fbpx

Ako si správne vybrať marketingovú agentúru?

S narastajúcim potenciálom online sveta narastá aj dopyt menších a stredných firiem po marketingu. Niektoré spoločnosti si zamestnali marketéra, ktorý má technické skills a je schopný vytvoriť stratégiu a samotnú exekúciu reklám. V opačnom prípade tieto veci zastrešuje manažérska pozícia, ktorá vytvára stratégiu a komunikuje s marketingovou, dnes už väčšinou online agentúrou. Sú prípady, najmä v menších spoločnostiach, kedy to robí riaditeľ.

Je však veľmi náročné vybrať si, keďže je ich na trhu veľmi veľa. Či už sú to malé agentúry, kde je zopár špecialistov, alebo veľké a známe, ktoré sú drahšie. V tomto článku nechcem spomínať konkrétne agentúry, ktoré sú mne sympatické. Nesympatické však možno spomeniem 🙂

Pozrite si body, podľa ktorých by ste si mali vyberať.

1. Agentúru zaujíma cieľ, nie forma

Každú dobrú agentúru by mal zaujímať váš obchodný cieľ, návratnosť investície a ROI. Pokiaľ sa toto agentúra nespýta v prvých otázkach, viete, že ide o zlú agentúru, ktorá na vás chce iba zarobiť. Nie je pravidlom, že nezarobíte aj pri takejto voľbe a táto investícia sa nepodarí, ale je to veľmi nevyspytateľné. Do každej jednej reklamy musíte ísť s nejakým merateľným cieľom. Pokiaľ ho nemáte, alebo si ho s agentúrou nenastavíte, aktivity jednak nebudete vedieť relevantne vyhodnotiť, a je tiež možné, že dlhé obdobie budete peniaze hádzať do internetového koša.

2. Nezaujímajte sa o ich vlastné PR, komunikáciu a reklamu

Pozrite sa napríklad na agentúru Visibility. Krásna stránka, blogy, e-booky, komunikácia, eventy… A čo dostane klient? Veľmi málo. Z key account managera máte pocit, že o marketingu nevie nič, iba to, čo ho práve niekto nabreefoval, a výsledky ich klientov, ktoré som videl, boli podpriemerné. Napriek tomu sú najväčšou agentúrou, majú množstvo malých klientov a ľudia im veria. Iba vďaka ich vlastnému PR. Zaujímajte sa radšej o casestudy, o projekty, ktoré robili klientom. Zistite od nich čísla, aké dosiahli, zaujímajte sa o spätnú návratnosť, o formu a podobne.

3. Certifikácie kľúčový Google Partner a pod.

Tieto certifikácie sú fajn. Ak je spoločnosť držiteľom aspoň partnerskej certifikácie Google, zaručuje to, že je informovaná o všetkých novinkách skôr, ako bežný smrteľník, ale trend výberu určite neurčujú. Takéto certifikáty sú iba doplnkom pri výbere.

4. Nechajte si radiť a navrhovať riešenia

Správny výber dosť závisí aj od kreativity a schopností agentúr. Povedzte svoj problém, otvorte svoj obchodný potenciál a nechajte si navrhnúť riešenie. Ak budete mať v stratégii kampane zahrnuté riešenie, ktoré má v sebe všemožné komunikačné kanály, niečo nie je v poriadku. Nie každá kampaň by mala ísť dajme tomu na Instagram. Záleží od cieľovej skupiny. Pýtajte sa, na základe čoho takýto kanál vyberali. Ak to budú vedieť podložiť cieľovou skupinou, je to správne. Vedeli ste napríklad, že pokiaľ budete chcieť zverejňovať novinky, tak určite patria na Facebook, a naopak, pri budovaní značky vám pomôže práve Instagram?

5. Preklepnite si, či sú v obraze

Celkom jednoduchý tip, ktorý určite zaberie. Nájdite si nejakú čerstvú novinku, nie viac ako dva týždne starú. Skúste ohľadom nej sformulovať nejakú otázku. Ak o nej vedia, je to super, pretože vám budú vedieť navrhovať riešenia, ktoré sú aktuálne a hodia sa pre váš druh biznisu.

6. Čas je jeden z rozhodujúcich faktorov

Úspešná a dobrá agentúra má veľa klientov a je plne vyťažená. Či má však agentúra čas, je veľmi ťažké zistiť. Väčšinou to zistíte až za chodu, ale za opýtanie nič nedáte. „Ste veľmi vyťažení? Kedy by ste mali čas spustiť takúto a takúto kampaň?“

7. Skúsenosť s daným biznisom

Nie úplne najdôležitejšie kritérium, ale aj skúsenosť s podobným biznisom vie pomôcť. Skúsenosti sú niečo, čo si za peniaze nekúpite. Ak už mali podobného klienta, agentúra sa bude vedieť vyvarovať chybám, bude mať reálnejší odhad. A v marketingu často platí, že to, čo fungovalo raz, bude fungovať opäť.

8. Sympatie a komunikácia

Ak je vám človek na stretnutí vrcholne nesympatický a komunikácia by s ním bola veľmi ťažká, budete sa trápiť aj v budúcnosti. Toto kritérium je ale asi v rozhodovacom procese automatické. Nechám to na vás.

9. Cena je len doplnkom

Cena nech pre vás nie je prioritou. Môj bývalý šéf hovoril peknú vetu, ktorú som si zapamätal: „Ak ti dám milión a zarobíš mi dva, tu ich máš.“ Ak si správne nastavíte ROI, ak vidíte tento cieľ reálne, choďte do toho. Aj keby to malo byť drahšie. Na záver by som ešte rád spomenul, aby ste si dali pozor na formu stratégie. Väčšina agentúr sa vám bude snažiť podhodiť krátkodobú stratégiu. Je to z dôvodu, že budú dosahovať veľké výsledky za pomerne krátky čas. Ale iba krátkodobo. Myslite preto do budúcna, či potrebujete budovať značku. Silné meno vám pomôže v biznise, a to ako pri hľadaní nových ľudí, tak i pri zvyšovaní atraktivity v očiach prípadných investorov.

Napísať komentár

Ahoj som Filip

Som rád že si prišiel na moju stránku. Píšem blog pre malých a stredných podnikateľov, aby dostali nestranný názor o svete marketingu.
Ak máš nejakú otázku, alebo sa potrebuješ poradiť kľudne mi napíš.

Odporúčam ti tieto články: