliť písmená vedľa seba a nútiť tak človeka čítať ďalej. Neskôr sa využívali v rôznych materiáloch a boli veľmi obľúbené. Charakteristickým fontom je napríklad Times New Roman, ktorý určite poznáte. Dnes sa skôr používa v nadpisoch pre jeho horšiu čitateľnosť pri menších veľkostiach.
  • Bezpätkové (sans-serifové) – Sú graficky jednoduchšie, ľahšie čitateľné a nemajú pätku. Azda najznámejší font je Arial. Za čias obľúbenosti pätkových písem sa práve sans fonty považovali za komické a graficky nevhodné. Avšak svoje miesto si neskôr našli a dnes ich používame takmer na všetky webdizajnové projekty. Koniec koncov sú výraznejšie, moderné a jednoduché. Negatívom môže byť, že nevyzerajú tak „luxusne“.
  • Akcidenčné (hand writing, monospace) – Sem patria všetky ostatné fonty. Či ide o kaligrafické, písané, archaické či futuristické. Najnešťastnejším je použiť monospace font, v ktorom má každé písmeno rovnakú šírku a je ťažko čitateľné. Používa sa v kóde programovacích jazykov. Vyvinuli sa až neskôr a dnes sa často používajú tam, kde nie je veľa textu.

Rezy fontov

Keď si vyberiete font, ktorý obsahuje hrúbkové a rezové varianty, dá vám to väčšiu slobodu. Zabudnite preto, že poznáme regular písmo, bold a italic. Je ich oveľa, oveľa viac. V prípade, že budete potrebovať tenké, elegantné písmo či veľmi hrubé do nadpisu, vďaka týmto variantám zachováte rovnaký font.

Toto je zoznam všetkých druhov rezov, ku ktorým ešte patria aj italic (nahnuté) verzie. Zoznam ide od najtenšieho po najhrubšie: Hairline, Thin, Ultra-light, Extra-light, Light, Book, Normal/Regular/Roman, Medium, Demi-bold/Semi-bold, Bold, Extra-bold, Heavy, Black, Extra-black, Ultra-black. Tu si pozrite aký rozdiel je medzi jednotlivým rezom fontu:

Šírka medzier

Šírka medzier medzi písmenami a samotné roztiahnutie písma je veľmi podobná záležitosť ako pri rezoch. Tak ako hrúbka, aj rovnaký font sa môže líšiť roztiahnutím. Ak sa teda rozhodnete využiť napríklad font Artegra Sans, ktorý ponúka všetky variácie šírok, nájdete tu zúžené a „natlačené“ písmená vedľa seba vo verziách: narrow (úzky), compressed (zhustený), alebo condensed (stlačený). Takto dostanete vizuálne rovnakým fontom priestor pre zúžený font. Ten môžete využiť tam, kde potrebujete dať trochu viac textu, ako je obvyklé. V prípade, že hľadáte spôsoby, ako text vizuálne natiahnuť, tak písmo ponúka verzie wide, extended alebo expanded (široký, roztiahnutý).

Pozrite sa, ako to vyzerá v praxi:

So šírkou medzier je možné pohrať sa aj v online verzii – či už používate CMS na úpravu stránky alebo priamo zdrojový kód. V súbore CSS viete dohľadať nastavenia fontu. Základný formát pre fonty je nastavený tak, aby zobrazoval čitateľné písmená správne od seba. Ak to však potrebujete z nejakých dôvodov zmeniť, máte tú možnosť.

Využitie v online

Vo svete obrazoviek sa orientujte na sans serifové písma, teda bez pätky. Sú ľahko čitateľné a oveľa atraktívnejšie. Toto môžete kombinovať s akcidenčnou či pätkovou variantou v nadpisoch alebo veľkých textoch.

Web safe font Ak chcete mať na vašej internetovej stránke správne zobrazenie fontu, mali by ste využiť jeden zo zoznamu web safe fontov. Tu je ich zoznam: https://www.w3schools.com/cssref/css_websafe_fonts.asp

Ak chcete použiť font, ktorý nie je safe, dá sa, napríklad cez Google Fonts, prípadne zadania fontu priamo do kódu. Tu však vzniká isté riziko zobrazovania na rôznych prehliadačoch. Znamená to, že budete musieť investovať väčší čas a nervy do otestovania.

Font, ktorý budete mať na webe, nemusí byť automaticky vaším fontom, ktorý budete používať v online svete. Záleží na tom, ako veľmi to chcete mať čo najjednotnejšie.

Bannery a ostatné vizuály v online

Tu je priestor, kde sa s písmom viete vyblázniť. Pri tvorbe takýchto materiálov nezabúdajme na to, že používame čo najmenej druhov. Ak napríklad máme korporátny font, môžeme ho použiť do textu, ale keď je vizuál v oldschool štýle, do nadpisu patrí aj patričné písmo. Tu výber písma väčšinou určuje celková myšlienka a dizajn celého materiálu. Ak robíte napríklad sezónnu akciu, ktorá má nádych dovolenky a podobne, prispôsobíte tomu štýl.

Využitie v tlači

Keď tvoríte nejakú knihu a vyberáte správny font, prípadne iný materiál, kde je množstvo textu, skôr sa aj dnes orientujte na pätkové písmo, aj keď často nie je tak sexi. Vďaka pätkám totiž oči lepšie čítajú riadok a v záplave slov sa nepletú iné odseky. Pri písaní tohoto článku sedím práve v kníhkupectve a otvoril som si asi 20 knižiek, či je to skutočne tak. 3 z toho som našiel písané bezpätkovým písmom a ostatné sú pätkovým. Môžete sa o tom presvedčiť vo vašej domácej knižnici.

Kniha je ale v tomto prípade dosť špecifický formát. Správny kľúč pri výbere nájdete podľa toho, koľko textu bude materiál obsahovať. Ak sú to haldy textov, určite sa pozerajte po pätkovom. Ak ide o pár riadkov, zvoľte radšej príťažlivejšie bezpätkové. Ako potom ale vybrať jeden font, keď mám jednoduché veci, ale potrebujem mať materiál, kde je veľa textu? V tomto prípade sa môžete poobzerať po dvoch podobných z každého druhu. Ale pozor. V jednom materiály ich príliš nekombinujte. Z vizuálneho hľadiska je prípustné kombinovať nadpis iným písmom a text iným písmom. Viac druhov však nepoužívajte. To platí aj o rôznych rezoch písma.

Výber fontu v praxi

Predstavte si, že každý jeden font má ako keby svoju osobnosť, ktorá niečo vyjadruje. Ak si myslíte, že výber je jednoduchý, že je úplne jedno, aké písmo používate, tak ste na omyle. Je za tým skutočne celá veda. Písmo by malo vyjadrovať charakter spoločnosti, prípadne samotný biznis alebo hodnoty firmy. Je to niečo, čo by malo podvedome vplývať na vašich klientov. Niekedy máte klienta iba preto, že mu je vaša značka sympatická, a nevie prečo. Nie, nie je to kvôli písmu. Je to kvôli množstvu týchto detailov, ktoré značka tvorí, a jedným z nich je aj písmo.

Ak si vyberáte a neviete, ako začať, pozrite si na internete odporúčania. Nájdete používané fonty pre istý typ biznisu, pozrite si trendy, najlepšie hodnotené fonty, poočumujte čo používa konkurencia alebo sa poraďte s niekým, kto tomu rozumie.

Na čo si treba dať pozor?

  • Čitateľnosť – najzákladnejšia vec, ak zrovna nepotrebujete font, ktorý nikto nemá vedieť prečítať, lebo taký je váš zámer. Predstavte si vašu obľúbenú knihu, ktorú ste čítali a predstavte si, že písmo by bolo ťažko čitateľné. Celý zážitok z tejto knihy by sa tak mohol stratiť. Čitateľnosť fontu by pre vás mala byť najväčšou prioritou.
  • Diakritika – pri výbere fontu si dajte záležať najmä na tom, aby obsahoval diakritiku. Pokiaľ nemáte váš biznis čisto v angličtine budete ju potrebovať, pri zvolení fontu bez diakritiky vám to narobí iba problémy a budete musieť skôr či neskôr hľadať alternatívu.
  • Využitie do budúcna – pozrite sa dopredu aj podľa druhu použitia písma v budúcnosti. Nezvoľte si font iba pre to, že sa vám páči. V prvom rade musí byť funkčný a keď to pochopíte hneď na začiatku, v budúcnosti sa vám to vráti.
  • Pozor na kombinovanie – v materiáloch, ale aj v online nekombinujte veľa druhov písma. Vyzerá to jednak amatérsky a kazí to celý dojem. Radšej používajte jeden, dva druhy, ktoré nájdete, a ak máte veľkú potrebu, kombinujte jeho rezy a šírku. Pozor, pri tvorbe materiálu si dajte pozor aj na rezy fontu. Jeden font hore v tejto vete predstavuje aj jeden rez. Veľa použitých rezov potom vizuálne vyzerá, ako keby bolo použitých veľa fontov.
  • l, I a 1 – toto je niečo, čo mňa naučila prax. Malé písmeno L, veľké písmeno i a číslo 1 sú vo fontoch často zameniteľné. Väčšinou sa stretávame s tým, že čitateľ vie dosadiť správne písmeno. Boli by ste však prekvapení, koľko problémov to v budúcnosti vie narobiť. Dajte si na tieto 3 znaky pozor. A ak sú rozdielne, tak tento font je naozaj dobrý.

Chcete vlastný font?

Ak chcete byť jedineční a hlavne na to máte finančné prostriedky, môžete porozmýšľať nad svojím vlastným unikátnym fontom, ktorý dizajnér dokonale vystihne tak, aby vyjadroval váš biznis. Služba je pomerne drahá, ale relevantná k časovej a skills náročnosti človeka, čo vám to bude robiť. Ak sa však chcete od konkurencie výrazne odlíšiť a záleží vám na každom detaile, išiel by som do tohoto riešenia.

Veľkou pridanou hodnotou je, že budete mať vlastný font, ktorý môžete použiť aj vo svojom logu. Ak sa zaujímate o vlastný font, robí ich pomerne veľa freelancerov a agentúr. Osobne odporúčam, aby ste si pozreli práce Go Bigname, ktorý robili vlastné písmo napríklad poisťovni Dôvera. Sú však v porovnaní s konkurenciou drahší a určite nájdete aj nejakú lacnejšiu variantu.

Môj obľúbený font

Ak vás zaujíma, ktorý font je pre mňa najmilší, tak po dlhej úvahe je to Futura. Mám množstvo písiem, ktoré používam veľmi rád. Ale tento krásne jednoduchý a úhľadný font je pre mňa ten top.

Posúďte sami:

Bezplatné zdroje fontov na stiahnutie:

Keď sťahujete nejaký font, dajte si pozor, či nejde iba o demo verziu. Na internete nájdete rôzne platené fonty, ktoré sú oklieštené o diakritiku, čísla, znaky či veľké a malé písmená.

Napísať komentár

Ahoj som Filip

Som rád že si prišiel na moju stránku. Píšem blog pre malých a stredných podnikateľov, aby dostali nestranný názor o svete marketingu.
Ak máš nejakú otázku, alebo sa potrebuješ poradiť kľudne mi napíš.

Odporúčam ti tieto články: